DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
01. novembrī, 2023
Lasīšanai: 5 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Ekonomika

2023. gadā sava tīmekļvietne ir 67,3% uzņēmumu

2023. gadā Latvijā internetu lieto praktiski visos uzņēmumos1 (100 %), liecina Centrālās statistikas pārvaldes ikgadējā aptauja par informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (IKT) lietošanu un e-komerciju uzņēmumos. Salīdzinoši pirms 10 gadiem internetu lietoja 94,2 % uzņēmumu.

Fiksēto internetu lieto 77,5 % uzņēmumu1, no tiem – 99,5 % lielo2, 87,2 % – vidējo un 75,3 % – mazo uzņēmumu.

Darba vajadzībām internetu lieto 61,1 % no visiem uzņēmumu darbiniekiem, un tas ir par 5,7 procentpunktiem vairāk nekā pirms gada.

Savukārt sava tīmekļa vietne ir 67,3 % uzņēmumu, un 10 gadu laikā tas ir pieaugums par 11,6 procentpunktiem. Lielo uzņēmumu grupā šis rādītājs ir 98,1 %, vidējo – 86,0 %, bet mazo – 63,4 %.

Sociālo mediju lietošana un reklāma internetā

Sociālos medijus 2023. gadā lieto 55,3 % uzņēmumu. Visvairāk sociālo mediju sniegtās iespējas izmanto lielie uzņēmumi – 94,2 %, vidējo uzņēmumu grupā to dara 70,0 %, bet mazo uzņēmumu grupā – 51,8 %.

Vairāk nekā pusei no visiem uzņēmumiem (54,1 %) ir profils kādā no sociālajiem tīkliem (Facebook, Linkedln u.c.), bet multimediju satura koplietošanas vietnes (Instagram, YouTube, Flickr u.c.) izmanto 24,6 %. Blogus vai mikroblogošanas vietnes (X, WordPress u.c.) lieto 13,8 % uzņēmumu.

Skatīt OSP datubāzē: DLU050

28,8 % uzņēmumu maksā par reklāmas pakalpojumiem internetā. Lielajos uzņēmumos šis rādītājs ir 52,7 %, vidējos – 39,4 %, bet mazajos 26,4 %.

Daļa no uzņēmumiem, kuri maksā par reklāmas pakalpojumiem internetā, izmanto mērķtiecīgās reklāmas metodes; vismaz vienu no tām lieto 21,8 % uzņēmumu.

Skatīt OSP datubāzē: DLU061

Viens no e-komercijas3 attīstību raksturojošiem rādītājiem ir uzņēmumu īpatsvars, kas preces vai pakalpojumus pārdod internetā vai citos datortīklos. 2022. gadā, salīdzinot ar 2021. gadu, šis rādītājs pieauga par 1,7 procentpunktiem, sasniedzot 19,7 %. Vislielākais pieaugums – par 4,3 procentpunktiem – bija vidējo uzņēmumu grupā, kur pārdošanu internetā izmanto 30,7 %. Lielo uzņēmumu grupā izmaiņas bija minimālas – pieaugums par 0,5 procentpunktiem, sasniedzot 42,0 %, bet mazo uzņēmumu grupā preču vai pakalpojumu pārdošana internetā palielinājās par 1,5 procentpunktiem, sasniedzot 17,3 %.

E-komercija

Viens no e-komercijas3 attīstību raksturojošiem rādītājiem ir uzņēmumu īpatsvars, kas preces vai pakalpojumus pārdod internetā vai citos datortīklos. 2022. gadā, salīdzinot ar 2021. gadu, šis rādītājs pieauga par 1,7 procentpunktiem, sasniedzot 19,7 %. Vislielākais pieaugums – par 4,3 procentpunktiem – bija vidējo uzņēmumu grupā, kur pārdošanu internetā izmanto 30,7 %. Lielo uzņēmumu grupā izmaiņas bija minimālas – pieaugums par 0,5 procentpunktiem, sasniedzot 42,0 %, bet mazo uzņēmumu grupā preču vai pakalpojumu pārdošana internetā palielinājās par 1,5 procentpunktiem, sasniedzot 17,3 %.

Skatīt OSP datubāzē: EKU020

Mākoņpakalpojumu izmantošana

2023. gadā mākoņpakalpojumus izmanto 44,6 % uzņēmumu, savukārt maksas mākoņpakalpojumus – 35,8 % no visiem uzņēmumiem, un tas ir par 7,2 procentpunktiem vairāk nekā 2021. gadā. Lielo uzņēmumu grupā maksas mākoņpakalpojumus izmanto 79,7 % (pieaugums par 11,4 procentpunktiem), vidējo uzņēmumu grupā 51,7 % (pieaugums par 8,3 procentpunktiem), savukārt mazo uzņēmumu grupā 32,0 % (pieaugums par 7,3 procentpunktiem).

Skatīt OSP datubāzē: EPM020

Mākslīgais intelekts

2023. gadā 4,5 % uzņēmumu izmanto kādu no mākslīgā intelekta tehnoloģijām, kas ir par 0,8 procentpunktiem vairāk nekā 2021. gadā. No tiem mākslīgā intelekta tehnoloģijas (piemēram, tādas, kas veic rakstiskās valodas analīzi, pārvērš runas valodu mašīnlasāmā formātā, rada rakstītu vai runātu valodu u.c.) izmanto 21,3 % lielo uzņēmumu, 8,3 % vidējo un 3,5 % mazo uzņēmumu.

Aptauja par IKT lietošanu uzņēmumos veikta 2023. gada sākumā ar Eiropas Savienības līdzfinansējumu, lai iegūtu kvalitatīvu un starptautiski salīdzināmu statistisko informāciju par IKT lietošanu un e – komercijas attīstību uzņēmumos ar nodarbināto skaitu 10 un vairāk.

Metodoloģiskie skaidrojumi:

1 Aptaujā iekļauti uzņēmumi ar nodarbināto skaitu, sākot no 10, šādās saimnieciskās darbības jomās: apstrādes rūpniecība, elektroenerģija, gāzes apgāde, siltumapgāde un gaisa kondicionēšana, ūdensapgāde, notekūdeņu un atkritumu apsaimniekošana un sanācija, būvniecība, tirdzniecība, viesnīcas un restorāni, transports un uzglabāšana, informācijas un komunikācijas pakalpojumi, operācijas ar nekustamo īpašumu, profesionālie, zinātniskie un tehniskie pakalpojumi, administratīvo un apkalpojošo dienestu darbība, datoru un sakaru iekārtu remonts.

2 Lielie – ar darbinieku skaitu 250 un vairāk, vidējie – no 50 līdz 249, mazie uzņēmumi – ar darbinieku skaitu no 10 līdz 49.

3  E – komercija ir preču vai pakalpojumu pārdošana internetā uzņēmuma tīmekļa vietnē, e – komercijas tīmekļa vietnēs, ko lieto vairāki uzņēmumi, kā arī pārdošana, izmantojot elektronisko datu apmaiņu (uzņēmējdarbības dokumentu apmaiņa standarta elektroniskā formātā starp biznesa partneriem, kas piemērota automātiskai pasūtījuma apstrādei).

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI