Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2025. gada februārī, salīdzinot ar 2024. gada februāri, bija pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+1,5 procentpunkti), alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem (+0,6 procentpunkti), ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,4 procentpunkti), veselības aprūpei (+0,3 procentpunkti), ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,3 procentpunkti).
Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 5,7 %. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija kafijai (+20,5 %). Dārgāki bija arī piena produkti (+14,0 %), sviests (+29,2 %), šokolāde (+19,5 %), piens (+12,2 %), siers un biezpiens (+6,1 %), mājputnu gaļa (+7,4 %). Cenas pieauga konditorejas izstrādājumiem (+4,3 %), augu eļļai (+18,5 %), maizei (+2,2 %), olīveļļai (+18,1 %), konservētām vai pārstrādātām zivīm un jūras velšu izstrādājumiem (+10,3 %), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+1,8 %), augļu un dārzeņu sulām (+8,3 %), svaigiem dārzeņiem (+2,0 %). Savukārt cenu kritums bija cukuram (−24,1 %), miltiem un citiem graudaugiem (−4,4 %), svaigām vai atdzesētām zivīm (−7,4 %).
Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 8,4 %. Tabakas izstrādājumiem gada laikā cenas palielinājās vidēji par 17,8 %. Alkoholisko dzērienu cenas kāpa par 3,7 %, sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem un vīnam.
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 1,5 %. Gada laikā būtiskākais cenu kāpums bija elektroenerģijai (+11,8 %). Dārgāki bija mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi (+8,3 %), mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi (+10,4 %), mājokļa īre (+6,8 %), atkritumu savākšana (+10,4 %), ūdensapgāde (+5,6 %), sašķidrināta gāze balonos (+11,8 %) un kanalizācijas pakalpojumi (+6,0 %). Savukārt lētāka bija siltumenerģija (−9,6 %), dabasgāze (−9,2 %), cietais kurināmais (−5,9 %).
Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis kāpa par 4,4 %. Gada laikā dārgāki kļuva ārstu speciālistu pakalpojumi, zobārstniecības pakalpojumi, medicīnas analīžu laboratoriju un rentgenoloģijas centru pakalpojumi.
Sakaru grupā cenas vidēji pieauga par 4,7 %. Dārgāki bija kompleksie telekomunikāciju pakalpojumi, mobilā tālruņa pakalpojumi, kā arī interneta piekļuves pakalpojumi.
Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas pieauga par 5,5 %, sadārdzinoties atpūtas un sporta pakalpojumiem, laikrakstiem un žurnāliem, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, ziediem, televīzijas abonēšanas maksai. Lētāki bija personālie datori.
Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas pieauga par 3,4 %. Lielākā ietekme uz cenu kāpumu grupā bija uzturēšanās maksai veco ļaužu pansionātā, frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumiem, personas identifikācijas dokumentu izsniegšanas maksai, bērnu aprūpes pakalpojumiem. Savukārt lētāka bija autotransportlīdzekļu apdrošināšana.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija ēdināšanas pakalpojumiem, pasažieru pārvadājumiem pa autoceļiem, personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, pirmsskolas izglītībai, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem. Cenas samazinājās pasažieru aviopārvadājumiem, degvielai (−1,1 %), lietotām automašīnām.
Vidējais patēriņa cenu līmenis mēneša laikā palielinājies par 0,8%
2025. gada februārī, salīdzinot ar 2025. gada janvāri, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 0,8 %. Būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa izmaiņām bija pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+0,3 procentpunkti), ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,2 procentpunkti), ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,2 procentpunkti), alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem (+0,1 procentpunkts), atpūtai un kultūrai (+0,1 procentpunkts), kā arī apģērbam un apaviem (−0,1 procentpunkts).
Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 0,9 %. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa kāpumu bija svaigiem dārzeņiem (+7,1 %). Dārgāka bija kafija (+3,5 %) un augu eļļa (+6,6 %). Akciju noslēgumu rezultātā cenas pieauga maizei (+2,2 %), augļu un dārzeņu sulām (+5,4 %), mājputnu gaļai (+1,4 %), kartupeļiem (+5,2 %), svaigiem augļiem (+1,2 %), konservētām vai pārstrādātām zivīm un jūras velšu izstrādājumiem (+3,3 %), makaronu izstrādājumiem (+3,1 %) un gaļas izstrādājumiem (+1,4 %). Savukārt akciju ietekmē lētāka bija žāvēta, sālīta vai kūpināta gaļa (−2,5 %), siers un biezpiens (−1,5 %). Cenu kritums bija svaigām vai atdzesētām zivīm (−6,5 %) un cūkgaļai (−0,9 %).
Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 1,5 %. Tabakas izstrādājumiem cenas palielinājās vidēji par 4,3 %. Alkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis saglabājās nemainīgs. Sadārdzinājās stiprie alkoholiskie dzērieni, savukārt lētāks bija vīns.
Apģērba un apavu grupā cenas samazinājās par 1,0 %. Turpinoties ziemas sezonas preču izpārdošanai, vidējais cenu līmenis apaviem kritās par 2,6 % un apģērbiem par 0,5 %.
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 1,1 %. Mēneša laikā būtiskākais cenu kāpums bija elektroenerģijai (+3,6 %). Dārgāki bija mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi (+3,2 %), mājokļa īre (+1,9 %), sašķidrināta gāze balonos (+3,4 %). Savukārt lētāka bija siltumenerģija (−0,7 %), cietais kurināmais (−1,1 %).
Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi kļuva dārgāki par 1,1 %, ko lielākoties ietekmēja degvielas cenu kāpums par 1,8 %. Benzīnam cenas palielinājās par 2,5 %, dīzeļdegvielai – par 1,3 %, auto gāzei – par 1,8 %. Sadārdzinājās arī pasažieru aviopārvadājumi.
Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas kāpa par 1,0 %, sadārdzinoties kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem un ziediem.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, pirmsskolas izglītībai, uzturēšanās maksai veco ļaužu pansionātos. Savukārt cenas samazinājās farmaceitiskajiem produktiem, personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem.
Cenu pārmaiņas patēriņa grupās
(procentos)
Grupas |
Cenu pārmaiņas 2025. gada februārī, salīdzinot ar: |
||
2024. gada |
2024. gada |
2025. gada |
|
Kopā |
3,7 |
1,4 |
0,8 |
pārtika |
5,7 |
1,6 |
0,9 |
alkohols, tabaka |
8,4 |
2,1 |
1,5 |
apģērbs, apavi |
0,6 |
-5,8 |
-1,0 |
mājoklis |
1,5 |
4,5 |
1,1 |
mājokļa iekārta |
2,4 |
1,4 |
1,2 |
veselība |
4,4 |
0,4 |
-0,4 |
transports |
0,0 |
0,8 |
1,1 |
sakari |
4,7 |
0,5 |
-0,2 |
atpūta, kultūra |
5,5 |
1,5 |
1,0 |
izglītība |
11,0 |
1,8 |
1,5 |
restorāni, viesnīcas |
3,7 |
-0,7 |
0,0 |
dažādas preces un pakalpojumi |
3,4 |
1,6 |
0,2 |
Salīdzinot ar 2015. gadu, patēriņa cenas 2025. gada februārī bija par 48,7 % augstākas. Precēm cenas pieauga par 47,9 %, bet pakalpojumiem – par 49,0 %.
Informāciju par patēriņa cenu pārmaiņām 2025. gada martā paziņos 8. aprīlī. Plašāka informācija par patēriņa cenu pārmaiņām pieejama oficiālās statistikas portālā sadaļā “Patēriņa cenas”.
*Gada inflācija atspoguļo patēriņa cenu pārmaiņas, salīdzinot pārskata mēneša vidējo cenu līmeni ar iepriekšējā gada atbilstošā mēneša vidējo cenu līmeni.