DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 7 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Vide

96,5% iedzīvotāju izmanto depozīta iepakojumu nodošanas sistēmu – turpina augt uzticēšanās un kvalitāte

Publicitātes attēls.

Jaunākā iedzīvotāju aptauja* apliecina, ka depozīta sistēma ir nostiprinājusies sabiedrības ikdienas paradumos, – dzērienu iepakojumu atgriešanai to izmanto 96,5% iedzīvotāju, kas ir par 0,5 procentpunktiem vairāk nekā pērn. Augstais lietošanas līmenis atspoguļojas arī sabiedrības attieksmē: atbalsts sistēmai šogad pieaudzis par vienu procentpunktu un sasniedzis 92%. Turklāt 82% aptaujāto uzskata, ka tā veiksmīgi sasniedz savu galveno mērķi – samazināt atkritumu daudzumu dabā –, un norāda, ka apkārtējā vide kopš sistēmas ieviešanas ir kļuvusi tīrāka.

Depozīta sistēmas efektivitāti apliecina arī tās lietošanas intensitāte – 98% iedzīvotāju nodod pilnīgi visu vai lielāko daļu iegādātā depozīta iepakojuma. Kā galvenie motivējošie faktori tiek minēta iespēja atgūt depozīta maksu (62 %) un mazāks atkritumu daudzums vidē (40%). Aptaujas dati liecina arī par pakalpojuma kvalitātes uzlabošanos: arvien retāk iedzīvotāji sastopas ar situācijām, kad depozīta punkts nedarbojas vai taromāts uz brīdi nav pieejams. Lai gan pārpildīti vai bojāti taromāti joprojām ir biežāk minētais izaicinājums, kopējā dinamika liecina par sistēmas pakāpenisku un noturīgu uzlabošanos, padarot iepakojuma nodošanas procesu arvien ērtāku un lietotājiem draudzīgāku.

Taromātu pieejamības dinamiku skaidri parāda arī www.depozitapunkts.lv pieejamības kartē apkopotie dati. Vidējais taromātu reitings Latvijā šobrīd ir 9,5 punkti, kas nozīmē, ka 95 % no darba laika tie ir pieejami lietotājiem un pilnvērtīgi pilda savas funkcijas. Atlikušajā laikā notiek taromātu iztukšošana, uzkopšana vai tehniskā apkope – process, kas ir būtisks, lai nodrošinātu to nepārtrauktu un kvalitatīvu darbību. Taromātu reitingi ļauj arī novērtēt tirgotāju iesaisti sistēmas uzturēšanā: augstākie rādītāji norāda uz gandrīz nepārtrauktu pieejamību, savukārt zemāki – īpaši tie, kuru novērtējums nepārsniedz astoņus punktus – signalizē par nepietiekamu apkalpošanas regularitāti. Pieejamības dinamiku ietekmē arī dienas ritms un sezonalitāte: brīvdienās taromāti mēdz piepildīties ātrāk, savukārt darbadienās tie noslogoti vienmērīgāk, kas ļauj nodrošināt raitāku iepakojuma nodošanas procesu.

“Depozīta sistēma ir veidota tā, lai tā ikvienam būtu ērta un pieejama, tādēļ pozitīvie aptaujas rezultāti, kas apliecina gan augstu sistēmas pieņemšanu, gan atbildīgu iedzīvotāju rīcību, ir būtisks apliecinājums tās nozīmei un attīstībai. Vienlaikus sistēmas darbības kvalitāti lielā mērā nosaka arī lietotāju paradumi. Ja iepakojums ir saburzīts, ievietots nepareizi vai nav pilnībā iztukšots, taromāts to var nepieņemt. Pietiek ar dažiem vienkāršiem ieradumiem un atbildīgu rīcību, lai sistēma darbotos efektīvi un ikviens depozīta iepakojums nonāktu pārstrādē,” norāda SIA “Depozīta iepakojuma operators” (DIO) valdes priekšsēdētājs Miks Stūrītis, aicinot lietotājus atcerēties pāris vienkāršus soļus, kas palīdzēs nodot taru bez aizķeršanās.

Ieteikumi raitai un ērtai depozīta iepakojuma nodošanai

Lai depozīta iepakojuma nodošana noritētu raiti, ikviens ir aicināts sākt ar vienkāršu soli – ieskatīties mājaslapā www.depozitapunkts.lv esošajā pieņemšanas punktu kartē un novērtēt tuvumā esošo taromātu reitingus. Tas ļauj ātri saprast, kuri taromāti tiek apkalpoti vislabāk un ir vispieejamākie, un izvēlēties ērtāko nodošanas vietu, izvairoties no liekas gaidīšanas.

Tālāk svarīgi pārliecināties, ka iepakojumam ir Latvijas depozīta zīme un svītrkods ir skaidri salasāms, jo saburzītas etiķetes var traucēt tā nolasīšanai. Pirms nodošanas iepakojums ir pilnībā jāiztukšo – tas novērš nepatīkamas smakas un palīdz uzturēt taromātus tīrus un patīkamus lietošanai. Iepakojumos nedrīkst ievietot svešus priekšmetus vai atkritumus, piemēram, korķīšus, papīrus vai izsmēķus. Tikai pilnībā tukši iepakojumi var turpināt savu ceļu uz pārstrādi vai atkārtoto uzpildīšanu.

PET un vienreiz lietojamās stikla pudeles jānodod ar aizskrūvētu korķīti, savukārt atkārtoti uzpildāmās (AU) stikla pudeles jāievieto bez korķa – tas jāizmet metāla iepakojuma konteinerā. Lai taromāts ātri un precīzi atpazītu iepakojumu, tas jāievieto ar apakšējo daļu pa priekšu un nesteidzoties, jo pārāk straujas kustības var traucēt iekārtas darbībai. Roku iekārtās nedrīkst ievietot pārāk dziļi, lai nesabojātu sensorus un nodrošinātu drošu lietošanu. Savukārt nestandarta formas pudeles vislabāk ir ievietot uz sāna, kas palīdz iekārtai tās precīzi identificēt.

Ievērojot šos vienkāršos principus, iespējams nodrošināt, ka katrs depozīta iepakojums nonāk pārstrādē un palīdz saglabāt mūsu kopējo vidi tīrāku, sakoptāku un ilgtspējīgāku.

* Aptauja internetā tika veikta sadarbībā ar aģentūru “MOZOKOT” 2025. gada oktobrī. Pētījuma bāze – Norstat Latvija. Tajā piedalījās Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem (n=1009).

Par “Depozīta punkts”

Depozīta sistēma ir praktisks solis ceļā uz tīrāku Latviju gan mums, gan nākamajām paaudzēm, un tā palīdz virzīt dzērienu ražotāju, tirgotāju un sabiedrības rīcību klimatam draudzīgā virzienā, vienlaikus sniedzot iespēju pilnvērtīgi apsaimniekot dabā visbiežāk sastopamos dzērienu iepakojumus. Ieviešot ilgtspējīgu, mūsdienīgu un ērtu dzērienu iepakojumu šķirošanas un pārstrādes sistēmu, mums ir iespēja nostiprināt videi draudzīgus paradumus sabiedrības ikdienā un padarīt mūsu valsti sakoptāku un tīrāku. Depozīta sistēmu Latvijā pārvalda SIA “Depozīta Iepakojuma Operators” (DIO), kurā apvienojušies gan vietējie, gan Baltijas mēroga vadošie dzērienu ražotāji un mazumtirgotāji. Aktuālā informācija par depozīta sistēmu pieejama mājaslapā www.depozitapunkts.lv, kā arī “Depozīta punkts” Facebook un Instagram kontos.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI