Manai māsai, kura ir 2. grupas invalīde un viņas dēlam, arī 2. grupas invalīdam, sociālā nodaļa piešķīra ģimenes asistenta pakalpojumu. Viņi dzīvo atsevišķi un trūcīgi. VDEĀK piešķīra abiem ar lēmumu: valsts asistenta pakalpojums. Ģimenes asistents, kas sniedz atbalsts dažādas jomas, piekrita sniegt arī valsts asistenta pakalpojumu (uzņēmuma līgums ar 45 st. katram; pavadīt dēlu uz arodvidusskolu, bet māsu pie ārstiem, uz procedūrām), ar to ģimene bija apmierināta, jo ir labas attiecības četrus gadus. Iebilst sociālā nodaļa, kas piešķīra ģimenes asistentu, jo viena persona nevar sniegt divus pakalpojumus vienai ģimenei. Vai ģimenes asistentu var atbrīvot no amata kā krāpnieku? Vai sociālajai nodaļai ir taisnība?
No šā gada 1. jūlija ir vienkāršota asistenta pakalpojuma saņemšana, ir samazināts atskaitīšanās slogs, tiek piešķirts noteikts stundu skaits, ko cilvēks ar invaliditāti var izmantot pēc saviem ieskatiem. Asistenta nepieciešamību nosaka pašvaldības sociālais dienests. Sociālais dienests atbilstoši novērtēšanas anketai un cilvēka aktivitātēm (strādā, mācās u. c.) nosaka piešķiramās stundas mēnesī.
Tomēr svarīgas ir ne tikai administratīvās formalitātes, tostarp informācija par pakalpojuma sniegšanu un saņemšanu, bet būtība – vai cilvēkam ar invaliditāti tiešām tiek nodrošināta reāla iespēja šo pakalpojumu izmantot tam, kam tas ir paredzēts: lai cilvēks ar invaliditāti varētu īstenot savas tiesības līdzvērtīgi citiem un patstāvīgi varētu iekļauties sabiedrībā, lai nebūtu izolēts no sabiedrības.
Invaliditātes likumā paredzēts, ka asistents sniedz atbalstu personai ar ļoti smagas vai smagas pakāpes funkcionēšanas ierobežojumu tādu darbību veikšanai ārpus mājokļa, kuras tā invaliditātes dēļ nevar veikt patstāvīgi: nokļūt vietā, kur tā mācās, strādā, saņem pakalpojumus, pārvietoties un aprūpēt sevi izglītības iestādē, algota darbavietā.
Līdz ar to sociālā dienesta darbiniekiem, kas ir atbildīgi par to, lai cilvēki ar invaliditāti varētu saņemt asistenta pakalpojumu, ir jānodrošina arī tas, lai nauda, ko valsts atvēl asistenta nodrošināšanai, tiktu izlietota tam paredzētajiem mērķiem. Turklāt sociālais dienests izlases kārtībā veic asistenta pakalpojuma saņēmēju lietu kontroli ne mazāk kā 10% apmērā no kalendāra gadā asistenta pakalpojumu saņēmušo personu skaita un pārliecinās par pakalpojuma piešķiršanas un nodrošināšanas pamatotību.
Ģimenes asistenta pakalpojums ir cits un atšķirīgs. Tā mērķis ir nodrošināt cilvēkam atbalstu un apmācību sociālo prasmju apgūšanā, bērnu aprūpē un audzināšanā, mājsaimniecības vadīšanā saskaņā ar individuāli izstrādātu sociālās rehabilitācijas plānu, lai uzlabotu cilvēka dzīves kvalitāti un spējas palīdzēt pašam sev. Pakalpojums tiek sniegts atbilstoši klienta vajadzībām un saskaņā ar sociālā darbinieka norādītiem, sasniedzamiem un izpildāmiem uzdevumiem, klientam nodrošinot nepieciešamo atbalstu: izglītošanu un praktisku palīdzību dažādu sociālo un sadzīves prasmju apgūšanā un attīstīšanā un apgūto prasmju uzturēšanā.
Ģimenes asistenta pakalpojums nav pieejams visās pašvaldībās. Ģimenes asistentiem šim darbam tika nodrošinātas apmācības Labklājības ministrijas projekta “Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās”. Pašvaldībās, kurās šis pakalpojums tiek piedāvāts, ir pieejama arī informācija par šī pakalpojuma saturu un saņemšanu.
Pašvaldības sociālajā dienestā varat lūgt izskaidrot, kāpēc viens cilvēks nevar sniegt vairākus pakalpojumus vairākiem cilvēkiem ar invaliditāti, kas, cik saprotams no situācijas izklāsta, būtu izdevīgi pakalpojumu sniedzējam.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!