Lai sāktu strīda izskatīšanu ārpustiesas kārtībā, patērētājam ir jāaizpilda pieteikums, kas pieejams ombuda mājaslapā.
Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācijas prezentācija
Latvijā ārpustiesas strīdu risināšanas mehānisms nav jaunums. 2016. gada 1. janvārī spēkā stājās jauna patērētāju strīdu risināšanas kārtība, kas paredz iespēju patērētājiem griezties pie alternatīvā strīdu risinātāja. Šādi ombudi jau izveidoti banku pakalpojumu un apdrošināšanas sektorā, un tagad tam pievienosies arī nebanku finansēšanas nozare. To mērķis ir sniegt iespēju patērētājiem un komersantiem pašiem ātri un efektīvi atrisināt savas domstarpības, nenoslogojot tiesu darbību.
Līdz šim patērētājiem, kam radās strīds ar ārpus bankas finanšu pakalpojumu sniedzējiem, bija divas iespējas – vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā pēc konsultācijas, vai strīdu risināt tiesā, kas ir dārgāks un ilgāks risināšanas process, tādēļ patērētāji to izmantoja ļoti reti.
Tomēr strīdi patērētāju un komersantu starpā radās, un visbiežāk tie bija par nepareizu soda procentu vai līgumsoda aprēķinu, kas nebija atbilstoši noslēgtajam līgumam vai normatīvajiem aktiem. Tāpēc Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācijas (LAFP) izveidotais ombuds paredz strīdus nebanku sektorā risināt bez maksas un salīdzinoši ātri – 90 dienu laikā.
Kādi ir nosacījumi, lai ombuds izskatītu strīdu?
Kā skaidro ombuda vadītājs zvērināts advokāts Gvido Bajārs, ombuds lems tikai par tām sūdzībām, kurās iesaistīti Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu (LAFP) asociācijas biedri. Vienlaikus pastāv iespēja arī citiem nozares uzņēmumiem noslēgt sadarbības līgumu par ombuda pakalpojuma izmantošanu.
Kā skaidro Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācijas vadītājs Gints Āboltiņš, šobrīd asociācijas biedri veido 80% no kopējā ārpus banku finanšu pakalpojumu sniedzēju tirgus apjoma. Pilns asociācijas biedru – uzņēmumu – saraksts pieejams LAFP mājaslapā.
Pakalpojumi, par kuriem lems ombuds, ir:
Ombuds sūdzību skatīs tikai tādā gadījumā, ja tiesā vai šķīrējtiesā, vai pie cita ombuda nebūs celta prasība par minēto sūdzību. Tāpat ombuds neizskatīs vienu un to pašu lietu divreiz. Darījuma apmērs, par kuru ir sūdzība, nevarēs būt lielāks par 14 000 eiro.
Jāņem vērā, ka ombuds neskatīs sūdzības, kas skar jautājumus par dokumentu viltojumiem. Tas nozīmē, ka ombuds neskatīs sūdzības, kas saistītas ar gadījumiem, kuros kredīts ir noformēts, izmantojot nozagtus personu apliecinošus dokumentus. Personai, kas saskārusies ar šādu krāpniecību, ir jāvēršas ar iesniegumu policijā.
Strīdu risināšanas kārtība
Pirms vērsties ombudā, patērētājam vispirms jāvēršas pie komersanta Patērētāja tiesību aizsardzības likumā paredzētajā kārtībā. Sākumā strīdu jāmēģina risināt mutiski, taču, ja komersants nav atsaucīgs, jāiesniedz rakstisks iesniegums.
Ja komersants nepiekrīt patērētāja sūdzībai, patērētājs varēs vērsties ombudā. "Var būt gadījumi, kad patērētājs sākotnēji nebūs griezies pie pakalpojuma sniedzēja. Tad ar šī komersanta piekrišanu ombuds sākotnēji sūdzību nosūtīs izskatīšanai pašam pakalpojuma sniedzējam," skaidro Gvido Bajārs.
Lai sāktu strīda izskatīšanu ārpustiesas kārtībā, patērētājam būs jāiesniedz pieteikums, kas pieejams ombuda mājaslapā. Pēc pieteikuma izskatīšanas ombuds lems par lietas ierosināšanu.
"Līdz ar ombuda izveidi, kas ir neatkarīga un objektīva ārpustiesas strīdu izskatīšanas institūcija, būtiski stiprināsies patērētāju tiesību aizsardzība ārpus banku finanšu pakalpojumu segmentā."
Sākot lietas izskatīšanu, ombuds iesaistīs abas puses, lai noskaidrotu objektīvo patiesību un pieņemtu lēmumu par lietas risinājumu. Gints Āboliņš skaidro, ka patērētājs varēs izvēlēties strīdu risināt klātienē vai neklātienē. Piemēram, ja patērētājs izteiks tādu vēlmi, visu informāciju un saziņu ar ombudu un komersantu varēs īstenot tikai rakstiski un elektroniski. "Savukārt, ja patērētājs uzskatīs, ka vēlas strīdu risināt, visām pusēm sēžot pie galda, ombuds organizēs strīdu sēdi, kurā uzklausīs visu pušu argumentus un pieņems lēmumu," norāda LAFP vadītājs.
Ombuda pieņemtais lēmums būs jāapstiprina patērētājam. Ja patērētājs piekritīs ombuda lēmumam, tas kļūs saistošs abām pusēm un stāsies spēkā 15 dienu laikā. Šajā gadījumā komersantam obligāti būs jāizpilda ombuda lēmums. Tā kā ombuds darbosies Patērētāju tiesību aizsardzības likuma ietvaros, tā primārajam mērķim jābūt aizstāvēt patērētāju tiesības pret negodīgu komercdarbību. "Pakalpojumu sniedzēji jau ir piekrituši ombuda izveidei, tāpēc tiek uzskatīts, ka viņi automātiski piekrīt tā lēmumam," skaidro Gvido Bajārs.
Tomēr, ja patērētāju neapmierinās ombuda pieņemtais lēmums, viņš saglabās tiesības tālāk vērsties tiesā un strīdu izskatīt ar tiesvedības palīdzību.
Ombudā var vērsties arī gadījumā, ja parāds nodots piedzinējiem
Nav reti gadījumi, kad patērētāja parāds tiek nodots piedziņas kompānijai, kas piedāvā parakstīt līgumu, kurā parādās nelikumīgi, pārlieku lieli procenti vai papildu līgumsods. Arī šādā gadījumā patērētāji varēs vērsties ombudā, jo, ja tiks atzīts, ka aprēķinātā soda nauda neatbilst likumā pieļautajam apmēram un parādu piedziņas kompānija ir veikusi krāpniecisku darbību, ombuds aicinās pakalpojumu sniedzēju lauzt līgumu ar piedziņas kompāniju.
Ombudam jādarbojas saskaņā ar normatīvajiem aktiem
Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācijas ombuds ir reģistrēts Patērētāju tiesību aizsardzības centra Ārpustiesas patērētāju strīdu risinātāju datubāzē. Ombudam kā jebkuram citam alternatīvajam strīdu risinātājam ir jāievēro Patērētāju tiesību aizsardzības likums, kā arī Patērētāju ārpustiesas strīdu risinātāju likums, kas nosaka vienotas prasības ārpustiesas strīdu risinātājiem, lai nodrošinātu patērētājiem iespēju īstenot un aizsargāt savas likumīgās tiesības, izmantojot neatkarīgu, objektīvu, pārredzamu, efektīvu, ātru un taisnīgu ārpustiesas strīdu risinājumu. Likums arī paredz, ka ombuda darbību uzraudzīs Patērētāju tiesību aizsardzības centrs.
"Ombuda institūcijai visā Eiropā ir būtiska nozīme patērētāju tiesību aizsardzībā, jo strīdu izskatīšana tajā ir ātrāka un efektīvāka. Līdz ar ombuda izveidi, kas ir neatkarīga un objektīva ārpustiesas strīdu izskatīšanas institūcija, būtiski stiprināsies patērētāju tiesību aizsardzība ārpus banku finanšu pakalpojumu segmentā," uzskata Gvido Bajārs, aicinot patērētājus strīda gadījumā izmantot bezmaksas ombuda pakalpojumu.