Labdien! Man ir šāda situācija: savā īpašumā pie tīruma guvu traumu, krītot ar krosa motociklu. Slimnīcā bija policija – sniedzu negadījuma aprakstu. Pēc tam saņēmu no policijas zvanu, ka ieradīsies inspektors un veiks motocikla apskati un salīdzināšanu un, iespējams, dabūšu maksāt sodu par to, ka braucu bez tiesībām. Krosa motocikls skaitās bezceļu transportlīdzeklis, un reģistrēšanai tas nav paredzēts, jo tam nav gaismu un numura zīmes, līdz ar to nav paredzēti arī nekādi citi dokumenti par pašu motociklu, lai ar to piedalītos ceļu satiksmē. Vai ir pamatoti mani par kaut ko sodīt?
Ceļu satiksmes likuma (CSL) 2. pantā noteikts, ka šā likuma mērķis ir:
Jūs rakstāt, ka krosa motociklu nav paredzēts reģistrēt un ka ar to nav paredzēts piedalīties ceļu satiksmē. Jāsaka, ka šeit ir divas aplamības, proti, bezceļu transportlīdzekļi ir jāreģistrē, un, jā, tie nav paredzēti dalībai ceļu satiksmē, taču no Jūsu uzdotā jautājuma izriet, ka Jūs esat ar to piedalījies ceļu satiksmē (pie mājas savā īpašumā, tīrumā). Proti, tās nebija oficiāli rīkotas sacensības vai treniņš, un tajā mirklī Jūsu rīcība jāvērtē kā privātpersonas rīcība.
Saskaņā ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) publiski sniegto informāciju CSDD reģistrē:
Savukārt Ministru kabineta (MK) noteikumu Nr. 1080 “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi” 4. punkts paredz, ka, reģistrējot transportlīdzekli vai numurēto agregātu vai piešķirot transportlīdzeklim valsts reģistrācijas numura zīmes, CSDD izsniedz vienu no šādiem stingrās uzskaites reģistrācijas dokumentiem:
Papildus jānorāda, ka minēto MK noteikumu 7. pielikuma 4.6. punktā norādīts, ka bezceļu transportlīdzekļu numura zīmes ir vienas no speciālās nozīmes numura zīmēm, proti:
CSL 16. panta sestā prim divi daļā noteikts, ka tikai noteikumi par atļaujas piedalīties ceļu satiksmē izsniegšanu un valsts tehnisko apskati neattiecas uz mopēdiem un bezceļu transportlīdzekļiem, kas īslaicīgi piedalās ceļu satiksmē.
Proti, atbilstoši iepriekš minētajiem normatīvajiem aktiem Jūsu krosa motociklam nav obligāta prasība iziet tehnisko apskati, bet tas ir jāreģistrē CSDD.
Kā iepriekš LV portālam norādījis Zvērinātu advokātu kolēģijas zvērināts advokāts Jānis Muižnieks, piedalīšanos jebkāda veida autosacīkstēs vai motokrosā (arī privātās teritorijās) regulē vairāki normatīvie akti, piemēram, Sporta likums, Biedrību un nodibinājumu likums, Publisku izklaides un svētku pasākumu drošības likums, kā arī Ministru kabineta (MK) noteikumi, Latvijas Motosporta federācijas (LaMSF) noteikumi u. c.
Ja motokrosā saskaņā ar LaMSF noteikumiem drīkst piedalīties persona, kurai nav obligāti jābūt CSDD izdotai vadītāja apliecībai, dalībnieku pienākumi un tiesības normatīvajos aktos tik un tā ir stingri atrunātas. Savukārt tas nedod tiesības privātpersonai (ārpus oficiāli rīkotām un saskaņotām sacensībām) savā slēgtajā teritorijā neievērot Ceļu satiksmes noteikumus (CSN).
Tāpat LV portālam iepriekš LaMSF ģenerālsekretārs Kaspars Kuļikovs norādījis, ka pamatā sacensības visās motosporta disciplīnās notiek tikai pastāvīgās un slēgtās trasēs, tajās piedalās nepilngadīgas personas, bērni, sākot no 4 gadu vecuma, un CSDD izdota vadītāja apliecība satiksmei pastāvīgās un slēgtās trasēs nav obligāta prasība: “Izņēmums ir enduro disciplīnā, kurā var piedalīties tikai pilngadīgas personas ar CSDD vadītāja apliecību, jo šie sportisti starp ātrumposmiem pārvietojas pa publiskiem ceļiem.”
Turpinot K. Kuļikovs norādīja, ka pārējās motosporta disciplīnās (motokross, triāls, spīdvejs, supermoto, motošoseja u. c.) ceļu satiksme nenotiek, tāpēc nav nepieciešamas transportlīdzekļa vadītāja tiesības, taču prasības regulē LaMSF Sporta kodekss un sporta veidu komisiju noteikumi.
Secinājums: attiecīgajā situācijā Jūs piedalījāties ceļu satiksmē (jo tās nebija sacensības vai treniņš, kurā atbildība jāuzņemas, piemēram, LaMSF, un kuru reglamentē speciāli noteikumi) ar CSDD nereģistrētu bezceļu transportlīdzekli, kas nav domāts izmantošanai ceļu satiksmē.
CSL 25. panta trešā daļa noteic, ka CSL un CSN prasības ir ievērojamas, pārvietojoties pa ceļiem, kā arī pa citām vietām, kurās iespējama transporta kustība. Jānorāda, ka arī tiesu prakse liecina: šī norma ietverta likuma nodaļā, kas reglamentē vispārīgos transportlīdzekļu vadītāju pienākumus, arī tādus, kuri tiešā veidā neregulē transportlīdzekļu vadītāju rīcību ceļu satiksmē, piemēram, pirms izbraukšanas pārbaudot, vai transportlīdzeklis ir tehniskā kārtībā un vai transportlīdzekļa vadītājam līdzi ir attiecīgie dokumenti.
Sīkāk par to, ka CSL jāievēro, arī braucot pa pļavu, var lasīt LV portāla publikācijā.
Transportlīdzekļa vadīšana bez tiesībām ir administratīvais pārkāpums. Proti, Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa (LAPK) 149.4 panta sestā daļa par transportlīdzekļa vadīšanu, ja nav transportlīdzekļu vadīšanas tiesību (transportlīdzekļu vadīšanas tiesības noteiktā kārtībā nav iegūtas vai ir atņemtas), paredz naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no 280 līdz 430 eiro.
Jānorāda, ka LAPK 149.25 panta pirmajā daļā arī noteikta administratīvā atbildība, proti, par tāda transportlīdzekļa izmantošanu ceļu satiksmē, kurš nav reģistrēts noteiktajā kārtībā, paredzēts naudas sods no 55 līdz 140 eiro.
Saskaņā ar LAPK 12. pantu pie administratīvās atbildības saucamas personas, kuras līdz administratīvā pārkāpuma izdarīšanas brīdim sasniegušas 14 gadu vecumu.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!