NORISES
>
Notikumi, problēmas, aktuālas tēmas
TĒMAS
Inese Helmane
LV portāls
05. februārī, 2018
Lasīšanai: 8 minūtes
RUBRIKA: Tuvplānā
TĒMA: Telekomunikācijas

Viesabonēšana un godīgas lietošanas principi

Avots: Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija

Kopš pērnā gada vidū Eiropas Savienībā mobilo sakaru jomā ieviests princips „viesabonē kā mājās”, ikvienam patērētājam ir jāievēro arī Godīgas lietošanas politikas principi. Kā izrādās, ne visi klienti par šādiem noteikumiem ir informēti un tie tiek arī pārkāpti.
īsumā
  • Mobilo sakaru lietotājiem no 2017. gada 15. jūnija ES un trijās EEZ valstīs – Lihtenšteinā, Islandē un Norvēģijā – pilnībā tika atcelta tā sauktā viesabonēšanas maksa.
  • Lai Regulas iespējas neizmantotu ļaunprātīgi, tā atļauj mobilo sakaru operatoriem ieviest tā saucamo Godīgas lietošanas politiku.
  • Lai darbotos princips "viesabonē kā mājās", vismaz 50% no mobilo sakaru lietošanas laika klientam būtu jāpavada mītnes zemē.
  • Arī puse no elektronisko sakaru patērētā apjoma būtu jāpatērē mītnes valstī.
  • Ja tomēr lietotājs turpina neievērot operatora lūgumu, tam ir tiesības piemērot papildu maksu par katru patērēto vienību zvaniem, īsziņām un datiem viesabonēšanā.

Ne Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (Regulators), ne arī Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) nav saņēmis sūdzības par viesabonēšanas nosacījumu pārkāpumiem, taču abas iestādes ir atbildējušas uz daudziem klientu jautājumiem un secina, ka mobilo sakaru lietotāji joprojām neizprot "viesabonē kā mājās" būtību. PTAC vadītāja Baiba Vītoliņa preses konferencē minēja, ka īpaši šis jautājums aktuāls varētu būt studentiem, kas mācās ārzemēs, tālbraucējiem šoferiem un cilvēkiem, kas aiz Latvijas robežām strādā ilgāku laiku. "Cilvēki ir sūdzējušies, ka nav bijuši informēti par principu "viesabonē kā mājās", ka līgumā šādi nosacījumi nav iekļauti," teica B. Vītoliņa.

Atcēla viesabonēšanas maksu

Jāatgādina, ka mobilo sakaru lietotājiem no 2017. gada 15. jūnija pilnībā tika atcelta tā sauktā viesabonēšanas maksa (maksa par zvanīšanu ārpus savas valsts). Tas nozīmē, ka visā Eiropas Savienībā (ES) ir vienota tarifu zona. "Viesabonē kā mājās" paredz, ka ikvienam lietotājam, atrodoties kādā no ES vai trijām Eiropas Ekonomiskās zonas (EEZ) valstīm (Lihtenšteinā, Islandē un Norvēģijā), zvani, īsziņas un datu pārraide maksā tieši tikpat, cik mājās. Viesabonēšanas maksas atcelšanu paredz ES Parlamenta un Padomes Regula 2015/2120 (Regula).

LV portāls publikācijā "Mobilie sakari būs dārgāki. Patērētājiem jāiesaistās sava tarifa izvēlē" jau rakstīja, ka, atsaucoties uz ES Regulu, kas atcēla viesabonēšanas piemaksas, visi trīs mobilie operatori Latvijā izmainīja tarifu plānus.

Uz kuģiem, lidmašīnās vai pierobežā

Regulatora Elektronisko sakaru un pasta departamenta direktora vietnieks Andrejs Dombrovskis preses konferencē aicināja atcerēties, ka viesabonēšanas tarifi Eiropā nav pieejami Šveicē un Balkānos. Arī Latvijai pievilcīgajos tūrisma galamērķos, kas daudzos gadījumos ir ārpus Eiropas, cenas tiek noteiktas, operatoriem savstarpēji vienojoties.

"Viesabonē kā mājās" ietvars neattiecas arī uz mobilajiem sakariem, kas tiek nodrošināti uz kuģiem vai lidmašīnās, pat tad, ja tie atrodas citas ES/EEZ valsts teritoriālajos ūdeņos vai gaisa telpā. "Ir vērts pievērst uzmanību, vai mobilo pakalpojumu sniedzējs ir kāds no ES vai EEZ operatoriem. Ja ne, rēķins mēneša beigās jau būs pavisam cits," uzsvēra A. Dombrovskis.

Klientiem būtu jābūt uzmanīgiem arī pierobežas zonās, jo, kā izteicās SIA "Bite Latvija" juridiskās nodaļas pārstāvis Andis Anspoks, mobilais telefons ir iekārta, kas vienmēr cenšas pieslēgties stiprākajam mobilo sakaru tīklam, un pierobežā tas var izrādīties kaimiņvalsts operators. LV portāls par šo situāciju jau rakstīja publikācijā "Kā ar telefonu atrasties pie robežas un par to nepārmaksāt".

Godīgas lietošanas politikas nosacījumi

"Latvijas patērētājiem ir pieejami kvalitatīvi elektronisko sakaru pakalpojumi par ļoti pieejamām cenām. Vienlaikus cenas, kuras saskaņā ar regulējumu Latvijas operatori maksā citiem ES operatoriem par tīkla izmantošanu, lietotājiem izmantojot viesabonēšanu, neatbilst cenām, kuras Latvijas operatori iekasē no galalietotājiem," norādīja A. Dombrovskis. "Ekonomiski izsakoties, ir negatīva cenu starpība par labu vairumtirdzniecības cenai, kas zināmā mērā ir paradokss."

Lai Regulas iespējas neizmantotu ļaunprātīgi, tā atļauj mobilo sakaru operatoram ieviest tā saucamo Godīgas lietošanas politiku, kuras mērķis ir sabalansēt potenciālos operatoram paredzētos zaudējumus, izmantojot elektroniskos pakalpojumus viesabonēšanā, kā arī lietotājiem nodrošināt caurspīdīgumu, saņemot pakalpojumu "viesabonē kā mājās".

Attiecas uz periodisku atrašanos ārpus mītnes valsts

Viesabonēšana ir periodisks pakalpojums un nav paredzēta, lai to izmantotu, ārzemēs uzturoties pastāvīgi. Tā piemērojama, piemēram, komandējumiem, atpūtas braucieniem, īstermiņa mācību braucieniem u. tml.

Lai darbotos princips "viesabonē kā mājās", vismaz 50% no mobilo sakaru lietošanas laika klientam būtu jāpavada mītnes zemē. Arī puse no elektronisko sakaru patērētā apjoma būtu jāizmanto mītnes valstī. Lai to konstatētu, operators var pārbaudīt klienta viesabonēšanas laiku un patēriņu pēdējo četru mēnešu periodā. Ja izpildās kritēriji, ka uzturēšanās ilgums un patēriņa apjoms mītnes zemē ir mazāks nekā citviet Eiropā, operatora pienākums ir informēt lietotāju par lietošanas paradumu neatbilstību viesabonēšanas principiem.

Godīgas lietošanas politikas nosacījumi paredz operatora pienākumu informēt lietotāju vismaz 14 dienas pirms brīža, kad beidzas šis četru mēnešu periods, kurā lietotājs ir atradies ārpus Latvijas un izmantojis pakalpojumu vairāk ārzemēs nekā Latvijā. Lietotājam šajā laikā ir iespēja mainīt savus pakalpojuma lietošanas paradumus.

Ja tomēr lietotājs turpina neievērot operatora lūgumu, tam ir tiesības piemērot papildu maksu par katru patērēto vienību zvaniem, īsziņām un datiem viesabonēšanā, nepārsniedzot 3,2 eiro centus par zvana minūti, 1 eiro centu par īsziņu un 6 eiro par gigabaitu. Papildu maksa var tikt piemērota gan gadījumos, kad lietotājs ir pārsniedzis noteikto zvanu, īsziņu un datu pārraides apjomu, gan gadījumos, kad ir pārsniegts uzturēšanās ilgums.

Operatoriem dažādi piedāvājumi

SIA "Latvijas Mobilais telefons" (LMT) Biznesa vadības dienesta direktors Vīgants Radziņš skaidroja, ka ir izveidots tarifu plāns "Brīvība", kas sniedz plašākas iespējas, nekā paredz Regulas prasības, t.i., neskaita, cik ilgi lietotājs uzturas ārzemēs, bet vērš uzmanību tikai uz patērēto pakalpojuma apjomu, lai tas atbilstu Godīgas lietošanas politikas principiem. Turklāt LMT kā viens no pirmajiem Eiropā saviem klientiem piedāvā iespēju zvanīt arī no Latvijas uz EEZ valstīm vai sazināties starp divām EEZ valstīm bez papildu maksas.

Savukārt "Bite Latvija" Juridiskās nodaļas pārstāvis A. Anspoks novērojis, ka ir pieaudzis ne vien viesabonēšanas pakalpojumu lietotāju īpatsvars, bet arī šo pakalpojumu patēriņš. Kopš pērnā jūnija kopējais interneta lietojums un zvanu apjoms viesabonēšanā ES/EEZ starp "Bite Latvija" abonentiem ir palielinājies aptuveni piecas reizes. Godīgu lietošanas politiku neievēro neliels klientu skaits – janvārī tie bija aptuveni 0,2%.

SIA "Tele2" komercdirektors Raivo Rosts atzina, ka "viesabonē kā mājās" izdevību izmanto lielākā daļa "Tele2" klientu – 2017. gada otrajā pusē mobilo datu patēriņš viesabonēšanā audzis par 550%, izejošo sarunu ilgums – par 429% un izejošo īsziņu skaits – par 56%. Arī "Tele2" negodīgas politikas izmantotāji ir tikai 0,2% no visiem klientiem.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
PIEKRĪTU