Valsts uzņēmums "Latvijas Vēstnesis" dibināts 1993.gada 2.februārī. Savukārt 25.februāris ir diena, kad pirms 23 gadiem klajā nāca pirmais oficiālā izdevuma – laikraksta "Latvijas Vēstnesis" – numurs. Kā laikraksts tas iznāca 20 gadus, bet kopš 2013.gada oficiālais izdevums turpina iznākt tikai elektroniskā formātā un ir pieejams valsts vietnē www.vestnesis.lv.
"Latvijas Vēstnesis" vēl joprojām turpina uzņēmuma dibināšanas laikā noteikto misiju - tā darbība ir cieši saistīta ar Latvijas Republikas Satversmes 90.panta "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības" īstenošanu. "Latvijas Vēstnesis" iedzīvotājiem nodrošina divas valsts vietnes – Oficiālo izdevumu un sistematizētus tiesību aktus interneta vietnē www.likumi.lv, kā arī divus specializētos portālus – likumu skaidrojumu portālu un žurnālu "Jurista Vārds".
2012.gada 1.jūlijā stājās spēkā Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likums (OPTIL), kas nosaka brīvu pieeju informācijai, kas ziņo iedzīvotāju par savām tiesībām, pienākumiem un iespējām. Likuma mērķis ir nodrošināt privātpersonu tiesības būt informētiem par savām tiesībām un pienākumiem, reglamentējot tām saistošo tiesību aktu un oficiālo paziņojumu izsludināšanu, publicēšanu, spēkā esamību un pieejamību.
Ko nosaka OPTIL
Pirmkārt, OPTIL pavēra jaunu lappusi oficiālās publikācijas nodrošināšanā – Latvijā ieviests progresīvs elektroniskais oficiālā izdevuma formāts. Kopš 2012.gada 3.jūlija, kad vietnē www.vestnesis.lv iznāca pirmais oficiālais e-laidiens, izdevumu "Latvijas Vēstnesis" var lietot it visur, kur pieejams internets.
Otrkārt, ar likumu noteikta tiesību aktu sistematizācija vietnē www.likumi.lv, garantējot iedzīvotājiem bezmaksas pieeju tā saturam. Aizvadītajos gados Likumi.lv ir attīstīts par mūsdienīgu portālu ar plašu funkcionalitāti un personalizētām iespējām lietotājiem.
Kopš 2013.gada oficiālais izdevums turpina iznākt tikai elektroniskā formātā.
"Abas valsts uzturētās vietnes – www.vestnesis.lv un www.likumi.lv – ir pieprasīti un plaši izmantoti informācijas avoti. To pilnveide un turpmāka attīstība ir oficiālā izdevēja "Latvijas Vēstnesis" prioritāte," iedzīvotāju pieprasījumu pēc šī valsts informācijas segmenta un tā pieejamības pilnveidošanas ieceres raksturo "Latvijas Vēstnesis" valdes priekšsēdētāja Daina Ābele.
Treškārt, paredzēts, ka oficiālajam izdevējam "Latvijas Vēstnesis" jāveicina izpratne par normatīvajos aktos noteiktajām privātpersonu tiesībām un pienākumiem. To nodrošina LV portāls un specializētais žurnāls / portāls "Jurista Vārds".
Iedzīvotāju viedoklis: nepieciešami arī skaidrojumi
Pētījumā1 par valsts informācijas auditorijas izpēti, kas publiskots 2015.gada vasarā, secināts, ka teju pusei Latvijas iedzīvotāju (46%) pēdējā gada laikā ir bijusi nepieciešamība lasīt likumus vai citus tiesību aktus, meklēt skaidrojumus par savām tiesībām vai izmantot oficiālos paziņojumus, piemēram, par vakancēm valsts iestādēs vai izsolēm.
Sabiedrība uzskata, ka valstij ir pienākums sniegt informāciju par likumiem un citiem tiesību aktiem, kā arī sniegt to skaidrojumus.
Tāpat absolūtais vairākums novērtē, ka viņiem ir būtiska tāda valsts sniegtā informācija kā konsultācijas par tiesībām un pienākumiem (75%), likumi un citi tiesību akti (74%) un skaidrojumi par likumiem un citiem tiesību aktiem (71%).
Kopumā sabiedrība uzskata, ka valstij ir pienākums sniegt informāciju par likumiem un citiem tiesību aktiem, turklāt ne tikai informēt par to pieņemšanu un/vai izmaiņām, bet arī sniegt skaidrojumus – 88% iedzīvotāju norāda, ka tas viņiem ir svarīgi vai ļoti svarīgi.
Papildus informācijai aicinām ielūkoties arī šajos informācijas avotos:
Četri portāli
Lai nodrošinātu valsts deleģētās funkcijas, kas noteiktas OPTIL, izdevējs "Latvijas Vēstnesis" sabiedrībai kopumā nodrošina četrus portālus:
1 Pētījuma mērķis bija iegūt raksturojumu par Latvijas iedzīvotāju vajadzībām pēc valsts sniegtās informācijas. To pasūtīja oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis" un veica SIA "Aptauju Aģentūra". Pētījums īstenots 2015.gada pavasarī, un tā ietvaros kompleksi veiktas divas pētnieciskās aktivitātes – Latvijas iedzīvotāju kvantitatīva aptauja (izlases apjoms – 1000 respondentu) un LV portāla lietotāju kvantitatīva aptauja (izlases apjoms – 566 respondenti). Šeit ieskicēti sabiedriskās domas izpētes svarīgākie rezultāti.