Labdien. Es vēlējos noskaidrot par alkoholisko dzērienu importu Latvijā no citām Eiropas Savienības valstīm. Kādi dokumenti nepieciešami, licences, atļaujas un tamlīdzīgi papīri. Kas nepieciešams, lai importētu alkoholisko dzērienu Latvijā?
Lai ievestu alkoholiskos dzērienus no ES dalībvalstīm un pārdotu Latvijas Republikā, nepieciešama speciāla atļauja (licence) (turpmāk – licence) komercdarbībai ar akcīzes precēm (Ministru kabineta 2005.gada 30.augusta noteikumu Nr.662 "Akcīzes preču aprites kārtība" 12.punkts). Licences tiek izsniegtas tikai komercreģistrā reģistrētam komersantam (MK noteikumu Nr.662 14.punkts).
Komercdarbību ar akcīzes precēm var veikt, ja ir kāda no izvēlētajām licencēm:
1) licence alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai dod tiesības iegādāties realizācijai alkoholiskos dzērienus no apstiprināta noliktavas turētāja, reģistrēta saņēmēja vai no komersanta, kuram ir licence alkoholisko dzērienu vairumtirdzniecībai;
2) licence alkoholisko dzērienu vairumtirdzniecībai ļauj realizēt preci citam Latvijas Republikas vairumtirgotājam vai mazumtirgotājam;
3) reģistrēta saņēmēja licence dod tiesības ievest akcīzes preces atliktajā akcīzes nodokļa maksāšanas režīmā no ES apstiprināta akcīzes noliktavas turētāja un tās pārdot komersantiem, kuriem ir mazumtirdzniecības vai vairumtirdzniecības licence;
4) apstiprināta akcīzes preču noliktavas turētāja darbībai licence dod tiesības strādāt atliktajā akcīzes nodokļa maksāšanas režīmā: saņemt, nosūtīt, uzglabāt un marķēt akcīzes preces, tās realizējot komersantiem, kuriem ir apstiprināta akcīzes preču noliktavas turētāja darbībai, reģistrēta saņēmēja, vairumtirdzniecības vai mazumtirdzniecības licence.
Alkoholiskos dzērienus realizācijai iespējams saņemt šādos veidos:
ja komersantam ir mazumtirdzniecības vai vairumtirdzniecības licence:
a) - jāreģistrējas VID Akcīzes pārvaldē kā akcīzes preču pārvietošanas un kontroles sistēmas (EMCS) lietotājam (Ministru kabineta 30.03.2010. noteikumu Nr.307 "Akcīzes preču elektroniskā administratīvā dokumenta aprites un kontroles kārtība" 4.punkts);
- jāiesniedz VID Akcīzes pārvaldē iesniegumu par vienreizējā nodrošinājuma apliecības piešķiršanu īslaicīgi reģistrētam saņēmējam un nodrošinājumu (iespējamā akcīzes nodokļa parāda apmērā) (Ministru kabineta 2010.gada 30.marta noteikumu Nr.302 "Noteikumi par akcīzes nodokļa nodrošinājumiem" 34.punkts);
- jāsaņem VID Akcīzes pārvaldē akcīzes nodokļa markas un jānosūta tās uz attiecīgo ES dalībvalsti nomarķēt alkoholiskos dzērienus;
- jāsaņem akcīzes preces uz alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības vai vairumtirdzniecības licencē norādīto vietu;
b) noslēdzot līgumu ar kādu no akcīzes preču noliktavām Latvijas Republikā, lai tā saņemtu alkoholiskos dzērienus no ES dalībvalsts un veiktu to marķēšanu ar akcīzes nodokļa markām (MK noteikumu Nr.662 92.punkts);
c) saņemot akcīzes preces, kuras jau nodotas patēriņam ES dalībvalstī, pirms akcīzes preču nosūtīšanas no ES dalībvalsts jāiesniedz VID informācija saskaņā ar Ministru kabineta 2010.gada 12.oktobra noteikumu Nr.957 "Vienkāršoto akcīzes preču pavaddokumentu aprites un kontroles kārtība" 1.pielikumu par akcīzes precēm, kas nodotas patēriņam citā ES dalībvalstī, un jāsamaksā akcīzes nodokli vai jāiesniedz atbilstošu vienreizējo nodrošinājumu (MK noteikumu Nr.957 7.punkts). VID Akcīzes pārvaldē jāsaņem akcīzes nodokļa markas un jānosūta tās uz attiecīgo dalībvalsti nomarķēt saņemamos alkoholiskos dzērienus;
ja komersantam ir reģistrēta saņēmēja licence:
- jāreģistrējas VID Akcīzes pārvaldē kā akcīzes preču pārvietošanas un kontroles sistēmas (EMCS) lietotājam;
- jāiesniedz VID Akcīzes pārvaldē iesniegumu par vispārējā nodrošinājuma apliecības piešķiršanu reģistrētam saņēmējam un nodrošinājumu (viena mēneša iespējamā akcīzes nodokļa parāda apmērā, bet ne mazāku par Ls 5000) (MK noteikumu Nr.302 38.punkts, 42.1.apakšpunkts, 43.punkts);
- jāsaņem VID Akcīzes pārvaldē akcīzes nodokļa markas un jānosūta tās uz attiecīgo ES dalībvalsti nomarķēt alkoholiskos dzērienus;
- jāsaņem alkoholiskie dzērieni uz licencē reģistrēta saņēmēja darbībai norādīto vietu;
ja komersantam ir apstiprināta akcīzes preču noliktavas turētāja darbībai licence:
- jāreģistrējas VID Akcīzes pārvaldē kā akcīzes preču pārvietošanas un kontroles sistēmas (EMCS) lietotājam;
- jāiesniedz VID Akcīzes pārvaldē iesniegumu par vispārējā nodrošinājuma apliecības piešķiršanu apstiprināta noliktavas turētāja darbībai un nodrošinājumu (viena mēneša iespējamā akcīzes nodokļa parāda apmērā, bet ne mazāku par Ls 10000) (MK noteikumu Nr.302 38.punkts, 42.1.apakšpunkts);
- jāsaņem VID Akcīzes pārvaldē akcīzes nodokļa markas;
- jāsaņem alkoholiskie dzērieni akcīzes preču noliktavā, kur to pēc saņemšanas marķē ar akcīzes nodokļa markām.
Lai saņemtu licenci alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai vai vairumtirdzniecībai,
saskaņā ar MK noteikumu Nr.662 24.punktu iesniedz iesniegumu saskaņā ar šo noteikumu 7.pielikumu un iesniegumam pievieno dokumentus saskaņā ar šo noteikumu 25.punktu.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr.662 181.punktu, lai saņemtu licenci apstiprināta noliktavas turētāja darbībai vai reģistrēta saņēmēja darbībai, iesniedz iesniegumu saskaņā ar šo noteikumu 2.1 pielikumu vai 2.3pielikumu, un iesniegumam pievieno dokumentus saskaņā ar šo noteikumu 191.punktu.
Lai saņemtu vispārējā nodrošinājuma apliecību, jāiesniedz dokumenti saskaņā ar MK noteikumu Nr.302 38.punktu.
Lai saņemtu vienreizējā nodrošinājuma apliecību īslaicīgi reģistrētam saņēmējam, jāiesniedz dokumenti saskaņā ar MK noteikumu Nr.302 34.punktu.
Dokumentus licences un nodrošinājuma apliecības saņemšanai var iesniegt:
- personīgi vai ar pilnvarotas personas starpniecību VID Akcīzes pārvaldē Jeruzalemes ielā 1, Rīgā (6.stāvā, 612.kabinetā) katru darba dienu no plkst. 8.30 līdz 17.00;
- personīgi vai ar pilnvarotas personas starpniecību jebkurā VID Nodokļu pārvaldes Klientu apkalpošanas centrā;
- elektroniski, izmantojot VID elektronisko deklarēšanas sistēmu (EDS);
- elektroniski ar drošu elektronisko parakstu, nosūtot uz e-pastu: AkcP.lietvediba@vid.gov.lv;
- nosūtot pa pastu VID Akcīzes pārvaldei uz adresi Jeruzalemes ielā 1, Rīgā, LV-1010.
Valsts nodeva jāsamaksā pirms licences izsniegšanas.
Gadījumos kad licences vai nodrošinājuma apliecības saņēmējs nav attiecīgā uzņēmuma amatpersona, tai papildus ir nepieciešama pilnvara par tiesībām veikt minētās darbības.
Kārtību, kādā alkoholiskos dzērienus marķē ar akcīzes nodokļa markām, nosacījumus pasūtāmajām akcīzes nodokļa markām, akcīzes nodokļa marku izsniegšanas termiņus un saņemšanas nosacījumus nosaka Ministru kabineta 2009.gada 7.aprīļa noteikumi Nr.320 „Kārtība, kādā alkoholiskos dzērienus un tabakas izstrādājumus marķē ar akcīzes nodokļa markām”.
Tālruņi konsultācijām: 67016866 (par licencēm), 67016870 (par nodrošinājumu), 67016895 (par akcīzes nodokļa markām).
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 250 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!