Jaunā “Rīgas satiksmes” autostāvvietu kārtība attiecas gan uz Latvijā, gan ārvalstīs reģistrētiem transportlīdzekļiem.
FOTO: Rīgas Satiksme
Ceturtdien, 1. novembrī, stājas spēkā Rīgas domes saistošo noteikumu punkts, kas paredz, sākot ar trešo neapmaksāto pēcapmaksas paziņojumu “Rīgas satiksmes” autostāvvietās, izmantot riteņu bloķēšanas iekārtas. Vienlaikus Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) vērš uzmanību, ka minēto iekārtu pielietošana ierobežos patērētāju rīcības brīvību attiecībā uz savu preci, līdz ar to radīs būtisku aizskārumu patērētāju tiesiskajām interesēm.
Riteņu bloķētājus galvaspilsētā piemēros divos gadījumos:
Jaunā “Rīgas satiksmes” autostāvvietu kārtība attiecas gan uz Latvijā, gan ārvalstīs reģistrētiem transportlīdzekļiem, norāda “Rīgas satiksmes” Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Baiba Bartaševiča-Feldmane.
Rīgas domes saistošie noteikumi par pašvaldības maksas autostāvvietu apsaimniekošanu un lietošanu paredz, ka, konstatējot pārkāpumu pirmo reizi, atbildīgais darbinieks sagatavo paziņojumu par to, ka maksas autostāvvietas lietotājam jāveic pēcapmaksa, un piestiprina to pie transportlīdzekļa priekšējā vējstikla vadītāja pusē tā, lai tas nepazustu vai meteoroloģisko apstākļu dēļ netiktu sabojāts un būtu vadītājam viegli pamanāms.
Saņemot otro pēcapmaksas paziņojumu, vadītājam uz transportlīdzekļa jānovieto arī brīdinājuma informācija, ka ar nākamo pēcapmaksas paziņojumu transportlīdzeklim piemēros riteņu bloķētāju, stāsta B. Bartaševiča-Feldmane. Viņa uzsver, ka tikai pēc diviem neapmaksātiem paziņojumiem, proti, sākot ar trešo, piemēros riteņu bloķētājus.
Tā kā grozījumi saistošajos noteikumos stājas spēkā 2018. gada 1. novembrī, transportlīdzekļu vadītājiem par neapmaksātiem pēcapmaksas paziņojumiem līdz minētajam datumam naudas sodu piedzīs iepriekšējā kārtībā.
Saskaņā ar Rīgas saistošajiem noteikumiem riteņu bloķēšanas iekārtas pielietošanas gadījumā pie transportlīdzekļa priekšējā vējstikla vadītāja pusē vai uz motocikla, tricikla vai kvadricikla degvielas tvertnes piestiprina informāciju par riteņu bloķēšanas iekārtas noņemšanas kārtību. Informāciju norāda arī angļu, krievu un vācu valodā (tāpat tas ir paziņojumu gadījumā).
Riteņa bloķēšanas iekārtas noņemšanu iespējams pieteikt pa tālruni 8585 vai 80001919, savukārt tās noņemšanu nodrošina divu stundu laikā pēc izsaukuma saņemšanas no plkst. 6.00 līdz plkst. 23.00 tikai tad, ja visi pēcapmaksas paziņojumi ir apmaksāti.
Atbilstoši “Rīgas satiksmes” sniegtajai informācijai apmaksu par piemērotajiem pēcapmaksas paziņojumiem iespējams veikt vairākos veidos:
LV portāls iepriekš rakstīja, ka bez riteņu bloķēšanas iekārtu piemērošanas paredzētas arī citas izmaiņas pašvaldības saistošajos noteikumos, piemēram, elektroniskajā kontroles iekārtā nevarēs norēķināties ar metāla monētām un tajā vajadzēs reģistrēt transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numuru, savukārt iekārtas izdoto čeku vairs nevajadzēs novietot uz transportlīdzekļa paneļa. B. Bartaševiča-Feldmane norāda, ka atteikšanās no skaidras naudas norēķiniem ir notikusi jau pagājušajā gadā, savukārt valsts numura zīmes ievadīšanas un čeka nenovietošanas uz transportlīdzekļa paneļa kārtība darbojas no šī gada jūnija beigām.
Atbilstoši “Rīgas satiksmes” sniegtajiem datiem autovadītāji pēdējo gadu laikā ir uzkrājuši parādu 3,4 miljonu eiro apmērā. Ar parādu piedziņas kompāniju iesaisti izdodas piedzīt apmēram 67% no kopējās summas, ko veido Latvijā reģistrēto automašīnu lietotājiem izrakstītie pēcapmaksas paziņojumi, taču no ārvalstīs reģistrētiem automašīnu lietotājiem tie ir vien 7% no piemēroto sodu summas. Visvairāk izsniegto neapmaksāto pēcapmaksas paziņojumu ārvalstīs reģistrētajiem transportlīdzekļiem ir no Lietuvas un Igaunijas, kā arī Krievijas un Vācijas.
Kā norāda B. Bartaševiča-Feldmane, kāds Latvijā reģistrēta transportlīdzekļa īpašnieks ir sakrājis 798 pēcapmaksas paziņojumus. Uzņēmums minēto personu divas reizes ir iesūdzējis tiesā. “Šādu rīcību nevar uzskatīt par normālu, tāpēc ir nepieciešamas riteņu bloķēšanas iekārtas,” skaidro domes pārstāve. Savukārt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) parlamentārais sekretārs Jānis Eglīts vērš uzmanību, ka Rīgā ir konstatēti vairāki gadījumi, kad automašīnu šoferi speciāli noņem numura zīmes, kas ir prettiesiski, jo tiek pārkāpta stāvēšanas atļauja. Tāpat viņš norāda, ka ar riteņu bloķētājiem tagad būs iespēja piedzīt sodos neapmaksāto summu arī no ārzemju tūristiem.
Konkurences padome (KP) un PTAC šī gada martā atkārtoti aicināja Rīgas domi nepieņemt plānotos grozījumus par “Rīgas satiksmes” tiesībām kā soda mēru piemērot transportlīdzekļu riteņu bloķēšanas iekārtas jeb bloķētājus. Iestādes skaidroja, ka grozījumu pieņemšanas gadījumā pašvaldība nepamatoti radītu nevienlīdzīgus konkurences apstākļus autostāvvietu pakalpojumu tirgū un ierobežotu patērētāju tiesības. PTAC Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas vadītāja Santa Zarāne norāda, ka ne centra, ne Konkurences padomes iebildumus Rīgas dome nav ņēmusi vērā.
PTAC joprojām riteņu bloķēšanas iekārtu piemērošanu uzskata par agresīvu komercpraksi. S. Zarāne aicina personas, kurām piemēros riteņu bloķētājus, vērsties PTAC. Viņa vērš uzmanību, ka pirms vairākiem gadiem PTAC un KP par negodīgas un maldinošas komercprakses īstenošanu vairāku Rīgas autostāvvietu apsaimniekotājam “EuroParking” noteica 8000 latu sodu. “Rīgas satiksmei” situācija var būt līdzīga. “Lēmumiem parasti ir divas daļas – pienākuma noteikšana novērst negodīgu vai agresīvu komercpraksi un/vai naudas soda uzlikšana,” skaidro S. Zarāne.
Kā norāda B. Bartaševiča-Feldmane, “Rīgas satiksmes” apsaimniekoto autostāvvietu mērķis ir veikt ielu uzturēšanu un transporta kustības organizēšanu: “Privātajām autostāvvietām primāri tā ir peļņas gūšana, “Rīgas satiksmei” – sakārtot automašīnu plūsmu, lai viens atbrauc, izdara savus darbus un brauc projām, nevis ilgstoši atstāj mašīnu stāvvietā.” Pašlaik “Rīgas satiksme” nepiekrīt PTAC argumentiem un nesaskata agresīvu komercpraksi, jo pašvaldības un privāto autostāvvietu mērķi ir atšķirīgi.
Runājot par PTAC iebildumiem, sākumā ir jāsaprot atšķirības kompetencē, proti, par ko atbild VARAM un par ko atbild PTAC, stāsta J. Eglīts. Viņš skaidro, ka PTAC aizstāv uzņēmumus, uzraugot godīgas konkurences pastāvēšanu, savukārt VARAM izvērtē saistošo noteikumu atbilstību spēkā esošajam regulējumam. Grozījumi Rīgas domes saistošajos noteikumos ir samērīgi, jo bloķētājus piemēros tikai pēc divām pēdējām stāvēšanas reizēm, kad persona apzināti nebūs veikusi samaksu un būs izvairījusies no tās, norāda VARAM parlamentārais sekretārs. VARAM skatījumā izmaiņas nerada pretrunas ar Latvijas likumdošanu, jo regulējums atbilst spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem.