Izņēmuma stāvokļa izsludināšana saskaņā ar jauno likumu paredzēta gadījumiem, ja valsti apdraud ārējais ienaidnieks, ir izcēlušies vai draud izcelties iekšēji nemieri, kas apdraud Satversmē noteikto valsts demokrātisko iekārtu.
LV portāla infografika
Valsts militāra apdraudējuma gadījumā var tikt izsludināts izņēmuma stāvoklis – īpašs tiesiskais režīms, kura darbības laikā pārvaldes institūciju un iedzīvotāju tiesības un pienākumus nosaka likums "Par ārkārtējo situāciju un izņēmuma stāvokli", kas stājies spēkā kopš 10.aprīļa.
Satversmē noteiktās valsts iekārtas nosargāšanai
Izņēmuma stāvokļa izsludināšana saskaņā ar jauno likumu paredzēta gadījumiem, ja valsti apdraud ārējais ienaidnieks, ir izcēlušies vai draud izcelties iekšēji nemieri, kas apdraud Satversmē noteikto valsts demokrātisko iekārtu, valsts suverenitāti vai teritoriālo integritāti. Šāda situācija var rasties, piemēram, kara vai valsts apvērsuma gadījumā, un izņēmuma stāvokļa izsludināšana pārvaldes institūcijām dod likumīgas tiesības efektīvi rīkoties apdraudējuma pārvarēšanai. Šo tiesisko režīmu uz noteiktu laiku, kas nav ilgāks par sešiem mēnešiem, ar Saeimas akceptu izsludina Ministru kabinets. Ja nepieciešams, izņēmuma stāvokli var pagarināt – ik reizi uz laiku, kas nav ilgāks par sešiem mēnešiem. Visu īpašā tiesiskā režīma darbības laiku tā uzturēšanas nepieciešamību, apjomu un izpildi kontrolē parlaments.
Informācija – plašsaziņas līdzekļos
Iedzīvotāju informēšanu par izņēmuma stāvokli un ieteikumus turpmākajai rīcībai paredzēts nodrošināt, izziņojot tos radio, televīzijā, oficiālajā elektroniskajā publikācijā, publicējot pašvaldību mājaslapās un izvietojot informāciju redzamās vietās pie valsts pārvaldes un pašvaldību institūciju ēkām.
"Iedzīvotāju zināšanai svarīgākā informācija iekļaujama Ministru kabineta Lēmumā par izņēmuma stāvokli, ko bez maksas izziņotu sabiedriskajos elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos,"skaidro Aizsardzības ministrijas Krīzes vadības departamenta Civilmilitārās nodaļas vadītājs Edgars Svarenieks. Tajā paredzēts norādīt īpašā tiesiskā režīma izsludināšanas iemeslus, tā darbības teritoriju un laiku, valsts apdraudējuma novēršanas un sabiedriskās kārtības uzturēšanas pasākumu kopumu. Valdības lēmumā atkarībā no valsts apdraudējuma veida norāda arī fizisko un juridisko personu tiesību un brīvību ierobežojumus, kā arī pārvaldes institūciju uzdevumus un pilnvaras.
Paplašinot institūciju pilnvaras, ierobežo personu tiesības
Valsts pārvaldes un pašvaldību institūcijām izņēmuma stāvokļa laikā nacionālās drošības interesēs paredzētas īpašas tiesības:
Ministru kabinets atkarībā no valsts apdraudējuma veida, intensitātes un rakstura var noteikt:
Saskaņā ar Mobilizācijas likumu Ministru kabinetam izņēmuma stāvokļa izsludināšanas gadījumā ir tiesības pieņemt lēmumu par mobilizāciju. Tai var būt pakļauti valsts iedzīvotāji, kuri atbilstoši Militārā dienesta likumam, skaitās Nacionālo bruņoto spēku rezervē – karavīri, kas atvaļināti no profesionālā dienesta un nav noņemti no militārā dienesta uzskaites, zemessargi pēc līguma par dienestu Zemessardzē izbeigšanas, Latvijas pilsoņi – vīrieši, kuri sasnieguši 18 gadu vecumu un ir derīgi militārajam dienestam, kā arī Latvijas pilsones – sievietes, kas sasniegušas minēto vecumu, ir derīgas militārajam dienestam un izsaka šādu vēlmi vai ir apguvušas speciālu militārās apmācības kursu, vai beigušas apmācību Zemessardzē.
Saskaņā ar Mobilizācijas likumu Latvijas pilsoņi un nepilsoņi, kā arī viņiem piederošie materiālie līdzekļi ir uzskatāmi par mobilizācijas resursiem.
Pasākumiem jābūt leģitīmiem un samērīgiem
Izņēmuma stāvokļa laikā pieņemtajiem pārvaldes lēmumiem, kas nosaka ierobežojumus un papildu pienākumus, jābūt ar leģitīmu mērķi, samērīgiem, nediskriminējošiem, pamatotiem un nepieciešamiem katrā konkrētajā valsts apdraudējuma gadījumā, uzsver viens no likumprojekta autoriem drošības politikas eksperts Kaspars Druvaskalns. Īpašā tiesiskā režīma nodrošināšanas pasākumi veicami tikai tādā apjomā, kāds nepieciešams situācijas normalizēšanai. Izņēmuma stāvokļa nodrošināšanas pasākumi nevar būt pretrunā ar starptautiskajām cilvēktiesību normām, kas ir saistošas Latvijas Republikai. Jaunais likums pilnībā atbilst ANO Cilvēktiesību komitejas noteiktajiem labas prakses standartiem un līdzīgiem piemēriem ES un NATO valstīs, norāda Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas priekšsēdētājs Ainars Latkovskis. Likumā izpildes kontroli nodrošina Saeima.
Lēmumus, kas ir tieši saistīti ar izsludināto izņēmuma stāvokli, var apstrīdēt visā īpašā tiesiskā režīma spēkā esamības laikā, kā arī viena mēneša laikā pēc tā atcelšanas. Izņēmuma stāvokļa laikā izdotos administratīvos aktus vai amatpersonu faktisko rīcību apstrīd, pārsūdz un izskata Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Lēmuma apstrīdēšana vai pārsūdzēšana gan neaptur tā darbību.
Fiziskajām un juridiskajām personām, kuru īpašums pārņemts turējumā valsts aizsardzības un nacionālās drošības vajadzībām, ir tiesības uz tām radušos zaudējumu atbilstošu atlīdzinājumu. Valsts institūcijām nav tiesību noraidīt personu prasījumus pret valsti par nodarīto kaitējumu, ja tādi radušies saistībā ar īpašā tiesiskā režīma nodrošināšanu.