E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 226
Lasīšanai: 5 minūtes
TĒMA: Atkritumi
2
2

Atkritumu apsaimniekošana

Publicēts pirms 14 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>
J
jautā:
12. novembrī, 2010
Lelde un lasītājs

Ko darīt personām, kas dzīvo pašvaldībā, kas nav ne noorganizējusi iepirkumu procedūras par sadzīves atkritumu savākšanu, ne arī ir noslēgti kādi līgumi? Kas patlaban darāms publisko iepirkumu pasūtītājam, piemēram, tajā pašā Rīgā – jāgaida, kad Rīgas dome pieņems saistošos noteikumus, sadalīs Rīgu zonās un konkursa kārtībā noteiks atkritumu apsaimniekotājus, vai arī jārīko pašam iepirkuma procedūra par atkritumu izvešanu? Vai varbūt, pamatojoties uz jauno likumu, var jau tagad automātiski slēgt līgumus ar kaut kad un kaut kādiem RD izvēlētajiem apsaimniekotājiem?

A
atbild:
12. novembrī, 2010
Vides ministrija
Rudīte Vesere, Vides aizsardzības departamenta direktora vietniece
Vēršam uzmanību, ka sniegtā atbilde ir informatīva un nav saistoša tiesību piemērotājiem.

Vispirms ir svarīgi noskaidrot, vai pašvaldībai patiešām nav nekādu līgumu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu. Ņemot vērā administratīvi teritoriālo reformu, novadu pašvaldības ir pārņēmušas pagastu pašvaldību saistības, tajā skaitā arī attiecībā uz noslēgtajiem līgumiem par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu (Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma Pārejas noteikumu 13. punkts).

Ja šādi pagastu slēgti līgumi joprojām ir spēkā, arī tos iespējams interpretēt kā pašvaldības noslēgtus līgumus par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu.

Ir nošķiramas vairākas situācijas

1. Pašvaldībai ir noslēgts līgums par atkritumu apsaimniekošanu, bet tas nav noslēgts atbilstoši Publisko iepirkumu likuma (PIL) nosacījumiem.

Šajā gadījumā jāpiemēro jaunā Atkritumu apsaimniekošanas likuma (AAL) 16. panta 1. daļas 1. punkts, kurā noteikts, ka sadzīves atkritumu sākotnējais radītājs vai valdītājs piedalās pašvaldības organizētajā sadzīves atkritumu apsaimniekošanā, ievērojot tiesību aktus par atkritumu apsaimniekošanu (arī pašvaldības izdotos saistošos noteikumus) un noslēdzot līgumu par sadzīves atkritumu savākšanu un pārvadāšanu ar atkritumu apsaimniekotāju, kurš ir noslēdzis attiecīgu līgumu ar pašvaldību.

Tā kā minētā norma nesatur atsauci uz 18. panta 1. daļu vai uz publisko iepirkumu regulējošiem normatīvajiem aktiem, tad runa šajā gadījumā ir par līgumiem, kurus pašvaldība ir slēgusi, arī nepiemērojot PIL prasības.

Minētā situācija tālāk ir paskaidrota AAL Pārejas noteikumu 12. punktā, no kura izriet, ka līdz 2005. gada 26. jūlijam pašvaldības un sadzīves atkritumu apsaimniekotāja noslēgtais līgums par sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu izbeidzas līgumā noteiktajā termiņā.

Ja pašvaldība un sadzīves atkritumu apsaimniekotājs pēc 2005. gada 26. jūlija ir noslēgusi vai pagarinājusi līgumu par sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu, nepiemērojot normatīvos aktus par publisko iepirkumu vai neatbilstoši normatīvajiem aktiem par publisko iepirkumu, minētais līgums izbeidzams ne vēlāk kā līdz 2013. gada 1. jūlijam.

2. Ja pašvaldībai vispār nav noslēgts līgums par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, šajā gadījumā jāvadās no Administratīvā procesa likuma 15. panta 7. daļas, jo vispārīgā veidā publiska iepirkuma norisi regulē PIL normas un AAL šajā gadījumā satur speciālās normas, kuras nosaka, kādos gadījumos publiskā iepirkuma procedūra nav jāpiemēro.

Tas, ka pašvaldībai nav noslēgts līgums ar apsaimniekotāju par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, nozīmē, ka pasūtītājam PIL izpratnē pašam ir jāveic publiskais iepirkums atbilstoši PIL, ievērojot AAL Pārejas noteikumu 18. punktā noteikto termiņu (līdz 2011. gada 31. decembrim, līdz kuram pašvaldībām, kuras līdz jaunā AAL spēkā stāšanās dienai nav noslēgušas līgumu par sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu, jāizvēlas sadzīves atkritumu apsaimniekotājs likuma 18. pantā noteiktajā kārtībā).

3. Ne PIL, ne AAL pašreiz neregulē, kā rīkoties tad, ja pašvaldībai ir vairāki līgumi, bet pašvaldības administratīvā teritorija nav sadalīta atkritumu apsaimniekošanas zonās. Šajā gadījumā, būtu jāpiemēro PIL atbilstoši PIL 2. pantā noteiktajiem mērķiem. Šajā gadījumā pretendēt uz iepirkuma līguma noslēgšanu varēs tie atkritumu apsaimniekotāji, kuri noslēguši līgumu ar pašvaldību.

Vienlaikus jāpievērš uzmanība tam, ka saskaņā ar jaunā Atkritumu apsaimniekošanas likuma Pārejas noteikumu 16. punktu līdz līgumā noteiktā termiņa beigām, bet ne ilgāk kā līdz 2015. gada 31. decembrim, ir spēkā līgums par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, ko slēgusi persona, kura ir publisko iepirkumu pasūtītājs atbilstoši normatīvajiem aktiem par publisko iepirkumu, un kas noslēgts līdz jaunā AAL spēkā stāšanās dienai.

Labs saturs
2
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 116 jautājumus. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas