NORISES
>
Notikumi, problēmas, aktuālas tēmas
TĒMAS
09. februārī, 2015
Lasīšanai: 6 minūtes
RUBRIKA: Tuvplānā
TĒMA: E-vide
3
3

Uzņēmumu reģistrā darbu sāk “vienas pieturas” e-aģentūra

Avots: Uzņēmumu reģistrs

Lai popularizētu e-parakstu un tā praktiskās pielietošanas iespējas komersantu ikdienā, Uzņēmumu reģistrā (UR) darbu sāk e-paraksta konsultantu komanda. Šobrīd tajā ietilpst UR un VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” (LVRTC) speciālisti. Martā komandai sola pievienoties Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) pārstāvji. “Vienas pieturas e-aģentūras” izveide Uzņēmumu reģistrā ir Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) Pakalpojumu padomes iniciatīva ar mērķi sekmēt sabiedrības paradumu maiņu.

Būtu vērts piedāvājumu apsvērt, jo e-paraksta konsultantu komanda Uzņēmumu reģistra klientiem palīdzēs pieteikties un saņemt virtuālo e-parakstu un e-parakstu viedkartē, sniegs pilnu informāciju par elektroniskās identifikācijas kartes (eID) iespējām, kā arī nepieciešamības gadījumā palīdzēs sagatavot datoru darbam ar e-dokumentiem, ņemot vērā, ka nereti arī e-paraksta lasītāja programmatūras instalēšana datorā un tās lietošana e-lietu nepārzinātājiem rada rūpes. UR speciālisti konsultēs par UR pakalpojumiem, ko komersanti var saņemt attālināti, lietojot e-parakstu.

Savukārt līdz ar PMLP pārstāvju iesaistīšanos UR telpās būs iespējams arī aktivizēt eID kartes e-iespējas, kā arī pieteikties eID kartei, neapmeklējot PMLP, sola PMLP Personu apliecinošu dokumentu departamenta direktors Inguss Treiguts. Viņš skaidro, ka līdz martam PMLP vēl jāpaspēj pieņemt dažus normatīvos aktus, kas nepieciešami pakalpojuma nodrošināšanai.

LTRK Pakalpojumu padomes priekšsēdētājs Aldis Gulbis stāsta, ka viena no būtiskām lietām labvēlīgas un konkurētspējīgas uzņēmējdarbības vides panākšanai ir e-pakalpojumi. Ar to palīdzību iespējams taupīt laiku, naudu, kā arī krietni brīvāk plānot savu fizisko atrašanās vietu – komandējumus, atvaļinājumus utt. Tāpēc iniciatīva par "vienas pieturas" e-aģentūru dzimusi komersantiem, un liels bijis prieks, ka UR tai atsaucies ar gatavību iesaistīties, kam  pievienojušies arī pārējie partneri.

Uzņēmumu reģistra galvenā valsts notāre Guna Paidere atzīst, ka UR saņemto elektronisko dokumentu jeb dokumentu, kas tiek parakstīti ar e-parakstu, skaits strauji aug.

Gads

Elektroniski parakstīto, UR iesniegto dokumentu skaits

2010.gads

2919 e-dokumenti

2011.gads

8316 e-dokumenti

2012.gads

17045 e-dokumenti

2013.gads

35962  e-dokumenti

2014.gads

60 847 e-dokumenti

"Tie mūsu klienti, kuri iesāk dokumentus iesniegšanai parakstīt ar e-parakstu, kā mēs redzam, pie vecajiem paradumiem vairs neatgriežas, un šos klientus mēs klātienē vairs neredzam. Tagad mēs komunicējam elektroniski. Tāpēc ceru, ka jau drīzumā Uzņēmuma reģistra Klientu apkalpošanas zālē varēs ne tikai saņemt konsultācijas, bet arī pieteikties eID kartei," skaidro G.Paidere.

Kā zināms, cilvēka personu apliecinošs dokuments līdzās pasei ir identifikācijas karte jeb ID karte. Ja tajā ir iestrādāts un aktivizēts e-paraksts (čips), tad ID karte kļūst par eID karti un to var izmantot e-paraksta veikšanai. 

LVRTC valdes priekšsēdētājs Jānis Bokta skaidro, ka šobrīd pieejami trīs e-parakstu nesēji jeb trīs tehniski atšķirīgi e-parakstīšanas veidi:

  • ar eID karti tiek veikti 10% no kopējā e-paraksta lietošanas skaita,
  • ar virtuālo e-parakstu – 18%,
  • bet ar viedkaršu palīdzību – 45 procenti.

Viņš atzīst, ka e-paraksta popularitāte ikdienas formalitātēs un saziņā ir atkarīga no trīs lietām: cilvēkiem jāspēj e-parakstu iegādāties, viegli to lietot un jābūt e-pakalpojumiem, kur to pielietot. Tāpēc lielā mērā e-paraksta popularitāte ir PMLP  - kā par ID un eID atbildīgās valsts iestādes – rokās.   

Pagaidām "vienas pieturas" e-aģentūra darbosies tikai Uzņēmumu reģistra telpās Rīgā, Pērses ielā 2.

Elektronisko dokumentu likuma 3.pants nosaka, ka elektronisks dokuments ir tāds dokuments, kam ir elektroniskais paraksts, kā arī tas atbilst citām normatīvajos aktos noteiktajām prasībām.

Šobrīd Uzņēmuma reģistrā elektroniski var iesniegt un saņemt teju visus pakalpojumus – gan tieši UR, gan izmantojot portālu www.latvija.lv.

"UR saņemto elektronisko dokumentu jeb dokumentu, kas tiek parakstīti ar e-parakstu, skaits strauji aug."

Gadījumos kad UR iesniedzamajam dokumentam nepieciešams notariāls apliecinājums, notāra apmeklējumu var aizstāt ar personīgo e-parakstu, kas ļauj ietaupīt notāra pakalpojuma izmaksas.

Ja UR iesniedzamos dokumentus nepieciešams parakstīt vairākām personām, tad visiem parakstiem uz viena dokumenta jābūt vienā formātā – vai nu visiem ar pildspalvu, vai visiem elektroniski. Savukārt dokumentu pakete kopumā gan var būt jaukta – vieni dokumenti tiek iesniegti papīra formātā un parakstīti ar pildspalvu, bet citi – elektroniski un ar e-parakstu.

Parakstot elektroniski, e-paraksts (vai visi to personu e-paraksti, ko pieprasa dokumenta nosacījumi) ir jāliek uz katra dokumenta - nevar ar vienu parakstu parakstīt vairāku dokumentu kopumu. Iesniedzamās veidlapas pieejamas UR mājaslapā sadaļā Veidlapas.

Ministru kabineta noteikumu Nr.473 "Elektronisko dokumentu izstrādāšanas, noformēšanas, glabāšanas un aprites kārtība valsts un pašvaldību iestādēs un kārtība, kādā notiek elektronisko dokumentu aprite starp valsts un pašvaldību iestādēm vai starp šīm iestādēm un fiziskajām un juridiskajām personām" 16.punkts nosaka: ja elektronisko dokumentu nosūta, izmantojot elektronisko pastu, to nosūta elektroniskā pasta ziņojumā kā pievienotu datni uz oficiālo elektroniskā pasta adresi, kas norādīta iestādes mājaslapā internetā, iestādes veidlapā vai elektroniskā dokumenta autora iesniegtajā dokumentā.

Labs saturs
3
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
SAPRATU