Numuru 110 visā Latvijas teritorijā var sazvanīt no jebkura tālruņa - gan fiksētā, gan mobilā. Latvijā ir pieci policijas reģioni. Zvans nonāk policijas reģiona centra dežūrdaļā. Policijas dežurants, kas pieņems zvanu, nodos informāciju tuvākajai policijas ekipāžai vai iecirknim.
Policijas palīdzības tālrunis 110 ir bezmaksas un ir pieejams 24 stundas diennaktī.
"Nolēmām līdzīgi kā citās Eiropas un pasaules valstīs ieviest policijas tālruni, ko esam definējuši kā policijas palīdzības tālruni," uzsver Valsts policijas priekšnieks Artis Velšs.
Kādos gadījumos jāzvana uz 110
Policija uzskaita virkni gadījumu, kad nepieciešama tūlītēja palīdzība un būtu jāzvana uz 110:
- Pastāv draudi Jūsu vai citas personas dzīvībai vai īpašumam;
- Jums vai citai personai ir nodarīti miesas bojājumi;
- Ir noticis noziedzīgs nodarījums vai Jūs esat cietis no noziedzīga nodarījuma (zādzības, laupīšanas, vardarbības u.c.);
- Esat liecinieks kādam noziedzīgam nodarījumam vai citam notikumam;
- Jūsu rīcībā ir informācija, kas var palīdzēt aizturēt likumpārkāpēju;
- Esat iekļuvis ceļu satiksmes negadījumā vai esat ceļu satiksmes negadījuma aculiecinieks.
Jauno numuru 110 vajadzētu izmantot, kad palīdzība patiešām ir nepieciešama steidzami. Tas nav izziņas vai informatīvais tālrunis. Uz policijas palīdzības numuru jāzvana, ja apdraudēta dzīvība, īpašums vai pastāv risks tādam noziedzīgam nodarījumam notikt. Cilvēki bieži zvanot, kad ir aculiecinieki ceļu satiksmes negadījumam.
Kādā valodā sapratīs
Tieslietu ministrs un iekšlietu ministra p.i. Aigars Štokenbergs informēja, ka jauno numuru 110 zinās arī ārzemju tūristi. Šis tālrunis norādīts jaunajā informatīvajā bukletā tūristiem, kas tiks izplatīts informācijas centros lidostā, ostā, Vecrīgā.
Uz LV portāla jautājumu, kādās valodās telefoniski varēs lūgt policijas palīdzību, A. Štokenbergs skaidroja, ka Valsts valodas likumā noteikts: ārkārtas situācijas pieteicējam ir tiesības lietot jebkuru valodu. Tātad jebkuram policistam, jebkuram, kas strādā glābšanas dienestos, ir jāvēršas pie sava kolēģa, lai maksimāli draudzīgā veidā pieņemtu šo pieteikumu. Cilvēks, kas nepārzina vairākas svešvalodas, lietos visus savā rīcībā esošos resursus, lai pieteicēju uzklausītu.
"Numuru 110 vajadzētu izmantot, kad palīdzība patiešām ir nepieciešama tūlīt. "
Valsts valodas likuma 10. panta 1. daļā noteikts: ikviena iestāde, organizācija un uzņēmums (uzņēmējsabiedrība) nodrošina valsts valodā noformētu dokumentu pieņemšanu un izskatīšanu. Savukārt šī panta 2. daļā norādīts: šā panta noteikumi neattiecas uz personu iesniegumiem policijas un ārstniecības iestādēm, glābšanas dienestiem un citām iestādēm steidzamos medicīniskās palīdzības izsaukuma gadījumos, noziegumu izdarīšanas vai citu likumpārkāpumu gadījumos, kā arī tad, kad tiek izsaukta neatliekamā palīdzība ugunsgrēka, avārijas vai citos nelaimes gadījumos.
Policiju var sazvanīt arī pa numuriem 112 un 02
Vienoto glābšanas dienesta tālruņa numuru 112 saziņai ar policiju var izmantot arī turpmāk. Arī pa šo numuru informācija tāpat kā līdz šim tiks pieņemta un novirzīta policijas dienestiem.
Turpina pastāvēt arī senais numurs 02. Uz to gan nevar piezvanīt no mobilā telefona, tikai no fiksētā.
Sabiedrības atsaucība proporcionāla policijas ieinteresētībai
A. Štokenbergs jaunā palīdzības numura 110 prezentācijā Valsts policijā uzsvēra: ieviešot modernas sistēmas, mēs noteikti varam mazināt laiku, kas nepieciešams, lai policija reaģētu uz paziņoto informāciju. Zvanot uz 112, operatoram paiet laiks, kamēr viņš noskaidro, kuram dienestam konkrētais zvans būtu jāpāradresē – vai tas ir ugunsdzēsības un glābšanas dienests, vai policija, vai neatliekamā medicīniskā palīdzība, vai jāiesaista vairāki dienesti.
A. Velšs kā vienu no svarīgākajiem faktoriem policijas darbā nosauc policijas pieejamību un sasniedzamību. Stājoties amatā, tas bijis viens no viņa personiskajiem uzstādījumiem: lai policija būtu pieejama un sasniedzama iespējami ātrākā laikā. "Tas ietekmē iedzīvotāju turpmāko gatavību sadarboties ar policiju, vērsties pēc palīdzības, ja tāda nepieciešama."
Sabiedrības aptaujā par Valsts policijas darba kvalitāti noskaidrots, gan kādā veidā iedzīvotāji vēršas pie policijas, gan kā, pēc iedzīvotāju domām, policija reaģē uz šo informāciju. A. Velšs norāda uz saistību starp policijas pieejamību un iespējamību policijā pēc palīdzības vērsties arī turpmāk. Ja iedzīvotāji ir apmierināti ar policijas pieejamību, tad atkārtoti policijā vērsties ir gatavi 40 procenti no viņiem. Tas nozīmē, ka policijas palīdzību, zvanot pa tālruni, šie iedzīvotāji ir saņēmuši. Savukārt no tiem iedzīvotājiem, kas nav bijuši apmierināti ar policijas rīcību pēc viņu pieteikuma, vēl kādreiz vērsties policijā būtu ar mieru tikai 8 procenti. Tas ir ļoti niecīgs skaits, piebilst A. Velšs.
Ziņo pa mobilo tālruni un sūdzas par lieku kavēšanos
Lai informētu par notikumu vai incidentu, kur būtu nepieciešama policijas iejaukšanās, iedzīvotāji 70% gadījumu izmanto mobilo tālruni. Pētījums liecina, ka iedzīvotāji policijai galvenokārt zvana uz vienoto tālruni 112. Arī no tiem iedzīvotājiem, kas izmanto fiksētā telefona līniju, 14 procenti zvana nevis uz 02, bet uz 112, lai nodotu informāciju, kas domāta policijai.
Valsts policijas aptaujā iedzīvotāji anketās norādījuši uz komunikācijas problēmām, mēģinot sazināties ar policiju pa 112, jo tajā brīdī, kad viņiem nepieciešama palīdzība, notiek zvanu pāradresācija, un informācija jāatkārto vairākas reizes. Vispirms lietas būtība jāizstāsta 112 operatoram, pēc tam zvans tiek pāradresēts uz policiju, tad, tiekot līdz kontaktam ar konkrētu iecirkni, viss jāatkārto jau trešo reizi. Un cilvēks nevar saprast, kāpēc brīdī, kad viņam nepieciešama steidzama palīdzība, tā kavējas tehniskos pinekļos.
Policija mājaslapa – iedzīvotājiem
Valsts policija ir mainījusi arī savu mājaslapu (www.vp.gov.lv) – to vairs neveidos kā iestādes reprezentācijas lapu, bet orientēs uz iedzīvotājiem, kuriem nepieciešama palīdzība vai kuri vēršas policijā par noziedzīgiem nodarījumiem.
Mājaslapā būs noziedzības notikumu kopsavilkums pa dienām un nedēļām, statistika par ceļu satiksmes negadījumiem un citām jomām. Papildu tiks strādāts pie informācijas cietušajiem, gan par procesuālo gaitu, gan iespējamo psiholoģisko atbalstu, informēja Valsts policijas Sabiedrisko attiecību nodaļas priekšnieks Andis Rinkevics.
"Valsts policijas mājaslapā ir padomi iedzīvotājiem."
Mājaslapā ir sadaļas "Cietušajiem", "Sūdzības", "Ziņo par noziegumu". Pieejamības nodrošināšanai publiskoti policijas kontakti, kādā veidā iedzīvotājiem sazināties ar saviem iecirkņa inspektoriem, kuri ir atbildīgi par patrulēšanu, drošību.
Iespējams arī sūdzēties par policijas pārkāpumiem. Ir sīkāk izklāstīts, par kādiem policijas darba pārkāpumiem būtu jāinformē.
Valsts policijā uzsver, ka galvenā uzmanība tiks pievērsta informācijai, kas būtiska cietušajiem un iedzīvotājiem, kuri vēlas sniegt informāciju par kādu redzētu notikumu; informācija tiks pilnveidota un papildināta ar padomiem.
Valsts policijas nedēļas notikumu kopsavilkums, 11. -17. jūlijs