Labdien! Kā rīkoties? Tumes ciemā (R1 zonā) darbojas kokapstrādes uzņēmums un graudu kalte. Šie uzņēmumi darba procesā rada lielu troksni un putekļu piesārņojumu. Trokšņu sienas nav, citi trokšņu mazinoši pasākumi arī nav nodrošināti. Esam vērsušies Veselības inspekcijā, lai tā veic trokšņu mērījumus kokapstrādes uzņēmumam. Aptuveni 40 m no dzīvojamās un R1 zonas darbojas šķeldotājs, kas rada lielu troksni un vibrāciju. Valsts vides dienests atbildēja, ka šiem uzņēmumiem nav jāveic trokšņa piesārņojumu mazinoši pasākumi. Veselības inspekcija konstatēja, ka troksnis ir skaļš, bet mērījumus veikt atteicās, pamatojot ar to, ka mums ēka nav nodota ekspluatācijā. Graudu kaltei pie jumta kores ir izvietots ventilators, kurš rada troksni. Veselības inspekcija to apsekoja uz robežas noteku grāvī, kas ir klusākā vieta un kur trokšņu lielums ir 64 dB. Šāds troksnis esot atļauts, jo kalte darbojas tikai divus mēnešus gadā un ēka nav nodota ekspluatācijā, tādēļ pārkāpums nav konstatēts. Kokapstrādes uzņēmums veic šķeldošanu un kokskaidas pie dzīvojamās zonas pārkrauj atklātā laukā, no turienes lido skaidas, piesārņojot visu apkārtni. Valsts vides dienests pārkāpumu nekonstatēja. Graudu kalte darbojas bez piesārņojošās darbības atļaujas, šo faktu arī neviena inspekcija kā pārkāpumu nekonstatēja. Tomēr 22.08.2024. graudu kaltei tikai izsniegta piesārņojošās darbības atļauja R1 zonā, kur no trijām pusēm ir dzīvojamā zona. Trokšņu lielums no kokapstrādes uzņēmuma ar verificētu mēraparātu, ko pārbaudījām paši, ir 75 dB. Šādā troksnī, kamēr strādā kalte, esam 24 stundas diennaktī. Kokapstrāde notiek no pulksten astoņiem rītā līdz diviem naktī. Kur vērsties? Jo kompetentās iestādes atbalsta vides piesārņošanu un veselībai nodarītos kaitējumus.
Nenoliedzami, troksnis, kurš rodas rūpniecības darbības zonās, ir viena no vides problēmām, kas var būtiski ietekmēt apdzīvotas vietas. Šādā gadījumā saduras dažādas intereses – rūpnieciskā attīstība, no vienas puses, un vides un veselības aizsardzība, no otras puses. Konkrētā situācija varētu būt radusies tādas teritorijas plānošanas rezultātā, kad plānošanas dokumenta atbilstība teritorijas plānošanas attīstības principiem teritorijas plānošanas procesā nav bijusi pietiekami izsvērta un izvērtēta.
Vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma izstrādāšana ir process, kura mērķis ir identificēt un izsvērt dažādas intereses un noteikt, kurām no tām piešķirama prioritāte. Šajā procesā ir jāpanāk visu iesaistīto pušu interešu taisnīga līdzsvarošana un ieinteresētās sabiedrības interešu nodrošināšana (Satversmes tiesas 2004. gada 9. marta spriedums lietā Nr. 2003-16-05). Teritorijas plānošanai īpaši būtiska nozīme ir situācijā, kad nepieciešams kompleksi atrisināt visus jautājumus, ja blakus pastāv kvalitatīvi un kvantitatīvi atšķirīgi infrastruktūras objekti ar dažādām funkcijām (Satversmes tiesas 2008. gada 11. novembra lēmums par tiesvedības izbeigšanu lietā Nr. 200824-03).
Augstākā tiesa ir uzsvērusi Latvijas Republikas Satversmes 111. un 115. pantā aizsargātās tiesības uz veselību un labvēlīgu vidi, norādot, ka nevienai personai nav jācieš no trokšņa. Tālab privātpersonu, kuras dzīvojamā māja kādu apstākļu dēļ atrodas rūpnieciskās apbūves teritorijā, nav pamata atstāt bez tiesiskās aizsardzības. Pašvaldības ziņā ir rūpēties, lai teritorijas plānošanas procesā panāktu visu iesaistīto pušu interešu taisnīgu līdzsvarošanu (plašāk skat. Latvijas Republikas Senāta Administratīvo lietu departamenta 2022. gada 22. septembra spriedumu lietā Nr. A420162919, SKA-278/2022).
Jums būtu ieteicams ar savā rīcībā esošajiem dokumentiem vērsties pie jurista vai zvērināta advokāta, kurš varētu izvērtēt konkrēto situāciju un izskaidrot jūsu iespējas atbilstoši apstākļiem, piemēram, varbūt ir pamats vērsties tiesā, lai aizsargātu savas likumiskās tiesības un intereses.
Administratīvās tiesas pēc personas pieteikuma veic kontroli pār iestādes izdota administratīvā akta vai iestādes faktiskās rīcības tiesiskumu un pamatotību, kā arī personas publiski tiesisko pienākumu vai tiesību noskaidrošanu. Administratīvajās tiesās ar pieteikumu var vērsties ikviena rīcībspējīga fiziska vai privāto tiesību juridiska persona, ja valsts iestāde no valsts varas nesējas pozīcijām, pieņemot šai personai individuāli adresētu lēmumu vai veicot attiecībā uz šo personu kādu darbību, būs aizskārusi šīs personas likumā noteiktās (subjektīvās) tiesības. Taču jāuzsver, ka persona administratīvajā tiesā var vērsties tikai pēc tam, kad ir apstrīdējusi iestādes lēmumu vai rīcību augstākā iestādē vai iestādē, kas īpaši noteikta likumā, vai arī gadījumos, ja šādas iestādes nav. Tāpēc, ņemot vērā, ka esat vērsušies dažādās valsts iestādēs, būtu nepieciešama kvalificēta juridiskā palīdzība, lai izvērtētu jūsu situāciju.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!