Tālruņi palīdzības saņemšanai
Glābšanas dienests (ugunsdzēsēji, policija, mediķi) – 112. Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests atgādina, ka iedzīvotājiem, zvanot uz 112, vispirms jānosauc precīza notikuma vieta, kur atgadījusies nelaime. Īpaši svarīgi ir nosaukt pilsētu, novadu vai pagastu, lai nerastos pārpratumi, piemēram, meklējot vietu citā pilsētā.
Par to, kas noticis, un vai ir cietušie, dispečere uzzina tieši no zvanītāja, tādēļ – jo precīzāka būs informācija, jo ātrāk operatīvie dienesti steigsies uz notikuma vietu.
Ja ir nepieciešama policijas vai mediķu palīdzība, tad uzreiz jāpavēsta, ka nepieciešams savienot ar vajadzīgo dienestu, jo arī tas ieekonomēs kritiskajos brīžos tik dārgās sekundes.
Ja noticis nelaimes gadījums un nepieciešama vairāku dienestu palīdzība, piemēram, smags ceļu satiksmes negadījums, kur ir cietušie, kas iesprostoti avarējušā automašīnā, tad, zvanot uz 112 un pavēstot par situāciju, jums vairs nebūs jādomā, vai zvanīt arī atsevišķi mediķiem vai saukt policiju – to visu izdarīs dispečere.
Policija – 112 vai 110. Šis palīdzības tālrunis paredzēts tajos gadījumiem, kad nepieciešama tūlītēja policijas palīdzība – ja noticis nopietns sabiedriskās kārtības apdraudējums, noziegums vai ceļu satiksmes negadījums.
"Ja mums ir piešķirts trūcīgas ģimenes statuss, tad taču arī mūsu sunītis vai kaķītis skaitās trūcīgs. Vai viņam medicīniskie pakalpojumi, piemēram, kastrēšana un sterilizēšana, pienākas bez maksas?"
Zvanot policijai, izsakieties pēc iespējas ātrāk un skaidrāk, pavēstot – kas ir noticis, kur ir noticis, kas zvana.
Saglabājiet mieru un atbildiet uz policijas darbinieka papildjautājumiem, atcerieties visu pēc iespējas precīzāk par negadījumā iesaistītajām personām, satiksmes līdzekļiem vai apstākļiem un nepārtrauciet sarunu pirms policijas darbinieka!
Ātrā medicīniskā palīdzība – 113 vai 112. Mediķu brigāde sniedz neatliekamo medicīnisko palīdzību cietušajam saslimušajam notikuma vietā, kā arī transportēšanas laikā uz ārstniecības iestādi šādos gadījumos:
- nelaimes gadījumi, avārijas, katastrofas, smagas mehāniskās, termiskās, ķīmiskās un kombinētās traumas, elektrotraumas, svešķermeņi elpošanas ceļos, slīkšana, smakšana, saindēšanās;
- pēkšņa saslimšana vai trauma sabiedriskā vietā;
- pēkšņa saslimšana vai hronisku slimību paasināšanās, kas apdraud pacienta dzīvību;
- sirds un asinsvadu saslimšana, kam raksturīgas sāpes, smakšanas lēkmes vai aizdusa, auksti sviedri, sirdsdarbības ritma traucējumi, samaņas zudums;
- perifēro asinsvadu saslimšana; raksturīgas pēkšņas sāpes rokās vai kājās, roku vai kāju aukstums, bālums;
- centrālās vai perifērās nervu sistēmas saslimšanas; raksturīgi pēkšņi apziņas traucējumi, krampji, ģībonis, galvas vai muguras sāpes, jušanas vai kustību traucējumi;
- kuņģa vai zarnu trakta saslimšana; raksturīgas pēkšņas sāpes vēderā, vemšana, auksti sviedri, nepārtraukta caureja;
- urīnceļu saslimšana; raksturīgas pēkšņas sāpes jostas un krustu apvidū vai akūti urinācijas traucējumi;
- akūti psihiskās darbības traucējumi, kam raksturīga agresīva rīcība vai pašnāvības mēģinājums;
- dzīvībai bīstama jebkuras izcelsmes asiņošana;
- dzīvībai bīstamas jebkuras izcelsmes alerģijas reakcijas;
- bronhiālās astmas lēkme;
- dzemdētājas nogādāšana attiecīgajā ārstniecības iestādē;
- ja veselībai un dzīvībai kritiskā stāvoklī nepieciešama pacienta neatliekama pārvešana pēc ģimenes ārsta vai speciālista nosūtījuma.
"Ikreiz, kad ir šaubas zvanīt vai nezvanīt neatliekamajai medicīniskajai palīdzībai, labāk tomēr to darīt. Telefona zvans naudas izteiksmē nemaksā neko, bet vilcināšanās var maksāt pat dzīvību.
Zvaniet neatkarīgi no tā, ir rīts, diena vai nakts! Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestā darbs nedalās diennakts laikos – te neviens neguļ, visi strādā, tādēļ nevienā diennakts stundā jūs nevarat kādu iztraucēt. Tādēļ jau ir izveidots šāds dienests," atgādina Operatīvā vadības centra dežūrārste Sandra Barisa.
Gāzes avārijas dienests – 114. Gāzes avārijas dienests ir jāizsauc, ja notikusi dabasgāzes noplūde vai sajūtot gāzes smaku. Ja konstatēta gāzes noplūde no balona, jāaizver balona ventilis, jāuzgriež noslēdzošais uzgrieznis, balons jāiznes ārpus ēkas un jāpaziņo avārijas dienestam. Šādu balonu lietot nedrīkst.
Tālruņi konsultācijām
Ministru kabineta bezmaksas informatīvā tālruņa līnija – 80000120. Tā darbojas gadu - ieviesta 2012.gada martā. Darbdienās no pulksten 8.30 līdz 17 te var jautāt par Ministru kabineta darbu, valdības sēdēm, izskatāmajiem jautājumiem vai izteikt pretenzijas par valsts iestāžu darbu.
Tālruņa līniju plānots uzlabot, radot iespēju zvanītāju savienot ar attiecīgo ierēdni un noskaidrojot, kā vislabāk risināt konkrētu problēmu. Vidēji dienā uz tālruni piezvana 5-6 cilvēki. Tas liecina, ka aktivitāte varētu būt krietni lielāka.
Eiro informācijas tālrunis – 80003000. Pa šo tālruni Eiro komunikācijas nodaļas darbinieki sniegs būtiskāko informāciju par iedzīvotājus interesējošiem jautājumiem saistībā ar eiro ieviešanu 2014.gada 1.janvārī.
Finanšu ministrijas bezmaksas eiro informatīvais tālrunis pirmajā mēnesī saņēmis vairāk nekā 1200 zvanu no visiem Latvijas reģioniem.
"Zvanot uz bezmaksas informatīvo tālruni, iedzīvotājiem ir iespēja uzzināt, kādus ārstnieciskos pakalpojumus apmaksā valsts."
Nacionālā veselības dienesta informatīvais tālrunis – 80001234. Tālrunis darbojas pirmdienās, otrdienās, trešdienās, ceturtdienās un piektdienās no plkst.8.30 līdz 17.00; pirmssvētku dienās – no plkst.8.30 līdz 16.00.
Nacionālā veselības dienesta darbinieki sniegs bezmaksas konsultācijas par valsts apmaksātiem veselības aprūpes pakalpojumiem; par to saņemšanas kārtību; informāciju par pacienta iemaksām un no pacientu iemaksām atbrīvotajām kategorijām, kā arī atbildes uz citiem interesējošiem jautājumiem par veselības aprūpi.
Juridiskās palīdzības administrācijas informatīvais tālrunis – 80001801. Te var saņemt informāciju un konsultācijas par valsts nodrošināto juridisko palīdzību, par valsts kompensācijām cietušajiem un to, kā aizpildīt Juridiskās palīdzības administrācijai adresēto veidlapu palīdzības saņemšanai.
Juridiskas konsultācijas gan netiek sniegtas, ja nu vienīgi norādīta institūcija, kur meklēt risinājumu konkrētajai problēmai.
"Latvenergo" bezmaksas tālruņi. Informatīvais tālrunis – 80200400, tālrunis bojājumu pieteikšanai – 80200404.
Zvanot uz informatīvo tālruni, visu diennakti var noskaidrot nepieciešamās ziņas par norēķiniem: piemēram, pēdējo skaitītāja rādījumu, starta tarifa atlikumu. Pa šo tālruni var pieteikt arī maksājuma kavējumu.
Visi bojājumi jāpiesaka, zvanot uz numuru 80200404.
Nodarbinātības valsts aģentūras Rīgas filiāles bezmaksas tālrunis – 80200206. Nodarbinātības valsts aģentūras (NVA) darbinieki darbdienās no plkst.8.30 līdz 17 sniegs šādu informāciju: NVA pieņemšanas laikus, par nodarbinātības pasākumiem bezdarbniekiem.
Pa šo tālruni var saņemt arī konsultācijas, paziņot savam aģentam par to, ka esat iekārtojies darbā vai iemesliem, kāpēc nevarat pildīt kādu no bezdarbnieka pienākumiem.
Uzticības tālruņi
Valsts ieņēmumu dienesta uzticības tālrunis – 80008070. Pa šo numuru var zvanīt, ja sniedzama informācija par kontrabandu, nodokļu nemaksāšanu, aplokšņu algām, kā arī nelikumīgu VID darbinieku rīcību.
Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas uzticības tālrunis – 116111. Bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas darbinieki bērniem un pusaudžiem sniedz telefonisku konsultāciju, lai risinātu psiholoģiskas problēmas, kā arī palīdz rast atbalstu krīzes situācijās.
Bērnu un pusaudžu bezmaksas uzticības tālruņa darba laiks: darbdienās no plkst.8.00 līdz 23.00, sestdienās no plkst.8.00 līdz 22.00, svētdienās – no plkst.10.00 līdz 22.00.
Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja uzticības tālrunis – 80002070. Pa šo tālruni var sniegt informāciju par izdarītajiem vai uzsāktajiem valsts amatpersonu koruptīvajiem noziedzīgajiem nodarījumiem un interešu konfliktiem.
Tālrunis ir automātiskais atbildētājs, ziņojumu pēc signāla ieraksta.
Tālruņi Rīgas iedzīvotājiem
Rīgas domes Labklājības departamenta informatīvais tālrunis – 80005055. Tālruņa mērķis – nodrošināt informāciju par sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības saņemšanas iespējām Rīgā.
Tālrunis darbojas no pirmdienas līdz ceturtdienai no plkst.9.00–17.00; piektdienās plkst.9.00–16.00; bet laikā no plkst.7.00-21.00 ieslēgta balss pastkastīte.
2012.gadā Labklājības departaments pa bezmaksas tālruni saņēma 21 701 zvanu un sniedza atbildes uz klientu uzdotajiem jautājumiem. Vislielākais zvanu skaits bija par Rīgas domes sociālajiem pabalstiem, pabalstu piešķiršanas noteikumiem un iesniedzamajiem dokumentiem (6747 zvani, kas ir 31% no zvanu kopskaita), savukārt vispieprasītākie bija dzīvokļa pabalsts un vienreizējais pabalsts pārtikas iegādei (kopā 4067 zvani).
2013.gada februārī pa informatīvo tālruni saņemti 2130 zvani. Vidēji dienā – 107 zvani; maksimālais zvanu skaits – 159 dienā. Visvairāk iedzīvotāji interesējušies par dzīvokļa pabalstu – 271 (13% no zvanu kopskaita), par izmaiņām saistošajos noteikumos pabalsta aprēķināšanas kārtībā, par iesniedzamajiem dokumentiem, par normatīviem un dzīvokļa pabalsta pārrēķinu sakarā ar apkures izmaksu palielināšanos.
"Juridiskas konsultācijas sniegtas netiek, ja nu vienīgi norādīta institūcija, kur konkrētajai problēmai meklēt risinājumu."
RD Labklājības departamenta Iedzīvotāju informēšanas nodaļas vadītāja Lita Brice stāsta: "Lai cik tas nebūtu jocīgi, bet bieži tiek uzdots šāds jautājums: ja mums ir piešķirts trūcīgas ģimenes statuss, tad taču arī mūsu sunītis vai kaķītis skaitās trūcīgs. Vai arī viņam medicīniskie pakalpojumi, piemēram, kastrēšana un sterilizēšana, pienākas bez maksas?"
Rīgas domes Apmeklētāju pieņemšanas centrs – 80000800. Pa šo tālruni darba laikā sniedz vispārīgu informāciju un konsultācijas atbilstoši iespējām. Tāpat var iegūt kontaktinformāciju par atbildīgajām Rīgas pašvaldības iestādēm un struktūrvienībām, kas var palīdzēt konkrēta jautājuma risināšanā.
Janvārī uz šo tālruņa numuru saņemti 2820 zvani. Īpaši aktīvs laiks sagaidāms pirms pašvaldību vēlēšanām, kad iedzīvotājiem būs jautājumi par vēlēšanu iecirkņiem un kārtību.
"Rīgas satiksmes" informatīvais tālrunis – 80001919. "Rīgas satiksmes" bezmaksas tālrunis darbojas visu diennakti 7 dienas nedēļā.
2013.gadā vidēji dienā atbildes sniegtas uz 1100 klientu zvaniem. Lielākā aktivitāte ir no plkst.8.00 līdz 22.00.
Zvanot pa šo tālruni, var noskaidrot "Rīgas satiksmes" transporta kustības sarakstus, informāciju par biļetēm, braukšanas maksas atvieglojumiem u.c.; izteikt atsauksmes, pateicības, priekšlikumus, kā arī sūdzības par uzņēmuma darbu.
Rīgas pilsētas satiksmes vadības centra tālrunis – 80003600. Šis ir informatīvs diennakts bezmaksas tālrunis, pa kuru var sniegt ziņas par dažādiem satiksmes apdraudējumiem, piemēram, ja nedarbojas luksofors, nolauztas vai pazudušas ceļa zīmes; uz ielām radušās bedres; nekaisīti ceļi, slideni tilti; uz ceļiem atrodas šķēršļi, un līdzīgās situācijās.
Avārijas dienestu tālruņi: Siltumtīkla avārijas dienests – 80000090, Kanalizācijas tīkla avārijas dienests – 80002122, Ūdensvadu avārijas dienests – 80002122.