NORISES
>
Notikumi, problēmas, aktuālas tēmas
TĒMAS
23. martā, 2010
Lasīšanai: 7 minūtes
RUBRIKA: Tuvplānā
TĒMA: Ekonomika
1
1

Skolās iespējama arī uzņēmējdarbība

Publicēts pirms 14 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Kuldīgas Tehnoloģiju un tūrisma profesionālās vidusskolas skolēnu mācību firmas „Latvian Beaver” pārstāvji gadatirgū Beļģijā.

„Junior Achievement – Latvija”

Skolēnu mācību firmu darbība Latvijas skolās ir apliecinājums tam, ka pirmos priekšstatus par uzņēmējdarbību jaunieši gūst skolā. Ar aktīvas skolas vadības, uzņēmīgu ekonomikas skolotāju un biznesa konsultantu atbalstu izglītības iestādē var izveidot skolēnu mācību firmu (SMF), kurā, praktiski darbojoties, skolēni gūst ne vien pieredzi un pirmās praktiskās iemaņas sava uzņēmuma dibināšanā un vadīšanā, bet attīsta radošumu un uzņēmējdarbības spējas.

Šogad nodibināts vairāk nekā 200 mācību firmu

Skolēnu mācību firmas (SMF) ir mācību nolūkos dibināti uzņēmumi, kas nodarbojas ar reālu uzņēmējdarbību – ražo preces, sniedz pakalpojumus, veic firmas finanšu analīzi un grāmatvedību, mācās iekarot tirgu, pārbauda savas spējas vadīt un darboties komandā, gūst pieredzi un peļņu.

Skolēnu mācību firmu uzņēmējdarbības motivācijas programmu, piesaistot ERAF un Eiropas Savienības finanšu līdzekļus, Latvijā īsteno biznesa izglītības biedrība „Junior Achievement – Latvija” (JAL) sadarbībā ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru (LIAA). Baltijā šo programmu atbalsta „Swedbank”.

Par programmu stāsta JAL izpilddirektore Jana Jakovļeva: „„Junior Achievement – Latvija” šo programmu īsteno jau 16 gadus, un mani iepriecina, ka jaunieši kļūst arvien uzņēmīgāki un biznesa idejas arvien inovatīvākas un ilgtspējīgākas.”

"Ļoti svarīgs ir valsts un privātā sektora atbalsts praktisku biznesa izglītības programmu ieviešanai skolās."

J.Jakovļeva ir gandarīta par jauniešu interesi apgūt uzņēmējdarbības pieredzi, bet vienlaikus norāda – lai valstī veidotos uzņēmējdarbības kultūra, ļoti svarīgs ir valsts un privātā sektora atbalsts praktisku biznesa izglītības programmu ieviešanai skolās.

Skolu aktivitāte ir acīm redzama – šogad visos Latvijas reģionos ir nodibināts vairāk nekā 200 skolēnu mācību firmu. Katru gadu skolēnu mācību firmu programmā piedalās vairāk nekā 1000 skolēnu.

Latvijas skolēni ir konkurētspējīgi Eiropā

Par Latvijas skolēnu radošo domāšanu liecina Jelgavā notikušais Starptautiskais skolēnu mācību firmu festivāls, kuru marta sākumā organizēja „Junior Achievement – Latvija” sadarbībā ar Ekonomikas skolotāju klubu un LIAA.

Festivālā piedalījās 115 skolēnu mācību firmas no 6 valstīm: Latvijas, Lietuvas, Igaunijas, Somijas, Norvēģijas un Nīderlandes. Piecsimt dalībnieki sacentās par iespēju piedalīties skolēnu mācību firmu finālā šā gada aprīlī.

Skolēnu veikumu vērtēja kompetenta žūrija četrās nominācijās: „Inovatīvākais produkts”, „Kvalitatīvākais produkts”, „Sociāli atbildīgākā SMF” un „Labākā pārdošanas komanda”. Īpašo „AirBaltic” balvu – lidojumu biznesa klasē uz jebkuru kompānijas piedāvāto galamērķi – ieguva SMF „White Puff” no Madonas Valsts ģimnāzijas, kuri nodarbojās ar „mākoņu” tirdzniecību.

Diskusijās par ekonomiskās izglītības tendencēm Latvijā skolotāji un uzņēmēji secināja, ka skolās nepieciešams mācīt radošumu. Pētījumi daudzviet pasaulē liecina, ka uzņēmējdarbību kā karjeras iespēju daudz vieglāk pieņem tie iedzīvotāji, kuriem uz biznesu un radošu pieeju orientēta domāšana tiek ielikta jau skolas gados – kā daļa no vispārējās izglītības. Tomēr Latvijā izglītības sistēma līdz šim vairāk bijusi vērsta uz teorijas apguvi, bet radošās domāšanas attīstīšana un prasmju izkopšana palikusi novārtā.

Festivāla viesi un pedagogi apmeklēja vienu no Eiropas modernākajiem cauruļu ražošanas kompleksiem „Evopipes” un modes namu “Tēma”. Vērtējot skolēnu biznesa idejas, ražošanas uzņēmuma „Evopipes” valdes priekšsēdētājs Edgars Viļķins uzsvēra, cik vērtīga un svarīga mūsdienās ir inovatīvā ideja. Ar ideju sākas ikviens bizness – vai tā būtu tirdzniecība, vai ražošana. Skolēnu idejas uzņēmējam ir radījušas pārliecību, kā pēc vairākiem gadiem Latvijā būs daudz jaunu un talantīgu komersantu.

Firmas piedalās starptautiskajā gadatirgū

Skolēnu mācību firmas – „Latvian Beaver” no Kuldīgas Tehnoloģiju un tūrisma profesionālās vidusskolas un „The Finger's Shop” no Olaines 1. vidusskolas – februāra beigās pārstāvēja Latviju skolēnu mācību firmu gadatirgū Beļģijā. Antverpenē bija pulcējušās vairāk nekā simt šādu firmu no vairākām Eiropas valstīm.

Savos iespaidos par redzēto dalās Vita Strautiņa, Kuldīgas Tehnoloģiju un tūrisma profesionālās vidusskolas ekonomikas skolotāja: „Dalība šajā pasākumā deva iespēju salīdzināt mūsu skolēnu darbus ar Eiropas pieredzi. Jāsecina – Latvijas pārstāvji bija vieni no pārliecinošākajiem dalībniekiem, jo ne tikai lieliski prezentēja savu veikumu, bet arī prata veiksmīgi dibināt biznesa kontaktus tālākai darbībai.”

"Skolēnu mācību firmas ir mācību nolūkos dibināti uzņēmumi."

Skolotāja atzinīgi vērtē JAL darbu jauno uzņēmēju sagatavošanā. Kaut arī Beļģijas gadatirgus, salīdzinot ar pašmāju redzēto, bija zemākā līmenī, viņasprāt, skolēniem tā bija neatsverama pieredze. Atzinīgus vārdus par iespējām saka arī Aija Giceviča, Olaines 1. vidusskolas 12. klases skolniece un SMF „The Finger's Shop” pārstāve. Viņa domā, ka dalība Starptautiskajos skolēnu mācību firmu gadatirgos ir lieliska iespēja pārliecināties par to, kā izskatāmies uz Eiropas kopējā fona. Pasaulē piedzīvotais jauniešiem vieš arī lielāku pārliecību par savām spējām uzņēmējdarbībā.

Par Inovatīvas uzņēmējdarbības motivācijas programmu

Biznesa izglītības biedrība„Junior Achievement – Latvija” ir sabiedriskā labuma organizācija – tilts starp skolu un biznesa vidi. Tās misija ir veicināt Latvijas tautsaimniecības attīstību, iesaistoties jaunatnes izglītošanā un jaunās uzņēmēju paaudzes veidošanā, mācību procesā apvienojot teorētiskās zināšanas ar praksi.

Projekts tiek īstenots no 2009. gada 15. jūnija līdz 2014. gada 31. decembrim ar mērķi informēt un iedrošināt pēc iespējas plašāku sabiedrības daļu uzsākt uzņēmējdarbību, celt uzņēmējdarbības prestižu sabiedrības acīs, kā arī sekmēt sabiedrības izpratni par inovāciju lomu konkurētspējas veicināšanā, informēt sabiedrību par norisēm saistībā ar inovācijām un to potenciālu, tādējādi iedrošinot pēc iespējas plašāku sabiedrības un uzņēmēju daļu pievērsties inovatīvu risinājumu izstrādei un pielietošanai.

Projekta mērķauditorija ir pamatizglītības, vidējās, vidējās speciālās, augstākās izglītības iestāžu izglītojamie, potenciālie uzņēmējdarbības uzsācēji, nevalstiskās organizācijas, pašvaldības, valsts institūcijas, kā arī sabiedrība kopumā.

Projekta ietvaros JAL cer panākt būtiskus uzlabojumus sabiedrības izpratnē par inovācijas būtību un uzņēmējdarbības prestižu, pārliecināt sabiedrību par priekšrocībām, iesaistoties uzņēmējdarbībā kā darba devējiem.

Vairāk informācijas par JAL – www.pirmaismiljons.lv

Labs saturs
1
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI