“Mūsu dienaskārtībā allaž ir lietas par tiesībām uz izglītību,” tikšanās ievadā atzīmēja Satversmes tiesas priekšsēdētāja Irēna Kucina un informēja par Satversmes tiesas judikatūru izglītības jautājumos – par izglītības ieguves valodu, attālinātajām mācībām, pedagogu atlīdzību, vienlīdzīgu izglītības pieejamību un citām. Desmit gadu laikā Satversmes tiesa ir izskatījusi deviņas lietas par izglītības ieguves valodu, no kurām pagājušajā gadā – divas. Abās lietās vērtēta apstrīdēto normu atbilstība gan Satversmē paredzētajām tiesībām uz izglītību, gan mazākumtautību tiesībām. Lietās par pāreju uz izglītību valsts valodā gan privātajās, gan arī valsts un pašvaldību izglītības iestādēs Satversmes tiesa īstenoja latviešu valodas kā Latvijas valstij neatņemamas konstitucionālās identitātes sastāvdaļas aizsardzību.
Tikšanās laikā puses pārrunāja arī Satversmes tiesas dialogu ar jauniešiem, aktuālo projektu virzību un turpmākās sadarbības veicināšanu, uzsverot pilsonisko līdzdalību kā ļoti nozīmīgu kompetenci, kuru kopīgiem spēkiem attīstīt Latvijas jauniešos.
Satversmes tiesa ik gadu rīko skolēnu radošo darbu konkursu, kura norisē atbalstu sniedz arī Izglītības un zinātnes ministrija. Šogad savu ceļu pie vidusskolēniem visā Latvijā veiksmīgi ir uzsācis arī Satversmes tiesas izglītojošais projekts “ApTver Satversmi”, kurā aktīvi līdzdarbojas tiesneši un tiesas darbinieki. Savukārt Demokrātijas nedēļā Satversmes tiesa rīkoja “Demokrātijas laboratoriju”, kas ir jauna dialoga forma, kuras ietvaros tiesneši, jaunieši, Latvijas Universitātes un Rīgas Stradiņa universitātes doktoranti diskutēja par aktuālajiem jautājumiem un problēmām, kas skar demokrātijas attīstību un tās nozīmi mūsdienu sabiedrībā.
“Izglītības un tiesiskuma mijiedarbība ir būtiska demokrātiskas sabiedrības stiprināšanai. Dialogs starp Satversmes tiesu un jauniešiem veicina izpratni par likuma varu, pilsonisko līdzdalību un sabiedrības saliedētību. Es augstu vērtēju Satversmes tiesas iniciatīvas stiprināt šo sadarbību un iesaistīt jauniešus saturīgās diskusijās par valsts pamatvērtībā,” akcentēja izglītības un zinātnes ministre Dace Melbārde.