Slimības, maternitātes, paternitātes, vecāku un bezdarbnieka pabalstiem noteiktie ierobežojumi neskar cilvēkus ar zemiem ienākumiem, tomēr samazina daudzu ģimeņu ienākumu līmeni.
LV portāla infografika
Saskaņā ar likuma "Par valsts pabalstu izmaksu laika periodā no 2009.gada līdz 2014.gadam" 9.pantā noteikto "Ministru kabinets divas reizes gadā izvērtē turpmāku šajā likumā noteikto valsts pabalstu izmaksas ierobežojumu noteikšanas pamatotību un iesniedz Saeimai ziņojumu par ierobežojumu saglabāšanu un, ja nepieciešams, likumprojektu par ierobežojumu daļēju vai pilnīgu atcelšanu".
LM valdībā iesniegtajā informatīvajā ziņojumā "Par turpmāku valsts pabalstu izmaksas ierobežojumu noteikšanas pamatotību" sniegusi makroekonomisko rādītāju salīdzinājumu kopš 2009.gada un prognozes turpmākajiem gadiem, atsevišķos pabalstos izmaksājamās summas ik gadu, kā arī to saņēmēju skaitu.
Raksturojot apstākļus, kādēļ bija nepieciešami ierobežojumi, LM norāda, ka sociālās apdrošināšanas sistēmas darbības princips ir pašfinansēšanās – pašreizējās izmaksas pensiju un pabalstu saņēmējiem tiek segtas no šobrīd strādājošo veiktajām sociālās apdrošināšanas iemaksām, tas ir, no valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta ieņēmumiem. Ekonomikas lēnas atjaunošanās situācijā strādājošo skaits un darba ienākumi sākuši palielināties, līdz ar to palielinājušies arī ieņēmumi speciālajā budžetā, kas tomēr nav pietiekami, lai nosegtu visus speciālā budžeta izdevumus - tāpēc joprojām tiek tērēts speciālā budžeta uzkrājums.
Speciālajam budžetam būs jāaizņemas
Kopš 2009.gada budžeta ieņēmumi nesedza kārtējā gada izdevumus, normatīvajos aktos noteikto izmaksu nodrošināšanai tika izmantots speciālā budžeta iepriekšējo gadu līdzekļu atlikums. Gan pašreizējās situācijas sociālās apdrošināšanas speciālā budžetā izvērtējums (2009.gada budžeta deficīts – Ls 213 milj., 2010.gada deficīts – Ls 335,8 milj., 2011.gada deficīts – Ls 124,9 milj.), gan prognozes turpmākajiem gadiem (plānotais deficīts 2012.gadā – Ls 133,8 milj., bet 2013. gadā – Ls 162,2 milj.) norāda, ka speciālā budžeta uzkrājums turpinās samazināties. Līdz ar to, jau sākot ar 2013.gadu, ir prognozēta finanšu līdzekļu aizņemšanās no valsts pamatbudžeta, teikts ziņojumā.
"Speciālā budžeta uzkrājums turpinās samazināties."
Vienlaikus ar citiem ierobežojumiem no 2009.gada jūlija tika noteikts vienāds ģimenes valsts pabalsts – 8 lati – par visiem bērniem. Pirms tam šis pabalsts par pirmo bērnu ģimenē bija astoņi lati mēnesī, par otro bērnu 1,2 reizes, par trešo - 1,6 reizes, bet par ceturto bērnu un nākamajiem bērniem - 1,8 reizes lielāks nekā par pirmo bērnu ģimenē (attiecīgi – 9,6 lati, 12,8 lati un 14,4 lati).
LM uzskata, ka 2012.gadā ģimenes valsts pabalsta ierobežojums ir turpināms un pabalsts izmaksājams 8 latu apmērā par ikvienu bērnu. Un, ņemot vērā valsts budžeta interešu nodrošināšanas nepieciešamību pašreizējos ekonomiskajos apstākļos un citu personu tiesību uz sociālo nodrošinājumu realizācijas nepieciešamību, kā arī to, ka valsts sociālās apdrošināšanas pabalstiem noteiktie ierobežojumi (izmaksājamam slimības pabalstam, maternitātes pabalstam, paternitātes pabalstam, vecāku pabalstam un piešķiramajam bezdarbnieka pabalstam) jau ir diferencēti un neattiecas uz personām, kurām ir zems ienākuma līmenis, minētie ierobežojumi ir saglabājami līdz 2014.gadam.
Lielāko daļu ierobežojumi neskar, taču samazina ienākumu līmeni
Valsts sociālās apdrošināšanas pabalstu (slimības pabalsta, bezdarbnieka pabalsta, maternitātes pabalsta, paternitātes pabalsta, vecāku pabalsta) ierobežojumi lielāko daļu pabalstu saņēmēju neskar - 56% pabalstu saņēmēju tie netiek ierobežoti, t.i., netiek aizskartas ne tikai pirmās četras mājsaimniecību kvintiles (mājsaimniecības ar ienākumu uz vienu mājsaimniecības locekli līdz Ls 220), bet arī daļa no piektās mājsaimniecību kvintiles (nosacīti bagātākā – ar ienākumu uz vienu mājsaimniecības locekli virs Ls 220).
"Samazinājies ģimeņu ar bērniem ienākuma līmenis."
Vienlaikus LM atzīst, ka, ģimenēm ar bērniem samazinot sniedzamā valsts atbalsta apjomu, kā arī samazinot citos veidos sniedzamā atbalsta apjomu (piemēram, braukšanas maksas atvieglojumi sabiedriskajā transportā) un ierobežojot valsts sociālās apdrošināšanas pabalstu apmērus, ir samazinājies ģimeņu ar bērniem ienākuma līmenis, tāpēc daudzām ģimenēm šis pabalsts ir kļuvis par regulāru un nozīmīgu ienākuma daļu.
2010.gada laikā par 67,7% pieaudzis personu, kurām noteikts trūcīgā statuss, skaits: 2010.gada janvārī šādu personu skaits bija 103 093, taču šā paša gada decembrī jau 172 855 personas. Savukārt 2011.gada maijā par trūcīgām atzītas 185 362, bet decembrī 157 997 personas.
Valsts pabalstu ierobežojumi
Likumā "Par valsts pabalstu izmaksu laika periodā no 2009.gada līdz 2014.gadam" noteiktie valsts pabalstu ierobežojumi:
Ģimenes valsts pabalsts ir sociālais pabalsts un nav atkarīgs no sociālās apdrošināšanas iemaksām. Valsts sociālos pabalstus finansē no valsts pamatbudžeta. Pagājušajā gadā ģimenes valsts pabalstos izmaksāti 32 miljoni latu. 2012.gada janvārī ģimenes valsts pabalsts izmaksāts par 321 986 bērniem – kopā 2,6 miljoni latu.
Sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta izdevumi pabalstiem 2012.gada janvārī un kopējie izdevumi 2011.gadā
Saņēmēju skaits 2012.g.janv. |
Vidējais pabalsts 2012.g.janv. (Ls) |
Faktiskie izdevumi (milj. Ls) 2012.g.janv. |
Kopējie izdevumi (milj.Ls) 2011.g. |
Vidējais pabalsts (Ls) 2011.g. |
|
Bezdarbnieka pabalsts |
32 504 |
109,23 |
3,7 |
43,7 |
103,56 |
Slimības pabalsts |
24 600 |
187,58 |
3,9 |
43,4 |
207,49 |
Maternitātes pabalsts |
2 015 |
687,74 |
1,4 |
16,4 |
704,89 |
Paternitātes pabalsts |
633 |
119,21 |
0,07 |
0,86 |
123,31 |
Vecāku pabalsts |
9 519 |
286,98 |
2,6 |
37,3 |
294,98 |