“Latvijas augstskolas, īpaši – zinātnes universitātes – var palīdzēt uzņēmumiem attīstīt darbību, piedāvājot savas pētījumos balstītās zināšanas, lai tirgū ieviestu jaunus inovatīvus produktus un tehnoloģijas. Tikai mums ir jāapzina, kā veiksmīgāk organizēt savu sadarbību,” saka RTU rektors Tālis Juhna.
“Zināšanu pārneses barometrs” tiek veidots divos informācijas vākšanas posmos. Vispirms sadarbībā ar LDDK un FICIL notiek kvantitatīva interneta aptauja, kurā uzņēmējiem ir lūgts vērtēt uzņēmumu informētību par sadarbības iespējām un pieredzi, minot barjeras, kas traucē sadarboties, un iesaka risinājumus efektīvākai sadarbībai, kā arī lūgts pamatot savu sadarbības motivāciju un ieskicēt nākotnes nodomus. Aptaujai seko padziļinātās intervijas, kas šoreiz notiks ar ārvalstu kapitāla uzņēmumu pārstāvjiem, kuriem ir sadarbības pieredze ar augstskolām vai kuri apsver uzsākt sadarbību.
Pērngad Zināšanu pārneses barometrs liecināja, ka Latvijā labi veicas ar augstskolu un uzņēmumu sadarbību studiju jomā, savukārt lielākie izaicinājumi ir sadarbība kopējos pētniecības projektos un inovāciju attīstībā.
Uzņēmumu un augstskolu sadarbībai ir daudz formu – kompānijas un organizācijas var iesaistīties studiju procesa pilnveidē, nodrošināt studentiem prakses vietas, ļaujot topošajiem profesionāļiem gūt nozares pieredzi jau studiju laikā, ar savām zināšanām dalīties vieslekcijās, iesaistīties pētniecības projektos un sadarboties inovāciju radīšanās un ieviešanā.
Aptaujā aicināti piedalīties arī tādi uzņēmumi, kuri līdz šim ar augstākās izglītības iestādēm nav sadarbojušies, jo viens no aptaujas mērķiem ir arī noskaidrot iemeslus, kas attur no sadarbības, un kādi potenciālie ieguvumi varētu šo sadarbību veicināt.
Ikgadējais pētījums par uzņēmumu un augstskolu sadarbību nepieciešams, lai sniegtu ieskatu šā brīža situācijā, novērtētu aptaujas rezultātu rādītāju dinamiku, izstrādātu rekomendācijas rīcībpolitikai un kopīgi meklētu risinājumus efektīvākai starpnozaru sadarbībai un Latvijas inovāciju kapacitātes paaugstināšanai.