E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 23072
Lasīšanai: 5 minūtes
2
2

Kā rīkoties, ja izglītojamais apdraud savu vai citu personu drošību

Publicēts pirms 3 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>
J
jautā:
01. maijā, 2021
Ieva

Labdien! Sakiet, lūdzu, ja bērnam pedagoģiski medicīniskā komisija ir piešķīrusi pirmsskolas programmas apguves kodu ar 56, vai netiek pārkāptas bērna tiesības, ja viņu neņem speciālajā bērnudārzā? Kā rīkoties audzinātājām, lai pasargātu sevi un citus bērnus no šādu bērnu (ar 56 kodu) agresijas? Mēs katru dienu dzīvojam vardarbībā. Kas mums jādara? Paldies!

A
atbild:
11. maijā, 2021
Valsts izglītības satura centrs
Anita Falka, Speciālās izglītības nodaļas vadītāja

Likuma “Par pašvaldībām” 15. panta 4. daļa kā vienu no pašvaldības pienākumiem nosaka gādāt par iedzīvotāju izglītību (iedzīvotājiem noteikto tiesību nodrošināšana pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iegūšanā; pirmsskolas un skolas vecuma bērnu nodrošināšana ar vietām mācību un audzināšanas iestādēs). Savukārt Izglītības likuma 57. panta 1. apakšpunkts noteic, ka vecākiem (personām, kas realizē aizgādību) ir tiesības izvēlēties izglītības iestādi, kurā bērns iegūst izglītību. Līdz ar to pirmsskolas vecuma bērnu iespējas saņemt viņu spējām, attīstības līmenim un veselības stāvoklim atbilstošu izglītību var atrisināt, sadarbojoties ģimenei ar pašvaldību.

Pedagogu rīcības secību bērnu agresīvas uzvedības gadījumā nosaka 2009. gada 24. novembra Ministru kabineta noteikumu Nr. 1338 “Kārtība, kādā nodrošināma izglītojamo drošība izglītības iestādēs un to organizētajos pasākumos” III daļa “Vadītāja rīcība, ja izglītojamais apdraud savu vai citu personu drošību, veselību vai dzīvību”:

5.1 Ja izglītojamais izglītības iestādē apdraud savu vai citu personu drošību, veselību vai dzīvību:

5.11. pedagogs informē vadītāju par izglītojamā uzvedību;

5.1 2. vadītājs nodrošina izglītojamam, kurš apdraud savu vai citu personu drošību, veselību vai dzīvību, mācības citā telpā sociālā pedagoga, izglītības psihologa vai cita pedagoga klātbūtnē. Mācības citā telpā var ilgt no vienas mācību stundas līdz mācību dienas beigām;

5.1 3. vadītājs rakstiski (papīra vai elektroniska dokumenta formā) nosūta izglītojamā vecākiem informāciju par izglītojamā uzvedību un nepieciešamo vecāku sadarbību ar izglītības iestādi;

5.1 4. vadītājs rīkojumā nosaka atbalsta personāla pienākumus, lai veicinātu turpmāko sadarbību ar izglītojamo un vecākiem un izstrādātu atbalsta pasākumus atbilstoši izglītojamā vajadzībām un situācijai;

5.1 5. vadītājam ir tiesības pieaicināt nepieciešamos speciālistus, lai nodrošinātu uzlabojumus izglītojamā uzvedībā un mācībās;

5.1 6. attiecīgā pašvaldība nodrošina atbalsta personāla pakalpojumus, ja izglītības iestādē nav šādu speciālistu.

5.2 Ja izglītojamā uzvedībā nav uzlabojumu un vecāki nevēlas sadarboties ar izglītības iestādi, bet situācijas risināšanā vēlas iesaistīt citus speciālistus, vadītājs šo informāciju nosūta attiecīgajai pašvaldībai.

5.3 Ja ir saņemta šo noteikumu 5.2 punktā minētā informācija, pašvaldība ir tiesīga sasaukt starpinstitūciju sanāksmi, kas lemj par turpmākajiem atbalsta pasākumiem izglītojamam. Sanāksmē pieaicina izglītības iestādes atbildīgos speciālistus, izglītojamā vecākus, pašvaldības izglītības speciālistu vai pārstāvjus no attiecīgās pašvaldības izglītības pārvaldes, sociālā dienesta, bāriņtiesas, Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas un citus speciālistus.

Papildus tam pirmsskolas pedagogi var lūgt bērna vecākus konsultēties par nepieciešamajiem atbalsta pasākumiem arī speciālās izglītības attīstības centros, iekļaujošās izglītības attīstības centros vai pirmskolu konsultatīvajos centros. Ja pedagogi uzskata, ka bērnam spējām, attīstības līmenim un veselības stāvoklim atbilstošāka ir cita speciālās pirmskolas izglītības programma, jālūdz bērna vecāki atkārtoti apmeklēt pašvaldības pedagoģiski medicīniskā komisiju. Ja bērna vecākus neapmierina pašvaldības pedagoģiski medicīniskā komisijas izsniegtais atzinums par atbilstošāko pirmsskolas izglītības programmu, tad 2012. gada 16. oktobra Ministru kabineta noteikumu Nr. 709 “Noteikumi par pedagoģiski medicīniskajām komisijām” 4.5. punkts nosaka Valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas pienākumu, pamatojoties uz pilngadīga izglītojamā, vecāku, bāriņtiesas vai pašvaldības komisijas locekļu iesniegumu, strīda gadījumā, kas saistīts ar pašvaldības komisijas sniegto atzinumu, atkārtoti izvērtēt izglītojamā veselības stāvokli, spējas un attīstības līmeni un sniegt atkārtotu atzinumu par izglītojamajam atbilstošāko izglītības programmu.

Labs saturs
2
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 117 jautājumus. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas