E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 23207
Lasīšanai: 5 minūtes
TĒMA: Veselība

Kā izmeklē nelaimes gadījumu darbā ārzemēs

J
jautā:
11. maijā, 2021
Tom

Labdien! Vēlos uzzināt, kā man pareizi rīkoties, tātad situācija ir šāda: esmu no darba devēja puses norīkots braukt komandējumā, komandējuma laikā (Francija) guvu muguras traumu, bija tipiska darba diena, darba dienas vidū, pienākuma pildīšanas brīdī, sajutu, ka ar muguru kaut kas notika, no sākuma sāpes bija ciešamas, bet vakarā sāka kļūt tikai sliktāk, tika nolemts ar darba vadītāju braukt uz slimnīcu, slimnīcā bez īpašiem izmeklējumiem ārsts noteica, ka esot mugurkaula nervu (L5) kairinājums, tika izrakstītas pretiekaisuma un pretsāpju zāles un noteikts triju dienu mājas režīms. Vai šāds gadījums ir pielīdzināms frāzei “trauma darbavietā”? Vai šāds gadījums ir apmaksājams ar slimības lapu, un kas to apmaksā? Kādi dokumenti man (cietušajam/slimniekam) jāiesniedz darba devējam, ģimenes ārstam un apdrošināšanas kompānijai (ja nepieciešams)? Vai darba devējam ir jāsedz vai daļēji jāsedz slimnīcas un nepieciešamo zāļu un/vai ārstēšanās izmaksas šādos gadījumos? Vai cietušajam pienākas kāda kompensācija, kādi dokumenti ir vajadzīgi, un kas to (kompensāciju) izmaksā? Vai par šo gadījumu ir jāziņo ģimenes ārstam?

A
atbild:
26. maijā, 2021
Lidija Dārziņa
LV portāls

Par nelaimes gadījumu darbā tiek uzskatīts darbavietā vienas darba dienas vai maiņas laikā noticis ārkārtējs notikums, pēc kura personai radušies veselības traucējumi vai pastāv veselības traucējumu iestāšanās varbūtība (inficēšanās risks), vai iestājusies iesaistītās personas nāve.

Ja darbiniekam ir izrakstīta darbnespējas lapa, darba ņēmēja pienākums ir maksāt slimības naudu par pirmajām 10 dienām. Savukārt sakarā ar nelaimes gadījumu darbā visā darbnespējas periodā tiek maksāts slimības pabalsts.

Valsts darba inspekcijas (VDI) informācijā norādīts: ārvalstīs notikušo nelaimes gadījumu darbā izmeklē darba devējs neatkarīgi no traumas smaguma pakāpes. Izmeklēšana galvenokārt balstās uz ārvalstu medicīnas iestādes vai policijas izsniegtā dokumenta notariāli apstiprinātu tulkojumu. Akts par nelaimes gadījumu darbā tiek reģistrēts VDI.

Ministru kabineta noteikumu Nr. 950 “Nelaimes gadījumu darbā izmeklēšanas un uzskaites kārtība” 101. punkts nosaka prasības, kas jāievēro, izmeklējot nelaimes gadījumu, kas ir noticis ārvalstī:

  1. darba devējs nodrošina, ka par nelaimes gadījumu, kas ir noticis ārvalstī, darba devējam piemērotā veidā nekavējoties tiek paziņots Valsts darba inspekcijai, norādot šo noteikumu 58. punktā minēto informāciju;
  2. nelaimes gadījumu izmeklē 30 darbdienu laikā, un aktu sastāda darba aizsardzības speciālists vai cita darba devēja norīkota persona, ievērojot nodarbinātā iesniegtos dokumentus un materiālus, kā arī citu darba devēja rīcībā esošo informāciju, kas saistīta ar notikušo nelaimes gadījumu. Ārvalsts publiskos dokumentus iesniedz atbilstoši Dokumentu legalizācijas likumā noteiktajām prasībām;
  3. aktam pievieno visus šo noteikumu 101.2. apakšpunktā norādītos dokumentus, materiālus un informāciju;
  4. nepiemēro šo noteikumu 13., 14., 15., 16., 17., 18. punktu un IV nodaļu.

Nodarbinātais, kas cietis nelaimes gadījumā ārvalstī, iesniedz darba devējam visus savā rīcībā esošos dokumentus un materiālus, kas apliecina nelaimes gadījuma faktu, kā arī ārstniecības iestādes izsniegtu dokumentu par nelaimes gadījumā gūtajiem veselības traucējumiem.

LV portālā jau ir skaidrots, ka objektīvai nelaimes gadījuma apstākļu noskaidrošanai, izmeklējot ārvalstī notikušo nelaimes gadījumu, darba devējam jāņem vērā ne tikai ārvalsts kompetentās institūcijas izsniegts dokuments, kas apliecina nelaimes gadījuma faktu, bet arī visi nodarbinātā iesniegtie materiāli, piemēram, foto un video materiāli, ārstniecības iestādes izsniegtais izraksts, liecinieku liecības u. c. Ja nelaimes gadījums noticis, veicot darbu pie ārvalsts darba devēja – darījumu partnera –, darba devējs var iegūt papildu informāciju arī no tā.

Ministru kabineta noteikumi Nr. 969 “Kārtība, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi” noteic, ka darbiniekam par komandējuma laiku atlīdzina izdevumus, kas saistīti ar apdrošināšanas polises iegādi darbiniekam komandējuma laikam (ja ir iesniegti attiecīgos izdevumus apliecinoši attaisnojuma dokumenti), – apdrošinot riskus, kas darbiniekam sedz arī medicīnas un transportēšanas izdevumus; izdevumus, kuri rodas nelaimes gadījumu dēļ.

Labs saturs
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 20 jautājumus. Vairāk par e-konsultāciju sniegšanu
Lūdzam e-konsultācijās neiesniegt jautājumus par situācijām, kas saistītas ar Covid-19.
Informācija, kur vērsties, ir apkopota vietnē covid19.gov.lv.
Iepazīsti e-konsultācijas
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
SAPRATU