Patlaban vēl spēkā esošais transporta kustības likums un no tā izrietošie noteikumi Igaunijā ir pieņemti 2001. gadā un laika gaitā vairākkārt papildināti. Straujā transporta kustības attīstība pēdējā desmitgadē un modernie spēkrati pieprasījuši pamatīgas izmaiņas braukšanas noteikumos. Gan ieviestās jaunās prasības saistībā ar kustības drošības noteikumiem, gan izmaiņas citos tiesību aktos, kas skar arī satiksmes drošības noteikumus, radīja pamatu darbam pie jauna Ceļu satiksmes likuma Igaunijā.
Likums spēkā no nākamā gada
Jaunajā Ceļu satiksmes likumā apvienoti divi līdzšinējie transporta kustības normatīvie akti Igaunijā – Ceļu satiksmes likums (CSL) un valdības 2001. gadā apstiprinātie transporta kustības noteikumi (Nr. 48). Jaunajā CSL iekļautas arī 1968. gadā Vīnes ceļu kustības konvencijā panāktās vienošanās, kuras nav mazsvarīgas jaunā likuma harmonizēšanai ar Eiropas Savienības tiesību dokumentiem.
Likumā iestrādāta arī citu valstu pieredze - to, kurās ir laba kustības drošība. Tas veikts ar nolūku arī Igaunijā palielināt satiksmes kvalitāti, uzlabot drošību uz Igaunijas ceļiem.
Jaunais Ceļu satiksmes likums, ko Igaunijas parlaments pieņēma vēl vasarā, stāsies spēkā ar 2011. gada janvāri. Tā kā Latvijas iedzīvotāji savos auto bieži dodas uz mūsu ziemeļu kaimiņvalsti, dodam nelielu ieskatu svarīgākajos nosacījumos, kas uz Igaunijas autoceļiem būs jāievēro.
Dokumenti, termiņi un atkārtoti eksāmeni
Jaunajā CSL iepriekšējā likuma normas papildinātas ar vairākiem jaunievedumiem.
Likums paredz, ka šīs valsts autovadītājiem vairs nebūs obligāti jānēsā līdzi Igaunijā izdotā autovadītāja apliecība, automašīnas reģistrācijas apliecība un apdrošināšanas polise. Taču, lai policisti elektroniski varētu pārbaudīt auto vadīšanai nepieciešamo dokumentu esamību un to derīgumu, jābūt līdzi kādam personas identifikācijas dokumentam.
Uz jaunā likuma pamata motorizētā transportlīdzekļa vadīšanas tiesības tiks apturētas, ja būs beidzies vadītāja apliecības derīguma termiņš vai arī tuvosies kārtējais transportlīdzekļa vadītāja veselības pārbaudes laiks (jāiziet vienu reizi desmit gados). Tiem, kuri ir izgājuši veselības pārbaudi pirms 2009. gada 7. jūnija, veselības pārbaudes apliecība tiks atzīta par derīgu līdz tās termiņa beigām arī tajā gadījumā, ja vadītājs šajā laikā transportlīdzekļu reģistrācijas birojā būs izņēmis jaunu braukšanas apliecību.
Ja autovadītājs sēdīsies pie stūres ar vadītāja apliecību, kam būs beidzies derīguma termiņš, neapzinīgajam braucējam varēs piespriest sodu līdz 18 tūkstošiem Igaunijas kronu (aptuveni 808 lati) vai arī cietumsodu.
"Ja aizliegums vadīt auto piespriests uz 12 mēnešiem vai ilgāk, tad autovadītājam, pirms saņemt vadītāja apliecību, būs jākārto gan teorijas, gan arī braukšanas eksāmens."
Saskaņā ar jauno likumu transporta vadītājam, pārkāpjot kustības noteikumus pirmo reizi, nāksies atkārtoti kārtot teorijas eksāmenu. Pēc eksāmena veiksmīgas nokārtošanas vadītāja apliecību paredzēts atdot.
Atkārtots teorijas eksāmens gaida arī tos autovadītājus, kam noteikts aizliegums vadīt auto uz sešiem mēnešiem. Ja aizliegums vadīt auto piespriests uz 12 mēnešiem vai ilgāk, tad autovadītājam, pirms saņemt vadītāja apliecību, būs jākārto gan teorijas, gan arī braukšanas eksāmens. Teorijas eksāmenu drīkstēs kārtot soda izciešanas laikā, bet braukšanas eksāmenu – tikai pēc soda termiņa beigām.
Atkārtots teorijas un braukšanas eksāmens jākārto būs arī tiem autovadītājiem, kuri piecus gadus pēc autovadītāja apliecības derīguma termiņa beigām nebūs to nomainījuši.
Automobiļa vadītājam vairs nebūs nepieciešama automašīnas īpašnieka izdota pilnvara spēkrata lietošanai ES robežās. To, vai automašīnas lietošanai tomēr pilnvaru izsniegs, drīkstēs izlemt līzinga kompānija jeb auto īpašnieks - ja auto būs iegādāts līzingā.
Ja autovadītājs piedalīsies ceļu satiksmē ar automobili, kam nebūs izieta tehniskā apskate, tad piemērojamais sods par šādu pārkāpumu būs 1800-3000 Igaunijas kronu (80-135 lati).
Jaunumi arī velosipēdistiem un mopēdistiem
No nākamā gada janvāra aktīvā lietošanā esošie mopēdi obligāti būs jāreģistrē transportlīdzekļu reģistrā, šādi iegūstot valsts reģistrācijas numuru. Ja pēc jaunā likuma mopēds tiks atzīts par motorizētu transportlīdzekli, tas būs arī jāapdrošina. Pirms jaunā likuma stāšanās spēkā lietošanā esošie mopēdi un minimopēdi būs jāreģistrē viena gada laikā, tas ir, ne vēlāk kā līdz 2012. gada 1. janvārim.
Velosipēdistiem, kas vēl nav sasnieguši 13 gadu vecumu, pa ceļiem un ielām būs ļauts braukt tikai divu pieaugušu velosipēdistu sabiedrībā.
Velosipēdu un mopēdu vadītājiem no nākamā gada būs aizliegts braukt bez ķiverēm un neturoties pie stūres. Mopēdu vadītāji nedrīkstēs braukt, stūri turot tikai ar vienu roku, vienīgi situācijās, ja ar otru roku tiek veikta ieplānotā manevra brīdinājuma kustība.
"No nākamā gada janvāra aktīvā lietošanā esošie mopēdi būs obligāti jāreģistrē transportlīdzekļu reģistrā, šādi iegūstot valsts reģistrācijas numuru."
Saskaņā ar jauno likumu transportlīdzekļa vadītājam, kurš izdara pagriezienu - ja ar speciālām kustību regulējošām zīmēm nav noteikts citādāk - jādod priekšroka ne tikai kājāmgājējiem, bet arī velobraucējiem, minimopēdistiem un mopēdistiem, kas šķērso brauktuvi, uz kuru transportlīdzekļa vadītājs nogriežas.
Savukārt riteņbraucējiem jādod ceļš kājāmgājējiem arī tad, ja tas veic pagriezienu un šķērso braucamo daļu pa gājēju pāreju.
Kaut arī likumā iekļautais papildpunkts velosipēdistiem ļauj braucot šķērsot ielu arī pa gājēju pāreju, tas tomēr nedod viņiem priekšroku attiecībā pret automašīnām. Izņēmums ir situācijas, kad velosipēdists šķērso ielu pa gājēju pāreju, uz kuras automašīnas vadītājs veic kādu manevru.
Kas vēl jāievēro autovadītājiem
Ar 2011. gada 1. janvāri vienu vai vairākus transportlīdzekļus apdzīt tikai no kreisās puses. Šī prasība ir pievienota, lai ierobežotu agresīvas braukšanas cienītājus.
Ar nākamo gadu vairs netiks reģistrēti motorizēti transportlīdzekļi un piekabes, ja tie avārijas dēļ būs izņemti no reģistra. Šī izmaiņa attieksies uz jaunā likuma pantu par transportlīdzekļu reģistrāciju. Arī informācija par Igaunijā reģistrēto motorizēto transportlīdzekļu reģistrēto ķīlu un lietošanas un pārdošanas apgrūtinājumiem šajā reģistrā būs publiski pieejama.
No nākamā gada sliktas redzamības apstākļos, kā arī diennakts tumšajā laikā kājāmgājējiem būs jālieto atstarotāji vai apgaismes līdzekļi arī ciematos un pilsētciematos. Līdz šim prasība nēsāt atstarotājus bija, tikai ejot pa braucamajiem ceļiem un automaģistrālēm. Jaunais likums paredz atstarotāja nēsāšanu jebkurā pārvietošanās situācijā tumšā un sliktas redzamības laikā.
"Ja atļautais braukšanas ātrums būs pārsniegts par vairāk nekā 60 km/h, tad braucējam būs jāšķiras no naudas summas līdz pat 18 tūkstošiem Igaunijas kronu (808 lati)."
Pašlaik vēl spēkā ir aizliegums pilsētas teritorijās, braucot pie stūres, runāt pa tālruni bez brīvroku sistēmas. No nākamā gada šis ierobežojums attieksies uz visu Igaunijas teritoriju.
Īpaši bargs sods nākamā gadā gaidīs tos autovadītājus, kuri iecienījuši ļoti ātru braukšanas stilu. Ja atļautais braukšanas ātrums būs pārsniegts par vairāk nekā 60 km/h, tad braucējam būs jāšķiras no naudas summas līdz pat 18 tūkstošiem Igaunijas kronu (aptuveni 808 lati). Par šādu pārkāpumu varēs piemērot arī ieslodzījumu vai atņemt autovadītāja apliecību uz laiku līdz diviem gadiem.
Automobiļa evakuācija būs pieļaujama tikai situācijās, ja automašīnā vai tās tuvumā nebūs autovadītāja, autoīpašnieka vai pilnvarota spēkrata lietotāja. Evakuāciju veiks arī tad, ja visi iepriekšminētie satiksmes dalībnieki atteiksies novērst šķērsli vai radīto bīstamo situāciju, ko izraisījis nepareizi novietotais transporta līdzeklis.