Mācībām var pieteikties ikviens pieaugušais no 18 gadu vecuma – neatkarīgi no nodarbinātības statusa.
Lai to izdarītu, platformā STARS jāizveido individuālais mācību konts, kas ļauj:
- plānot un pārvaldīt informāciju par savām profesionālajām prasmēm, pieredzi un izglītību;
- veikt digitālo prasmju un pašizpētes testus;
- saņemt karjeras konsultācijas un pieteikties izglītības programmām.
Individuālā mācību konta (IMK) pieeja palīdz cilvēkiem mērķtiecīgi pilnveidoties un saglabāt konkurētspēju darba tirgū visa mūža garumā.
|
Plašāk par tēmu >> |
Kādas digitālās prasmes var apgūt
Projekta “Digitālās prasmes lietpratējiem (IMK)” mācību piedāvājums aptver datu analīzi, programmēšanu, kiberdrošību, mākslīgā intelekta un automatizācijas risinājumus, digitālo mārketingu, e-komerciju un projektu vadību tiešsaistē. Pieaugušie var apgūt “Agile” projektu vadību, programmēšanu “Java” un “Python” vidēs, datu inženieriju un automatizāciju un citas prasmes.
Šoreiz pieaugušie projektā var pieteikties studiju kursiem un studiju moduļiem, tāpat pirmo reizi tiek piedāvātas neformālās izglītības programmas un profesionālās pilnveides izglītības programmas.
Būtiski, ka piedāvātās mācības notiks attālināti.
Piesakoties mācībām, iespējams saņemt finansiālu atbalstu
- Studiju kursu, studiju moduļu un neformālās izglītības programma
Studiju kursu, studiju moduļu un neformālās izglītības programmu gadījumā pieaugušie varēs izmantot finansējumu savā individuālajā mācību kontā.
Pieaugušie, kuri mācībām pieteiksies pirmo reizi, saņems finansējumu 500 eiro apmērā izvēlētās izglītības programmas apguvei.
Savukārt dalībnieki, kuri mācībām piesakās atkārtoti, līdz 9. decembrim aicināti izmantot finansējuma atlikumu, kas pieejams individuālajā mācību kontā no iepriekš piešķirtā finansējuma.
Tiem, kam finansējums pirmo reizi piešķirts šī gada jūnijā, no 10. decembra individuālajā mācību kontā plānots piešķirt papildu finansējumu 500 eiro apmērā, ko varēs izmantot izvēlētās izglītības programmas apguvei.
- Profesionālās pilnveides izglītības programma
Nosacījumi profesionālās pilnveides izglītības programmas apguvei atšķiras – mācības ir bez maksas, ja individuālajā mācību kontā tiek aizpildīts “Mācību ceļš”.
“Mācību ceļš” palīdz cilvēkam strukturēt savus mācību mērķus, plānot termiņus un sekot līdzi progresam.
Minētajām programmām var pieteikties pieaugušie ar iepriekš iegūtu vispārējo vidējo izglītību. Turklāt apstiprinātajiem mācību dalībniekiem ir iespēja pieteikties stipendijai – 5 eiro dienā (ne vairāk kā 100 eiro mēnesī), kas sniedz papildu finansiālu atbalstu mācību laikā.
Plašāka informācija par pieejamo atbalstu atrodama platformas www.stars.gov.lv sadaļā “Digitālās prasmes lietpratējiem IMK”.
KOMENTĀRSElīna Purmale-Baumane Valsts izglītības attīstības aģentūras Pieaugušo izglītības departamenta direktore FOTO: Ieva Leiniša, LETA Kad beidzam mācīties, sākam atpalikt – kāpēc jāmācās visa mūža garumā?
Mūsdienās darba tirgus mainās tik strauji, ka reiz iegūtā izglītība vairs nav ilgtspējīgs pamats stabilitātei un karjeras izaugsmei, tāpēc mācīšanās pieaugušā vecumā, turklāt visa mūža garumā, ir kļuvusi par nepieciešamību, nevis izvēli. Valsts mērķis ir līdz 2030. gadam panākt, ka vismaz 60% pieaugušo regulāri iesaistās izglītībā. Patlaban to dara aptuveni 34%. Tas nozīmē, ka liela daļa sabiedrības joprojām paliek ārpus izglītības aprites, – nevis tāpēc, ka trūktu iespēju, bet tādēļ, ka ieradums mācīties jebkurā vecumā nav nostiprinājies. Mums jāveido mācīšanās kultūra pieaugušo vidū, to uzsverot kā lielāko priekšrocību – iespēju būt soli priekšā savā dzīvē, karjerā, finansiālajā drošībā un konkurētspējā darba tirgū.
Protams, mācīšanās paplašina redzesloku, sniedz jaunas prasmes un zināšanas, taču tām ir daudz būtiskāka nozīme, – tā ir investīcija stabilitātē, drošībā un dzīves kvalitātē. Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) ziņojums “Īsumā par izglītību 2025” skaidri parāda saikni starp izglītību, darbu un ienākumiem. Latvijā vecumā no 25 līdz 34 gadiem strādā 89% cilvēku ar augstāko izglītību, 80% – ar profesionālo vidējo izglītību un 77% – ar vispārējo vidējo izglītību.
Turpretī cilvēkiem ar augstāko izglītību ir par aptuveni par 54% lielāki ienākumi nekā tiem, kam šāda izglītības līmeņa nav. Cilvēki, kuri turpina mācīties arī pieaugušā vecumā, spēj noturēties darba tirgū, gūt augstākus ienākumus, elastīgāk mainīt profesiju, izmantot jaunas iespējas un labāk pielāgoties prasībām darba tirgū. Tāpēc ir svarīgi, lai Latvijā mācīšanās pieaugušo vidū kļūtu par sistemātisku dzīves daļu, uz ko šogad Valsts izglītības attīstības aģentūra aicina jaunā pieaugušo izglītības kampaņā “Atjaunini prasmes un zināšanas!”.
Tiesa, mūsu ikdienā ir neskaitāmi daudz iemeslu, kas šķietami liedz pievērsties sevis un savu prasmju attīstīšanai, – koncentrēšanās uz darba atrašanu vai jau esošais darbs, pienākumi mājās, bērnu audzināšana, finansiālās iespējas un virkne citu apstākļu. Manuprāt, lai runātu par mācīšanās kultūras maiņu, ir vajadzīgi konkrēti instrumenti un piemēri, ka šis ceļš ir pa spēkam ikvienam pieaugušajam. Prasmju pārvaldības platformā STARS (stars.gov.lv) individuālo mācību kontu jau izveidojuši vairāk nekā 30 200 pieaugušo. Tas nozīmē, ka pārmaiņas notiek.
Finansējuma pieejamība pati par sevi mācīšanās kultūru nerada, tomēr tā var noņemt daļu praktisko šķēršļu un pārvērst nodomu rīcībā. Vairākas platformā STARS pieejamās programmas tiek finansētas no valsts un Eiropas Savienības fondu līdzekļiem. Piemēram, digitālo prasmju apmācības iesācējiem ir pilnībā apmaksātas, programmā “Digitālās prasmes lietpratējiem” pieejams atbalsts līdz 500 eiro, bet projektā “Mācības nodarbinātajiem” līdzmaksājums nepārsniedz 30%. Nodarbinātajiem no maznodrošinātām vai trūcīgām mājsaimniecībām, kā arī bēgļiem un personām ar alternatīvo statusu mācības ir bez maksas, tiek segtas arī transporta izmaksas. Arī laika jautājums nav nepārvarams – arvien vairāk cilvēku izvēlas attālinātās mācību iespējas, īpaši digitālajā jomā. Šobrīd redzam, ka pat 81% platformas STARS lietotāju dod priekšroku tieši šādam formātam, jo tas ļauj mācīties individuālā tempā, apvienojot mācīšanos ar citiem ikdienas pienākumiem.
Lai mācīšanās kļūtu par ieradumu, nepieciešama arī iekšējā pārliecība un atbalsts. VIAA pieredze rāda, ka cilvēkus no mācībām visbiežāk attur nevis laiks vai nauda, bet psiholoģiskās barjeras – zems pašvērtējums, slikta pieredze iepriekšējā mācību iestādē vai uzskats, ka “manā vecumā vairs nav jēgas mācīties”. Daudziem tā ir “apmaldīšanās” savas karjeras attīstībā, apjūkot, kur meklēt palīdzību, kuru ceļu iet un ko mainīt, lai noturētos darba tirgū un augtu.
Šos rīkus jau izmantojuši vairāk nekā 12 000 cilvēku, un tie ir pirmais solis ceļā uz apzinātu mācīšanos. Jāpiebilst, ka karjeras konsultācijas un mentoringa programmas ir viens no efektīvākajiem veidiem, kā pieaugušajam izveidot pašam savu mācīšanās plānu un režīmu. Maldīgi ir uzskatīt, ka šādus palīgrīkus izmanto tikai skolas vecuma bērni un studenti, jo mūsdienās par karjeru jādomā visa mūža garumā. Jau šobrīd STARS piedāvā bezmaksas karjeras konsultācijas, kurās kopā ar speciālistu iespējams izveidot karjeras attīstības plānu, izvērtēt iepriekš iegūto izglītību un saprast, kādus resursus izmantot izaugsmei. Tāpat ir pieejama arī mentoringa programma, kur nozares profesionāļi dalās pieredzē un palīdz noturēt mācību tempu. Pirmajā mentoringa programmā piedalījās 90 dalībnieki, un interese turpina augt.
Domājot par mācībām vai prasmju pilnveidi, būtiski ņemt vērā, kādas prasmes un zināšanas patlaban darba tirgū ir vispieprasītākās.
Šādos gadījumos ir iespēja pieteikties kvalifikācijas eksāmenam, to nokārtot un iegūt oficiālu apliecinājumu savām zināšanām un prasmēm. Minēto iespēju bieži vien izmanto, piemēram, automehāniķi, policisti un aprūpētāji. Pieaugušo izglītība šodien sniedz daudz vairāk nekā tikai jaunu profesiju vai kvalifikāciju. Tā kļūst par instrumentu personīgajai un profesionālajai izaugsmei, kas stiprina gan cilvēku individuāli, gan sabiedrību kopumā. Kad pārstājam mācīties, mēs zaudējam elastību un spēju pielāgoties. Tagad, kad pārmaiņas notiek katru dienu, mācīšanās ir mūsu lielākā priekšrocība – tā ir iespēja būt soli priekšā, nevis atpalikt. |



