Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likums radījis daudz neskaidrību likumā noteiktajiem subjektiem attiecībā uz aizdomīga darījuma identificēšanu un ziņošanas pienākumu Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienestam vai Valsts ieņēmumu dienestam. Iepriekšējā rakstā aplūkojām likumā definēto subjektu pienākumus. Šoreiz – par darījumiem, aizdomām, kā arī virkni secinājumu.
Neparasti un aizdomīgi darījumi
1. Noziedzīgi iegūti līdzekļi
Līdzekļi ir atzīstami par noziedzīgi iegūtiem:
- ja personas īpašumā vai valdījumā tie tieši vai netieši iegūti, izdarot
noziedzīgu nodarījumu;
- citos Kriminālprocesa likumā noteiktajos gadījumos.
Ar terminu “noziedzīgi iegūti līdzekļi” saprot Kriminālprocesa likumā lietoto
terminu “noziedzīgi iegūta manta, arī finanšu līdzekļi”.
Papildus Kriminālprocesa likumā noteiktajiem par noziedzīgi iegūtiem
uzskatāmi arī līdzekļi, kuri pieder personai vai kurus tieši vai netieši
kontrolē persona:
- kura ir iekļauta kādā no Ministru kabineta atzītu valstu vai starptautisko
organizāciju sastādītajiem to personu sarakstiem, kas tiek turētas aizdomās par
iesaistīšanos teroristiskās darbībās;
- par kuru operatīvās darbības subjektiem,
pirmstiesas izmeklēšanas iestādēm, prokuratūrai vai tiesai ir informācija, kas
dod pietiekamu pamatu šo personu turēt aizdomās par tāda noziedzīga nodarījuma
izdarīšanu, kurš saistīts ar terorismu, vai līdzdalību tajā.
2. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācija un terorisma finansēšana
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācija ir šādas darbības, ja tās izdarītas
nolūkā slēpt vai maskēt līdzekļu noziedzīgo izcelsmi vai palīdzēt citai
personai, kura iesaistīta noziedzīga nodarījuma izdarīšanā, izvairīties no
juridiskās atbildības:
- noziedzīgi iegūtu līdzekļu
pārvēršana citās vērtībās, to atrašanās vietas vai piederības mainīšana;
- noziedzīgi iegūtu līdzekļu
patiesā rakstura, izcelsmes, atrašanās vietas, izvietojuma, kustības, piederības
slēpšana vai maskēšana;
- noziedzīgi iegūtu līdzekļu
iegūšana īpašumā, valdījumā vai lietojumā, ja šo tiesību rašanās brīdī ir
zināms, ka šie līdzekļi ir noziedzīgi iegūti;
- līdzdalība kādā no
iepriekšminētajām darbībām.
"Likuma subjekts veic klienta padziļinātu
izpēti, uzsākot darījuma attiecības ar politiski nozīmīgu personu."
Terorisma finansēšana ir darbības, kas par tādām noteiktas Krimināllikumā.
3. Neparasts darījums
Neparasts darījums ir darījums, kas atbilst vismaz vienai no neparasta
darījuma pazīmju sarakstā minētajām pazīmēm. Minētais saraksts 2008. gada
22. decembrī apstiprināts ar Ministru kabineta noteikumiem Nr. 1071 „Noteikumi
par neparasta darījuma pazīmju sarakstu un kārtību, kādā sniedzami ziņojumi par
neparastiem vai aizdomīgiem darījumiem”.
4. Aizdomīgs darījums
Aizdomīgs darījums ir darījums, kas rada aizdomas par noziedzīgi iegūtu
līdzekļu legalizāciju vai terorisma finansēšanu, vai šādu darbību mēģinājumu,
vai ar tām saistītu citu noziedzīgu nodarījumu.
5. Klienta darījuma attiecību uzraudzība
Pēc darījuma attiecību uzsākšanas likuma subjekts, balstoties uz noziedzīgi
iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas risku novērtējumu:
- aktualizē informāciju par klienta
saimniecisko vai personisko darbību;
- veic darījumu pastāvīgu
uzraudzību, lai pārliecinātos, vai darījumi nav uzskatāmi par neparastiem vai
aizdomīgiem.
"Terorisma finansēšana ir darbības, kas par
tādām noteiktas Krimināllikumā."
Likuma
subjekts, veicot darījuma attiecību uzraudzību, īpašu uzmanību pievērš:
- klientam netipiski lieli,
sarežģīti darījumi vai savstarpēji saistīti darījumi, kuriem šķietami nav
ekonomiska vai nepārprotami tiesiska mērķa;
- darījumiem, kuros piedalās
personas no trešajām valstīm, kas saskaņā ar starptautisko organizāciju atzinumu
ir uzskatāmas par valstīm vai teritorijām, kurās nav spēkā esošu normatīvo aktu
cīņai ar noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju un terorisma finansēšanu vai
kuras ir atteikušās sadarboties ar starptautiskajām organizācijām noziedzīgi
iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas jomā.
6. Politiski nozīmīga persona
Likuma subjekts veic klienta padziļinātu izpēti, uzsākot darījuma attiecības
ar politiski nozīmīgu personu. Par politiski nozīmīgu personu uzskatāma fiziskā
persona:
- kas citā dalībvalstī vai trešajā valstī ieņem kādu no šādiem amatiem:
valsts vadītājs, parlamenta deputāts, valdības vadītājs, ministrs, ministra
vietnieks vai ministra vietnieka vietnieks, valsts sekretārs, augstākās tiesas
tiesnesis, konstitucionālās tiesas tiesnesis, augstākās revīzijas (audita)
iestādes padomes vai valdes loceklis, centrālās bankas padomes vai valdes
loceklis, vēstnieks, pilnvarotais lietvedis, bruņoto spēku augstākais virsnieks,
valsts kapitālsabiedrības padomes vai valdes loceklis, kā arī šīs personas, ja
tās attiecīgo amatu atstājušas viena gada laikā;
- kas ir šo personu vecāki, laulātais vai viņam pielīdzināma persona, bērni,
viņu laulātie vai laulātajiem pielīdzināmas personas. Persona par laulātajam
pielīdzināmu uzskatāma tikai tad, ja attiecīgās valsts likumi tai nosaka šādu
statusu;
- par kuru ir publiski zināms, ka tai ir darījuma attiecības ar kādu no
politiskajām personām, vai kurai ar šo personu kopīgi pieder pamatkapitāls
komercsabiedrībā, kā arī fiziskā persona, kura ir vienīgā tāda juridiska
veidojuma īpašnieks, par kuru ir zināms, ka tas faktiski izveidots šīs personas
labā.
Secinājumi
Es pievērstu uzmanību šādiem darījumiem:
- Klienta konkrēta darījuma vērtība ir daudz augstāka par tirgus vērtību.
- Darījumu veikšanai sastādīta īpaši sarežģīta shēma, kā rezultātā nevar izsekot
naudas plūsmas galamērķim.
- Darījumi ar zemu nodokļu valstīm vai ar valstīm, kas nav ne ES, ne noslēgušas
konvenciju.
- Ziedojumu izdarīšana lielos apmēros sabiedriskā labuma organizācijām, kuras
nesniedz faktisku labumu sabiedrībai, kuras ir pretrunā ar klientu pārliecības
un uzskatu ziņā.
- Darījumi ar valstīm, kurās notiek vai ir notikuši terora akti. Arī ar valstīm,
kurās kārtību un mieru saglabā armija. Darījumi ar politiski nestabilām valstīm.
- Jebkādi darījumi skaidrā naudā, kas pārsniedz 50 000 LVL.
- Faktiskā uzņēmējdarbība nenotiek vai ir epizodiska. Uzņēmuma pastāvēšana sastāv
lielākoties no naudas plūsmas – aizdevumi/aizņēmumi.
- Savstarpēji veikti darījumi ar juridiskajām personām, kurās ir vieni un tie paši
dalībnieki un valdes locekļi.
- Uzņēmuma dalībnieks sistemātiski aizdod uzņēmumam lielas naudas summa.
- Darījumi ar valsts/pašvaldību atbildīgajām personām, kuras ir saistītas ar
klientu – radniecība, laulība, draudzība.
Ne visos gadījumos var uzskatīt, ka klienta darījums ir aizdomīgs. Ir pilnīgi
normāli iegādāties preces no Ķīnas vai Taizemes, lai tās realizētu Latvijā. Arī
no dažādām salām ievesti suvenīri pārdošanai Latvijā ir pavisam normāls bizness.
Sadarbība izglītības, zinātnes un kultūras jomā ar valstīm, kuras ir politiski
nestabilas un kuras nav NATO valstis – tas nav uzskatāms par aizdomīgu darījumu.
It īpaši, ja sadarbība un darījumi ir caurskatāmi, var izsekot naudas plūsmai,
un tie ir ekonomiski vai sociāli pamatoti. Tādējādi katrs uzņēmums un tā
darījumi ir jāizvērtē pēc vairākiem kritērijiem. Un, ja nepieciešams, jālūdz
padoms Noziedzīgi iegūtu līdzekļu apkarošanas dienestam.
Un tomēr – subjektam ir jāpārdomā sava rīcība gadījumos, ja klients lūdz
grozīt grāmatvedības datus, lai kontroles dienesti nepamanītu aizdomīgus
darījumus. Par šādu rīcību subjekts ir atbildīgs saskaņā ar Krimināllikumu, kurā
paredzēta brīvības atņemšana. Vai šāds risks ir tā vērts?