SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Laura Studente
LV portālam
21. decembrī, 2015
Lasīšanai: 10 minūtes
3
3

Pērkot Ziemassvētku dāvanas, jāpievērš uzmanība maldinošiem trikiem

Publicēts pirms 9 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Izvēloties preci veikalā, vajadzētu kritiski izvērtēt, vai īpašais piedāvājums, ko reklamē komersants, tik tiešām ir īpašs.

LV portāla kolāža
Designed by Freepik

Ziemassvētki strauji tuvojas, un tas nozīmē, ka lielais dāvanu un pārtikas iepirkšanas drudzis vēl tikai sāksies. Komersanti uz šo pircēju vēlmi pēc dāvanām, dekorācijām un svētku mielasta sastāvdaļām reaģē, piedāvājot daudzas vilinošas atlaides. LV portāla rakstā par to, kam pievērst uzmanību, iepērkoties šajā svētku laikā, kā arī par to, vai nopirktās dāvanas var atgriezt veikalā.
īsumā
  • Pirms iepirkties, noderīgi ir sastādīt pirkumu sarakstu un atvēlēt tiem konkrētu budžetu.
  • Pērkot dāvanas, jāsalīdzina cenas apjomā.
  • PTAC ieviesis jaunas cenu noteikšanas vadlīnijas.
  • Nopirkto preci atpakaļ var atdot, ja tā nav kvalitatīva vai ja veikals pieļauj preču atgriešanu arī citā gadījumā.

Svētku laikā tik tiešām rodas sava veida iepirkšanās "drudzis", kurā viegli var pazaudēt galvu. Tāpēc Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ir sagatavojis vairākus ieteikumus, kas palīdzēs kontrolēt savas izmaksas un neuzķerties uz maldīgiem solījumiem un apgalvojumiem.

Pirkumu saraksts palīdzēs nenovērsties no pirkuma mērķa

"Pirms iepirkšanās mēs vienmēr iesakām cilvēkiem sastādīt iepirkumu sarakstu, lai nepakļautos pēkšņām un nevajadzīgām iegribām," stāsta Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktore Baiba Vītoliņa.

Pirms iepirkties vislabāk ir veikt nelielu cenu un piedāvājumu priekšizpēti. Piemēram, nolūkojot kāroto preci, jāapskatās, cik tā maksā citos veikalos vai interneta vietnēs. Kritiski jāizvērtē piedāvātās cenas, jo aizdomīga var būt arī ļoti liela cenas atšķirība mazpazīstamā interneta veikalā.

Vienlaikus ir kritiski jāizvērtē tās atsauksmes, ko par precēm sniedz internetā. Pirms laika Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija veica pārbaudi 25 interneta vietnēs tirdzniecības, preču salīdzināšanas vietnēs un sociālo tīklu lapās. Pārbaužu rezultātā atklājās vairāki negodīgas komercprakses principi – piemēram, viltotas atsauksmes, kur paši tirgotāji uzdodas par apmierinātiem pircējiem, negatīvu atsauksmju dzēšana un pozitīvo atsauksmju motivēšana ar dažādiem ekonomiskiem labumiem.

PTAC norāda, ka par negodīgu komercpraksi var liecināt šādas pazīmes konkrētajā mājaslapā:

  • tiek sniegtas tikai pozitīvas atsauksmes;
  • nav iespējams publicēt negatīvas atsauksmes;
  • iespējams sniegt anonīmas atsauksmes;
  • par pozitīvu atsauksmju sniegšanu tiek piedāvāti dažādi "labumi" u.tml.

Pārliecināties par to, vai piedāvājums tik tiešām ir "īpašs"

Lai izvairītos no pārmaksāšanas, PTAC iesaka pirkumiem atvēlēt konkrētu budžetu, kas disciplinēs nopirkt tikai vajadzīgās lietas un nepakļauties atlaižu valdzinājumiem.

Jau esot veikalā un izvēloties preci, vajadzētu kritiski izvērtēt, vai īpašais piedāvājums, ko reklamē komersants, tik tiešām ir īpašs. Jābūt ir nedaudz draugos ar matemātiku un jāpārliecinās par atlaides apjomu – dažkārt īpašās cenas un krāsainās atlaižu birkas nozīmē vien dažu centu atšķirību, nevis tiešām vērā ņemamu atlaidi.

Ir jāpārliecinās, kura tad ir īstā prece, kam ir atlaide. PTAC iesaka: "Ja izvēlaties īpašā piedāvājuma preces, pārliecinieties, ka groziņā esat ielikuši tieši to preci, kurai ir atlaide, nevis blakus esošo. Gan īpašā piedāvājuma preces, gan regulārā piedāvājuma preces bieži vien ir novietotas vienviet, tādēļ salīdziniet tās pēc nosaukuma un cipariem, kas norādīti uz preces svītru koda." Šāda rīcība ļaus izvēlēties pareizo preci un pie kases neradīs nepatīkamu pārsteigumu.

Tomēr, ja rodas šaubas par to, kāda ir preces īstā cena, vislabākais risinājums ir izmantot lielveikalā pieejamos svītru kodu skenerus. "Mēdz būt tādas situācijas, ka veikalā pieejama reklāma ar vilinošu uzrakstu – atlaide līdz 70%. Tomēr realitātē šāda atlaide var būt tikai mazai daļai no precēm, bet pārējām atlaide var nebūt pat 5%. Nav nekas slikts, ja atlaide ir neliela, bet nekādā gadījumā nevar par to maldināt patērētāju," uzsver PTAC direktore B.Vītoliņa.

Vislabāk preces cenu var noskaidrot, savstarpēji salīdzinot mērvienības cenu, piemēram, par kilogramu, litru. Turklāt īpaši jābūt uzmanīgam, apskatot cenu zīmi, ja tur norādītas vairākas cenas – piemēram, cena ar vai bez lojalitātes karti, apjoma cena u.c.

PTAC iesaka uzmanīties ar dažādiem superpiedāvājumiem. Tādiem, kas piedāvā divas preces par vienu cenu vai, piemēram, pērkot trīs preces, maksāt pusi no otrās preces vērtības. Šādu piedāvājumu gadījumā labāk noskaidrot, vai šie apgalvojumi ir patiesi un kuros gadījumos tie stājas spēkā.

Savukārt pie kases ieteicams sekot līdzi katras pārdevēja noskanētās preces cenai un piešķirtajai atlaidei, bet, pirms iziet no veikala, par sliktu nenāks ielūkošanās čekā, lai pārliecinātos, vai tajā atspoguļotā cena atbilst plauktā norādītajam.

PTAC ieviesis jaunas cenu politikas vadlīnijas komersantiem

Lai cenas kļūtu vēl pārskatāmākas un patērētājiem saprotamākas, PTAC ir izstrādājis arī jaunas cenu norādīšanas vadlīnijas, kas komersantiem būs jāņem vērā no 2016.gada 1.janvāra. Vadlīnijās ietvertas galvenās pamatprasības cenu norādīšanā, godīgas komercprakses īstenošanai, īpašu uzmanību veltot prasībām speciālo piedāvājumu veidošanai, akciju un atlaižu cenu korektai norādīšanai u.c. Vadlīnijām ir ieteikuma raksturs.

PTAC skaidro: "Skaidra preces vai pakalpojuma cenas norādīšana ļauj patērētājam ne tikai zināt pirkuma vērtību, bet arī salīdzināt dažādas preces un pakalpojumus. Lai patērētājs būtu labi informēts, ir jāpastāv nosacījumam, ka izmantotais salīdzinājums ir pareizs, atbilstošs un nepieciešamības gadījumā var tikt dokumentāri pamatots un ka ietaupījums no cenu salīdzinājuma ir reāls. Pretējā gadījumā salīdzinājums  var būt maldinoša un nekorekta reklāma gan attiecībā pret patērētājiem, gan citiem tirgus dalībniekiem."

Preci var atgriezt veikalā, ja tā nav kvalitatīva

Pat ja cena ir bijusi ļoti izdevīga, var gadīties, ka, atnākot mājās, radušās šaubas par pirkuma nepieciešamību. Kuros gadījumos preci drīkst atgriezt veikalā?

Jāatceras, ka atbilstoši Patērētāju tiesību aizsardzības likumam patērētājam ir tiesības atgriezt preci veikalā tikai tad, ja ir atklājies, ka prece neatbilst līguma nosacījumiem. Tas nozīmē, ka precei nepiemīt tādas īpašības, kas no tās sagaidītas. Piemēram, jauns džemperis izjucis pa vīlēm, mobilais telefons pārstājis strādāt utt.

Gadījumā ja pircējs vēlas atgriezt tādu preci veikalā, kura ir kvalitatīva, bet cilvēks pēkšņi pārdomājis, vai arī šī prece bijusi tirgotāja dāvana, tad tas, vai veikals šo preci pieņems, būs atkarīgs no veikala klientu politikas.

Ir veikali, kas jau iepriekš norāda laiku, kurā pircējs var atgriezt vai samainīt preci (piemēram, 14 dienu laikā), tomēr ir veikali, kas nopirktās preces, kas nav brāķis, atpakaļ nepieņem, un veikaliem ir tādas tiesības. Līdz ar to vienmēr svarīgi apskatīties veikalā izliktos paziņojumus saistībā ar iespējām preci atgriezt veikalā.

Preču atgriešanas iespēju kontekstā interneta veikali ir izņēmums, jo atbilstoši Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 12.pantam preci, kas pirkta internetā, pārdevējam var nosūtīt atpakaļ 14 dienu laikā, neatkarīgi no tā, vai prece ir brāķis (neatbilst līguma nosacījumiem) vai tā ir kvalitatīva un vienkārši nepatīk vai neder. Tas tāpēc, ka veikalā cilvēks jau ir piemērījis preci un apskatījis, un apzinās, ko pērk, savukārt interneta gadījumā cilvēkam ir iespēja preci izmēģināt tikai tad, kad viņš to ir saņēmis.

Tomēr, ja prece ir brāķis vai nekvalitatīva, tad pircējs to var atgriezt, salabot vai samainīt jebkurā veikalā, arī lietoto preču veikalā. Un patērētājs to var darīt arī tad, ja prece pirkta ar atlaidi, izpārdošanā. Gadījumā ja preces neatbilstība atklājusies sešus mēnešus pēc pirkuma izdarīšanas, tad ir uzskatāms, ka tā ir eksistējusi pirkuma dienā un par brāķa novēršanu ir atbildīgs komersants. Tomēr ir ieteikums lieki nekavēties un paziņot par preces neatbilstību vajadzētu divu mēnešu laikā, kopš tā atklāta.

Pirmkārt, lai risinātu situāciju, ar pārdevēju ir jāmēģina vienoties mutiski. Tas ir visātrākais un lētākais veids. Patērētājam ir četras tiesības attiecībā uz preces atgriešanu, kur komersants:

  • novērš preces neatbilstību;
  • apmaina preci;
  • attiecīgi samazina preces cenu;
  • atceļ līgumu un atmaksā.

No 2016.gada 1.janvāra tiek ierobežota secība, kā patērētājs var izmantot šīs tiesības – pirmkārt, pircējs var lūgt komersantam novērst radušos neatbilstību vai preci apmainīt. Maiņai un remontam jābūt:

  • bez atlīdzības;
  • saprātīgā termiņā;
  • neradot neērtības patērētājam;
  • ņemot vērā preces raksturu, kā arī paredzamo tās lietošanas nolūku.

Tomēr, ja šos principus nevar nodrošināt, tad patērētājs var prasīt arī cenas samazināšanu vai naudas atmaksu. Tomēr naudas atmaksu nevarēs pieprasīt par maznozīmīgām neatbilstībām.

Ja mutiski nav izdevies vienoties ar pārdevēju, tad komersantam jāiesniedz rakstisks iesniegums, uz ko tiek dotas 15 dienas komersanta atbildes sagatavošanai.

Jāatceras, ka par radušos strīdu ar komersantu vienmēr var saņemt konsultāciju par nozari atbildīgajās iestādēs. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs sniegs konsultācijas saistībā ar nepārtikas precēm un pakalpojumiem, Veselības inspekcija atbild par zāļu un kosmētikas jomu, bet Pārtikas un veterinārais dienests – par nekvalitatīvām pārtikas precēm.

Labs saturs
3
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI