E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 22478
Lasīšanai: 7 minūtes

Iedzīvotāji ar zemiem ienākumiem pašvaldībai var lūgt dažādu sociālo palīdzību

J
jautā:
10. februārī, 2021
Vitjanis

No 2021. gada 1. janvāra paaugstināts GMI apmērs. Galvenie minimālo ienākumu sliekšņi, kurus ietekmēs sagatavotie grozījumi: personām, kuras sasniegušas valsts noteikto pensionēšanās vecumu, bet kurām nav tiesību uz vecuma pensiju, – 109 eiro. Un SLP paziņo: no 2021. gada 1. janvāra paaugstināts GMI apmērs. Galvenie minimālo ienākumu sliekšņi, kurus ietekmēs sagatavotie grozījumi: personām, kuras sasniegušas valsts noteikto pensionēšanās vecumu, bet kurām nav tiesību uz vecuma pensiju, – 109 eiro. Es esmu trūcīgā persona (69 gadus veca), kurai nav tiesību uz vecuma pensiju sakarā ar darba stāža nepietiekamību. Tādējādi man pienākas vienīgi valsts sociālā nodrošinājuma pabalsts vecuma gadījumā. Līdz 01.01.2021. tas bija 64,03 EUR. Kā arī Sociālo lietu pārvalde man piemaksā līdz 2021. gada noteiktajam GMI apmēram vēl 64,03 EUR. Kopumā iznāk 128,06 EUR (GMI 64,03 + vecuma pabalsts 64,03 = 128,06). Tādējādi var objektīvi secināt, ka 70 gadu vecai trūcīgajai personai valsts sociālās palīdzības apmērs faktiski samazinājies par EUR 19, proti, līdz 109 EUR. Vai patiešām Latvijas Republika samazina valsts sociālos pabalstus personām, kuras sasniegušas valsts noteikto pensionēšanās vecumu (kurām nav tiesību uz vecuma pensiju) un kurām nav kustamā vai nekustamā īpašuma vai citu ienākumu, no 128,06 eiro uz 109 eiro? No 2021. gada sākuma VSAA pabalsts palika tajā pašā apmērā, proti, 64,03 EUR. Sociālo lietu pārvalde mutvārdos norādīja, ka no 2021. gada GMI ir izmaiņas un no 1. janvāra man kopā pienākas mazāka summa: tikai 109 EUR. Šī summa iekļauj sevī vecuma pabalstu, proti, no 2021. gada aprīļa, kad VSAA “vecuma pabalsts” sasniedzis 109 EUR apmēru. Vai GMI pabalsts man nebūs nosakāms? Vai tāda darbība atbilst Satversmes 109. pantam?

A
atbild:
25. februārī, 2021
Lidija Dārziņa
LV portāls

Latvijas likums “Par valsts pensijām” nosaka pensionēšanās vecumu un minimālo apdrošināšanas stāžu tiesībām uz valsts vecuma pensiju. No 2014. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 31. decembrim vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamais apdrošināšanas stāžs ir 15 gadi.

Sasniedzot likumā visiem vienādi noteikto pensionēšanās vecumu, ja darba stāžs ir mazāks par 15 gadiem, valsts neatstāj cilvēku bez iztikas līdzekļiem, bet piešķir sociālā nodrošinājuma pabalstu.

No šā gada nav samazināti valsts sociālie pabalsti, gluži otrādi, tika palielināti visi minimālie ienākumi – pensijas, pabalsti, garantētais iztikas minimuma līmenis u. c.

Garantētais iztikas minimuma līmenis ir paredzēts pašvaldībai kā kritērijs sociālās palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem ar zemiem ienākumiem. Tā bija līdz šim, un tā ir arī tagad, atšķiras apmērs, daži formulējumi, termini un situācijas, kad kādu palīdzību piešķirs, piemēram, atsevišķi būs aprēķināms mājokļa pabalsts, un tā summas noteikšanā paredzēts iekļaut arī ar telekomunikāciju un interneta pakalpojumiem saistītos izdevumus.

Iepriekš trūcīgajiem pašvaldība piešķīra GMI pabalstu, kuram valstī vispārējais noteiktais apmērs bija 64 eiro. Ja iztikas līdzekļi cilvēkam bija mazāki par GMI, pašvaldība izmaksāja starpību. Jā, vairākās pašvaldībās GMI atsevišķām iedzīvotāju grupām (bet ne visas pašvaldībās un ne visiem iedzīvotājiem) noteica lielāku, arī 128,06 eiro.

Tagad GMI pabalsts ir 109 eiro. Tādu izmaksā, ja vispār nav ienākumu, vai arī izmaksā daļu, ņemot vērā ienākumus.

Pašvaldības sociālais dienests vērtē mājsaimniecības (viena cilvēka vai vairāku cilvēku) ienākumus, atbilstoši tiem tiek noteikts sociālās palīdzības apmērs un veidi. GMI līmenim nav saistības ar pensijas apmēru, taču pensija, protams, tiek ņemta vērā, vērtējot cilvēka ienākumus, jo tas ir ienākums.

Iedzīvotāji ar zemiem ienākumiem, iesniedzot iztikas līdzekļu deklarāciju, pašvaldībā var saņemt sociālo palīdzību.

Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma grozījumos, kas ir spēkā no šā gada 1. janvāra, paredzētas izmaiņas nosacījumos sociālajai palīdzībai, ko sniedz pašvaldības.

Likuma 33. pantā ir noteikts garantēto minimālo ienākumu slieksnis un trūcīgas mājsaimniecības ienākumu slieksnis sociālās palīdzības saņemšanai:

  • garantētais minimālais ienākumu (GMI) slieksnis ir 109 eiro pirmajai vai vienīgajai personai un 76 eiro pārējām personām mājsaimniecībā;
  • trūcīgas mājsaimniecības ienākumu slieksnis ir 272 eiro pirmajai vai vienīgajai personai un 190 eiro pārējām personām mājsaimniecībā;
  • maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni katra pašvaldība ir tiesīga noteikt ne augstāku par 436 eiro pirmajai vai vienīgajai personai un 305 eiro pārējām personām mājsaimniecībā, bet ne zemāku par trūcīgas mājsaimniecības ienākumu slieksni (tātad – ne zemāku par 272 eiro pirmajai vai vienīgajai personai un 190 eiro pārējām personām mājsaimniecībā).

No 2021. gada likuma 35. panta jaunā redakcija paredz divus pamata sociālās palīdzības pabalstus – GMI un mājokļa pabalstu –, kā arī papildu sociālās palīdzības pabalstus: pabalstu atsevišķu izdevumu apmaksai (materiāls atbalsts personām sociālās funkcionēšanas un neatkarīgas dzīves nodrošināšanai) un pabalstu krīzes situācijā (operatīvi sniegts materiāls atbalsts ārēju notikumu radītu seku novēršanai vai mazināšanai).

Likums noteic, ka garantētā minimālā ienākuma pabalstu mājsaimniecībai izmaksā naudā, pārējos piešķirtos sociālās palīdzības pabalstus mājsaimniecībai var izmaksāt naudā vai pabalsta summas apmērā sedzot izdevumus par precēm vai pakalpojumiem.

Ja jums ir tik maza pensija (pabalsts), jo ir neliels darba stāžs, savā pašvaldībā, iesniedzot iztikas līdzekļu deklarāciju, var lūgt arī citu sociālo palīdzību, kas ir ne tikai GMI pabalsts, kam ir noteikts apmērs.

Trūcīgajiem iedzīvotājiem ir arī valsts noteiktas atlaides, piemēram, mazāki maksājumi par elektrību.

Sociālās palīdzības mērķis ir sniegt materiālu atbalstu zemu ienākumu mājsaimniecībām, lai nodrošinātu ienākumus garantētā minimālā ienākumu sliekšņa līmenī un segtu ar mājokļa lietošanu saistītos izdevumus, kā arī sniegt atbalstu atsevišķu izdevumu apmaksai vai atbalstu krīzes situācijās. Minimālais atbalsts ir salāgots ar reālo sociālekonomisko situāciju valstī, veidojot samērīgu proporciju, kādā sabiedrības vairākums ir finansiāli spējīgs atbalstīt sabiedrības mazākumu ar zemiem ienākumiem.

Labs saturs
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 26 jautājumus. Vairāk par e-konsultāciju sniegšanu
Lūdzam e-konsultācijās neiesniegt jautājumus par situācijām, kas saistītas ar Covid-19.
Informācija, kur vērsties, ir apkopota vietnē covid19.gov.lv.
Iepazīsti e-konsultācijas
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
SAPRATU