Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likums definē personu loku, uz ko attiecas likuma prasības, klienta identifikāciju un izpēti, ziņošanas kārtību par neparastiem un aizdomīgiem darījumiem, atturēšanos no darījuma veikšanas un vēl virkni prasību.
FOTO: Boriss Koļesņikovs, LV
Kontroles dienests
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likuma uzraudzību veic LR prokuratūras pakļautībā esošais Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienests. Tā ir speciāli izveidota valsts institūcija, kas likumā noteiktajā kārtībā saņem, sistematizē un analizē ziņojumus par neparastiem un aizdomīgiem finanšu darījumiem, kā arī nodod šo informāciju kontroles, izmeklēšanas un tiesu iestādēm.
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienesta darbības mērķis ir savas kompetences ietvaros mazināt iespēju izmantot Latvijas Republikas finanšu sistēmu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijai.
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienesta funkcijas ir:
Likuma subjekti
Likums attiecas uz šādiem subjektiem, kuri veic saimniecisko vai profesionālo darbību:
- nekustamā īpašuma, komercsabiedrības kapitāla daļu pirkšanu vai pārdošanu,
- klienta naudas, finanšu instrumentu un citu līdzekļu pārvaldīšanu,
- visu veidu kontu atvēršanu vai pārvaldīšanu kredītiestādēs vai finanšu iestādēs,
- juridisku veidojumu dibināšanu, vadību vai darbības nodrošināšanu,
- kā arī attiecībā uz juridiska veidojuma dibināšanai, vadīšanai vai pārvaldīšanai nepieciešamu ieguldījumu veikšanu;
Šis likums attiecas ne tikai uz minētajiem subjektiem, bet arī uz citām juridiskajām vai fiziskām personām (individuālajiem komersantiem), kā arī uz valsts institūcijām, atvasinātām publiskām personām un to institūcijām. Konstatējot neparasta vai aizdomīga darījuma pazīmes, likumā neminētajiem subjektiem tāpat ir pienākums pildīt šā likuma prasības attiecībā uz ziņu sniegšanu par neparastiem vai aizdomīgiem darījumiem. Personām tiek piemēroti likuma subjektiem paredzētie tiesiskās aizsardzības mehānismi.
Subjekta pienākumi
1. Izveidot iekšējās kontroles sistēmu
Likuma subjektam - juridiskai personai - atbilstoši savam darbības veidam
jāizveido un jādokumentē, izstrādājot attiecīgas politikas un procedūras,
noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas
iekšējās kontroles sistēma. Tas nozīmē, ka jāizveido pasākumu kopums, kas ietver
darbības likuma prasību izpildes nodrošināšanai, paredzot tam atbilstošus
resursus un veicot darbinieku apmācību, lai pēc iespējas novērstu likuma
subjekta iesaistīšanu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijā vai terorisma
finansēšanā.
"Personām tiek piemēroti likuma subjektiem paredzētie tiesiskās aizsardzības mehānismi."
Šīs prasības neattiecas uz juridiskām vai fiziskām personām, kas nodarbojas ar nekustamā īpašuma, transportlīdzekļu, kultūras pieminekļu, dārgmetālu, dārgakmeņu, to izstrādājumu vai citu preču tirdzniecību, kā arī ar starpniecību minētajos darījumos.
Izveidojot iekšējās kontroles sistēmu, likuma subjekts paredz vismaz:
2. Iecelt atbildīgo personu
Likuma subjektam ir pienākums izveidot atsevišķu struktūrvienību vai iecelt
vienu vai vairākus darbiniekus, kas ir tiesīgi pieņemt lēmumus un ir tieši
atbildīgi par Noziedzīgi iegūtu līdzekļu un terorisma finansēšanas novēršanas
likuma prasību ievērošanu. Par šādas struktūrvienības noteikšanu vai darbinieka
iecelšanu šā likuma subjekts 30 dienu laikā pēc likuma subjekta statusa
iegūšanas paziņo Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienestam.
Valsts ieņēmumu dienestam informāciju sniedz šādi subjekti:
Likuma subjektam ir aizliegts izpaust datus par atbildīgajām personām!
3. Pienākums identificēt klientu
Pirms darījuma attiecību uzsākšanas likuma subjekts identificē klientu. Likuma subjekts identificē klientu arī pirms atsevišķa darījuma veikšanas,
neuzsākot darījuma attiecības, ja:
Ja noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas risks ir zems un klienta padziļināta izpēte nav jāveic, tad, lai nepārtrauktu darījuma normālu norisi, klienta identifikāciju un patiesā labuma guvēja noskaidrošanu var veikt darījuma attiecību uzsākšanas brīdī, tiklīdz tas ir iespējams, bet pirms pirmā darījuma veikšanas.
4. Nepieciešamās informācijas iegūšana
Likuma subjektam ir tiesības pieprasīt no saviem klientiem, un klientiem ir
pienākums sniegt klienta izpētei nepieciešamo patieso informāciju un dokumentus,
tajā skaitā par patiesajiem labuma guvējiem, klientu veiktajiem darījumiem,
klientu un patieso labuma guvēju saimniecisko, personisko darbību, finansiālo
stāvokli, naudas vai citu līdzekļu avotiem.
Ja likuma subjekts neiegūst nepieciešamo patieso informāciju un dokumentus apjomā, kas tam ļauj veikt pārbaudi pēc būtības, likuma subjekts izbeidz darījuma attiecības ar klientu un pieprasa klienta saistību pirmstermiņa izpildi. Šādos gadījumos likuma subjekts lemj par darījuma attiecību izbeigšanu arī ar citiem klientiem, kuriem ir tie paši patiesie labuma guvēji, vai par šādu klientu saistību pirmstermiņa izpildes pieprasīšanu.
Šīs prasības nav attiecināmas uz nodokļu konsultantiem, ārpakalpojuma grāmatvežiem, zvērinātiem revidentiem, zvērinātu revidentu komercsabiedrībām, zvērinātiem notāriem, zvērinātiem advokātiem un citiem neatkarīgiem juridisko pakalpojumu sniedzējiem gadījumos, kad tie aizstāv vai pārstāv klientus pirmstiesas kriminālprocesā vai tiesas procesā vai sniedz konsultācijas par tiesas procesa uzsākšanu vai izvairīšanos no tā.
"Lai gan likumā ir noteikts, ka subjektam ir jānoskaidro arī klienta patiesā labuma guvējs, praktiski tas nav iespējams."
Subjektam ir jānoskaidro informācija par patieso labuma guvēju, klienta darījuma attiecību mērķi un tā paredzamo būtību. Pēc darījuma attiecību uzsākšanas veic klienta uzraudzību, kā arī nodrošina klienta izpētes gaitā iegūto informācijas uzglabāšanu un regulāru aktualizēšanu.
Nosakot klienta izpētes apjomu un kārtību, likuma subjekts ņem vērā noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas riskus, ko rada klienta rezidences (reģistrācijas) valsts, klienta juridiskā forma, darbības veids, izmantotie pakalpojumi un veiktie darījumi. Šai sakarībā es gribu piebilst, ka jāņem vērā arī klienta un to darījumu partneru etniskā piederība, tautība, reliģiskā pārliecība un politiskā piederība.
Lai gan likumā ir noteikts, ka subjektam ir jānoskaidro arī klienta patiesā labuma guvējs, praktiski tas nav iespējams. Nodokļu konsultants, zvērināts revidents, grāmatvedis nav izmeklētājs un pilnībā nav kompetents tādos jautājumos. Šāda rīcība var apdraudēt arī personas veselību un dzīvību. Tādējādi, ja subjektam liekas, ka klients veic neparastus vai aizdomīgus darījumus, nekavējoties par to jāziņo Noziedzīgi iegūtu līdzekļu apkarošanas dienestam, kas atradīs pareizo risinājumu tālākai rīcībai.
5. Ziņošanas pienākums
Likuma subjekta pienākums ir:
Ziņojumi iesniedzami rakstveidā vai elektroniski.
6. Dokumentu glabāšana
Likuma subjekts dokumentē klienta identifikācijas un izpētes pasākumus un
pēc uzraudzības un kontroles institūcijas vai Noziedzīgi iegūtu līdzekļu
apkarošanas dienesta pieprasījuma uzrāda šos dokumentus likuma subjekta
uzraudzības un kontroles institūcijām vai iesniedz šo dokumentu kopijas
Kontroles dienestam.
Likuma subjekts vismaz piecus gadus pēc darījuma attiecību izbeigšanas glabā:
7. Aizliegums izpaust ziņošanas faktu
Likuma subjektam nav atļauts informēt klientu, patieso labuma guvēju, kā arī
citas personas, izņemot uzraudzības un kontroles institūcijas, par to, ka ziņas
par klientu vai tā darījumu (darījumiem) ir sniegtas Noziedzīgi iegūtu līdzekļu
apkarošanas dienestam un var tikt vai tiek veikta šo ziņu analīze vai
pirmstiesas kriminālprocess saistībā ar noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, tajā
skaitā noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju, terorisma finansēšanu vai šādu
darbību mēģinājumu.
Turpmāk vēl.