SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
18. septembrī, 2010
Lasīšanai: 6 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Satiksme
1
9
1
9

Rotācijas aplis un braukšana tajā

Publicēts pirms 14 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Rotācijas apļi ir perspektīvs satiksmes plūsmas efektivitātes risinājums. Taču to lietderību pilnībā varēs izjust tikai tad, kad autovadītāji būs apguvuši braukšanas nosacījumus apļveida krustojumā.

FOTO: Inga Kundziņa, A.F.I

Nupat arī Latvijā grūti un bīstami izbraucamos krustojumus, atvieglojot satiksmes plūsmu un uzlabojot tās drošību, arvien biežāk nomaina rotācijas aplis. Vadītāju izpratne par šo infrastruktūras objektu nozīmi un braukšanas principiem aplī varētu būt lielāka.

Rotācijas apļu izbūve līdz šim notikusi galvenokārt viena līmeņa krustojumos, kur bijis nepieciešams uzlabot satiksmes caurlaidību un samazināt konfliktējošo braukšanas manevru skaitu, gan veicot esošo ceļu pārveidi, gan izbūvējot jaunus. Lai gan līdz šim Latvijā izbūvēto rotācijas apļu skaits nav vērtējams kā liels, ir skaidrs, ka šāds satiksmes plūsmas regulēšanas veids kļūs arvien izplatītāks.

Nepieciešams vairāk laika un informācijas

Satiksmes drošības pētījumi dažādās valstīs ir pierādījuši, ka rotācijas apļa satiksmes organizācijas veids ir pārāks par ceļa zīmes STOP vai luksofora objekta kontroli krustojumos, norāda Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Ceļu drošības audita daļas priekšnieks Ziedonis Lazda. Rotācijas aplis daudzos gadījumos sevi ir pierādījis kā salīdzinoši lēts, taču efektīvs satiksmes plūsmas regulēšanas veids. Taču, lai autovadītāji pilnībā apgūtu braukšanu aplī un tādējādi arī uzlabotu satiksmes caurlaidību vietās, kur tie ierīkoti, ir vajadzīgs vairāk laika un informācijas, iespējams, tam veltot izglītojošu kampaņu, uzskata autožurnālists Pauls Timrots.

Izplatītākā problēma, kas pašlaik kavē satiksmi vairākjoslu rotācijas apļos, kā atzīst P. Timrots, ir daudzu autovadītāju izvēlētā prakse braukt pa apli, neizbraucot no malējās labās joslas un tādējādi radot sastrēgumus apļa pievadceļos. Taču konfliktsituācijas var radīt arī citu braukšanas nosacījumu neievērošana. Rotācijas aplis principā ir tas pats, kas krustojums, tādēļ tajā jāievēro tādi paši braukšanas principi, skaidro CSDD sabiedrisko attiecību pārstāve Alise Kleinberga.

Galvenie nosacījumi, kas, atbilstoši Ceļu satiksmes noteikumiem, jāievēro, braucot rotācijas aplī

  • Pirms iebraukšanas aplī, jāpārliecinās par to, kādas ceļazīmes darbojas šajā krustojumā. Ja tajā ir zīme „Dodiet ceļu”, priekšroka ir transportlīdzeklim, kas pārvietojas pa apļveida kustību.
  • Aplī drīkst iebraukt no tik joslām, cik tam pieslēdzas.
  • Braucot apļveida kustībā, ja vadītājs vēlas pārkārtoties, viņam jādod ceļš pa citām joslām braucošajiem transportlīdzekļiem.
  • Izbraucot no apļa, jāieņem labais malējais stāvoklis. 

Apļi ir atzīti par vislabāko ātruma kontroles veidu krustojumos ar augstu pieejošo satiksmes ātrumu, norāda Z. Lazda. Visbiežāk ceļu satiksmes negadījumi pilsētās notiek tieši krustojumos, un jo lielāks ir bijis auto braukšanas ātrums krustojuma pieejās, jo smagākas ir negadījuma sekas. Satiksmes drošība rotācijas apļos uzlabojas ne tikai tādēļ, ka tajos samazinās braukšanas ātrums, bet arī tādēļ, ka būtiski mazāk ir konfliktējošo braukšanas manevru.

Norvēģijas Transporta ekonomikas institūta pētījums liecina, ka četrzaru krustojuma aizstāšana ar rotācijas apli atmaksājas 2,5 reizes, informē CSDD pārstāvis. Ieguvumu un izdevumu analīzē tiek vērtēti tādi faktori kā laika patēriņš, izbraucot satiksmes mezglu; laiks, ko nākas pavadīt, gaidot izbraukšanas iespēju no pakārtota ceļa uz galveno ceļu; transportlīdzekļa ekspluatācijas izdevumi; zaudējumi, kas saistīti ar ceļu satiksmes negadījumiem; gaisa piesārņojums u.c.

Rotācijas apļa priekšrocības, salīdzinot ar krustojumu

  • Konfliktpunktu skaits starp dažādām transportlīdzekļu plūsmu trajektorijām četrzaru krustojumos samazinās no 32 līdz 20, bet trīszaru krustojumos – no 9 līdz 8.
  • Pastiprinās autovadītāju uzmanība, izbraucot krustojumu (galvenais ceļš tiem, kas atrodas aplī).
  • Satiksme rotācijas aplī notiek vienā virzienā (tiem, kas iebrauc rotācijas aplī, nav jāizvērtē satiksmes situācija no vairākiem virzieniem).
  • Rotācijas aplis izslēdz frontālās sadursmes (tiem, kas iebrauc rotācijas aplī, nav nepieciešamības veikt kreiso pagriezienu, šķērsojot pretējā braukšanas virziena plūsmas).
  • Ātruma samazināšana krustojumā (autovadītājiem liegts šķērsot krustojumu taisnā virzienā, jo rotācijas apļa centrā esošā drošības saliņa ir jāapbrauc ar ievērojami samazinātu ātrumu).

Neraugoties uz to, ka braukšanas ātrums rotācijas aplī tiek samazināts, krustojuma izbraukšanas laiks tajā ir mazāks, salīdzinot ar citu veidu vienlīmeņa krustojumiem, skaidro Z. Lazda. Satiksmes pētījumi liecina, ka arī kopējais gaidīšanas laiks diennakts garumā pie rotācijas apļiem ir mazāks nekā pie regulējamiem krustojumiem. Izvērtējot rotācijas apļa priekšrocības salīdzinājumā ar tradicionālu krustojumu, atliek vēlēties, lai apļveida krustojumi pārvar finanšu un citus ierobežojumus, pamazām un pārliecinoši gūstot atbalstu mūsu valstī, pauž CSDD pārstāvis.

UZZIŅAI

Kā informē VAS „Latvijas Valsts ceļi”, ir lielie un mazie rotācijas apļi. Mazie rotācijas apļi paredzēti vienbrauktuvju ceļu krustojumiem, un to maksimālā caurlaides spēja ir līdz 20 tūkstoši auto diennaktī. Tos veido ar vienas joslas brauktuvi. Šo apļu ārējais diametrs ārpus apdzīvotām vietām ir 35-45 m, apdzīvotās vietās - 30-40 m.

Lielie rotācijas apļi paredzēti gadījumos, kad mazo rotācijas apļu caurlaides spēja ir nepietiekama vai arī krustojoties divbrauktuvju ceļiem, tai skaitā ar vienbrauktuvju ceļiem. Lielos rotācijas apļus veido ar vismaz divām braukšanas joslām un to izmērus aprēķina matemātiski. Atkarībā no centrālās saliņas diametra (40-100 m) to maksimālā caurlaides spēja ir 12 tūkstoši līdz 26,4 tūkstoši auto diennaktī.

Labs saturs
9
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI