FOTO: Mairis Matisons, Valsts kanceleja.
Turpmāk krīzes situācijās tiks sasauktas šim nolūkam īpaši paredzētas Ministru kabineta sēdes. Minētās izmaiņas ieviestas nedrošās ģeopolitiskās situācijas dēļ, kas aktualizējusi nepieciešamību būtiski uzlabot krīzes vadību valstī.
Krīzes vadībai nepieciešamos stratēģiskos lēmumus turpmāk pieņems jaunā formātā – Ministru kabineta krīzes vadības sēdē. To paredz grozījumi Ministru kabineta kārtības rullī, kas stājas spēkā 24. jūlijā.
Izmaiņas ieviestas saskaņā ar grozījumiem Nacionālās drošības likumā un grozījumiem Ministru kabineta iekārtas likumā, kas no 1. jūlija nosaka Ministru kabineta atbildību par krīzes vadību un valsts apdraudējuma pārvarēšanu, kā arī tā seku likvidēšanu.
Nacionālās drošības likums paredz, ka krīzes vadības un valsts apdraudējuma pārvarēšanas jautājumus izskata Ministru kabineta krīzes vadības sēdē.
Ar izmaiņām Ministru kabineta kārtības rullī:
Kārtības rullī precizēts 129. punkts, nosakot, ka Ministru kabineta sēdē lēmumus pieņem Ministru kabineta iekārtas likumā noteiktajā kārtībā.
Savukārt Ministru kabineta iekārtas likums paredz atšķirīgu lēmumu pieņemšanas kārtību Ministru kabineta krīzes vadības un kārtējās sēdēs.
Proti, Ministru kabineta iekārtas likuma 30. pantā norādīts:
Ministru kabineta iekārtas likuma 29. panta otrajā daļā noteikts, ka krīzes vadības sēdes ir slēgtas.
Tāpat izmaiņas Ministru kabineta kārtības rullī paredz, ka:
Kopumā Ministru kabineta krīzes vadības sēdes pēc to praktiskās norises veida un formas ir analoģiskas kārtējām Ministru kabineta sēdēm, līdz ar to grozījumi kārtības rullī paredz maksimāli izmantot esošās procedūras un regulējumu, tādējādi nodrošinot vienveidību un mazinot papildu birokrātiskās prasības, pausts noteikumu grozījumu anotācijā.
Ar grozījumiem Ministru kabineta kārtības rullī noteikts, ka Tiesību aktu portālā (TAP) pieņemtie dokumenti parakstāmi ar drošu elektronisko parakstu vai TAP sistēmas rīku (līdz šim ar sistēmas rīku varēja parakstīt (otrais paraksts) Ministru kabineta rīkojumus).
“Sistēmas paraksta risinājums patlaban darbojas kā drošs, vienkāršs un elastīgs risinājums. Tas tiks piemērots, ņemot vērā situāciju, bet galvenokārt tad, ja drošs elektroniskais paraksts nedarbosies,” paskaidrots grozījumu anotācijā.
Kā jau vēstīts, lai pilnveidotu krīzes vadību valstī, 1. jūlijā darbu Valsts kancelejas sastāvā sākusi jauna institūcija – Krīzes vadības centrs (KVC). Centrs atrodas Ministru prezidenta funkcionālajā pārraudzībā un ir atbildīgs par krīzes vadības pasākumu plānošanu, sagatavošanu un īstenošanu. KVC nodrošinās Ministru prezidenta un Ministru kabineta lēmumu izpildi un koordināciju, kā arī sniegs tiem profesionālu atbalstu un konsultācijas krīzes vadības jautājumos. Militāras krīzes gadījumā KVC koordinēs civilā un militārā sektora sadarbību, lai nodrošinātu sabiedrības funkcionēšanu krīzes apstākļos. KVC atradīsies paaugstinātas gatavības režīmā un nepieciešamības gadījumā saskaņā ar Ministru kabineta lēmumu būs gatavs pārņemt pārnozaru krīzes vadību.
Ministru kabinets otrdien, 22. jūlijā, KVC vadītāja amatā apstiprināja Nacionālo bruņoto spēku Apvienotā štāba Operacionālās grupas Operatīvās plānošanas departamenta Vadības grupas departamenta priekšnieka vietnieku, pulkvedi Arvi Zīli.
Plašāk par tēmu >> |