VZD infografika
Papīra formātā Zemesgrāmatā nav jāiesniedz:
Zemesgrāmatā ar iesniegumu nav jāvēršas, ja veikta:
Jauno kārtību nosaka veiktie grozījumi Zemesgrāmatu likumā, Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā un likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās".
Līdz ar grozījumu stāšanos spēkā kopš janvāra noteiktos gadījumos iedzīvotājiem nav jādodas no Valsts zemes dienesta (VZD) ar saņemto informāciju papīra formā par Nekustamā īpašuma valsts kadastra (Kadastrs) datiem iesniegšanai klātienē Zemesgrāmatā. Pēc datu aktualizācijas Kadastra informācijas sistēmā un Iedzīvotāju reģistrā tie tiešsaistē tiek nodoti zemesgrāmatu nodaļām, kas veiks attiecīgos grozījumus zemesgrāmatas nodalījumā. Iepriekš likums neļāva grozīt informāciju bez īpašnieka iesaistes, tādēļ zemesgrāmatā ierakstītā informācija atsevišķos gadījumos nesakrita ar datiem Kadastra informācijas sistēmā un Iedzīvotāju reģistrā.
Sākot ar 2015.gada 1.janvāri, īpašniekiem papīra formātā Zemesgrāmatā nav jāiesniedz:
Īpašniekam Zemesgrāmatā ar iesniegumu nav jāvēršas, ja Kadastrā tiek veiktas šādas izmaiņas:
Gadījumos, kad normatīvajos aktos joprojām ir minēta Kadastra izziņas izsniegšana, tai skaitā Kadastra izziņai ir pievienota informācija no Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas telpiskajiem datiem, VZD pasūtītājam sagatavos un izsniegs Kadastra informāciju par nekustamo īpašumu.
Kadastra informāciju par nekustamo īpašumu, tā piederību un sastāvu sagatavo par dzīvokļa, zemes, zemes un būvju, un ēku (būvju) nekustamo īpašumu no Kadastrā pēdējiem reģistrētajiem teksta datiem. Plašāka informāciju par pakalpojumu pieejama VZD mājaslapā.
Vienas pieturas aģentūras princips
Ieviešot vienas pieturas aģentūras principu valsts pārvaldē, plānots sakārtot valsts pārvaldes sniegtos pakalpojumus un uzlabot iedzīvotājiem šo pakalpojumu pieejamību. Veiktās izmaiņas Kadastra un Zemesgrāmatas procedūrās ir viens no soļiem valsts sniegto pakalpojumu pieejamības uzlabošanā. VZD pārstāve Sandra Vīgante norāda: "Izmaiņas likumos paredz procedūru vienkāršošanu, kas noteiktos gadījumos iedzīvotājiem atvieglos kadastra datu aktualizāciju Zemesgrāmatā, izslēdzot nepieciešamību tieši vērsties zemesgrāmatu nodaļās, lai iesniegtu dokumentus papīra formā."
Vienas pieturas aģentūras princips ir spēkā, ja Valsts zemes dienestā klients vēršas kādā no šiem gadījumiem:
Procedūra nosaka, ka 1., 2. un 3.gadījumā klientam jāraksta iesniegums Valsts zemes dienestam, kuru vienlaikus jāadresē arī Zemesgrāmatai. Savukārt 4. un 5.gadījumā iesniegums jāadresē tikai Valsts zemes dienestam. Jāatzīmē, ka 1., 2. un 5.gadījumā klients pakalpojumu saņem pie mērnieka, kurš pēc zemes īpašnieka pieprasījuma saņemšanas datu reģistrācijai vai aktualizācijai no zemes kadastrālās uzmērīšanas dokumentiem sniedz pakalpojumu. Tā ietvaros tiek veikta ne tikai datu aktualizācija Kadastrā, bet arī Zemesgrāmatā. Savukārt 3. un 4.gadījumā pakalpojums jāpieprasa Valsts zemes dienestā.
Vairāk par vienas pieturas aģentūras principu var uzzināt Valsts zemes dienesta mājaslapā vzd.gov.lv.