DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Ekonomika

Pārtikas cenas un piesardzīgs patēriņš martā ietekmēja mazumtirdzniecības apgrozījumu

2025. gada martā iedzīvotāju piesardzīgāka izturēšanās pret tēriņiem ietekmēja mazumtirdzniecības apgrozījumu. Gada laikā mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums salīdzināmajās cenās sarucis par 0,8% (pēc neizlīdzinātiem datiem).

To galvenokārt ietekmēja augstā bāze pārtikas mazumtirdzniecības apgrozījumam, kā arī pieaugošās pārtikas cenas, kas joprojām ietekmē patērētāju pirktspēju. Mazumtirdzniecības apjoma kritums ir vērojams arī mēneša griezumā. Martā, salīdzinot ar februāri, mazumtirdzniecības apgrozījums saruka par 0,2 % (sezonāli koriģēti dati), ko noteica tā samazinājums pārtikas un degvielas preču grupās.

Gada laikā mazumtirdzniecības apgrozījums strauji samazinājās pārtikas precēm, mērenāk tas saruka degvielai, savukārt nepārtikas precēm mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga.

Martā, salīdzinot ar iepriekšējā gada martu, nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 3,2 %.  Tas pieauga visās galvenajās nepārtikas preču grupās, izņemot grāmatu, avīžu, kancelejas piederumu, audio un video ierakstu tirdzniecību, kur apgrozījums samazinājās par 4,3 %, ziedu, augu, sēklu, mēslošanas līdzekļu, istabas dzīvnieku un to barības tirdzniecībā (- 1,1 %) un apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu tirdzniecībā (- 0,7 %). Savukārt mazumtirdzniecības apgrozījums martā, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu, visstraujāk pieauga pulksteņu, juvelierizstrādājumu un citur neklasificētu jaunu preču mazumtirdzniecībā (+ 23,2 %) un mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (+ 13,0 %). Mērenāks kāpums bija farmaceitisko medicīnisko piederumu tirdzniecībā (+ 6,8 %), kosmētikas un tualetes piederumu tirdzniecībā (+ 4,5 %), tekstilizstrādājumu, paklāju, grīdsegu, tapešu, mēbeļu, apgaismes ierīču u.c. mājsaimniecības piederumu tirdzniecībā (+ 4,2 %), metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecībā (+ 4,1 %), informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu tirdzniecībā (+ 2,2 %) un sporta preču un spēļu mazumtirdzniecībā (+ 1,3 %).

Sadalījumā pa tirdzniecības vietām apgrozījuma kritums martā, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu, turpinājās mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (- 7,1 %), un turpināja samazināties arī pārējā mazumtirdzniecībā ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem – par 2,6 %. Otro mēnesi pēc kārtas apgrozījums saruka mazumtirdzniecībā pa pastu vai internetā (- 1,5 %).

Pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums gada griezumā būtiski samazinājās – par 6,1 %, ko lielā mērā noteica  augstā bāze iepriekšējā gada martā, kad pārtikas preču apgrozījums pieauga par 4 %, kas bija straujākais pārtikas preču apgrozījuma pieaugums kopš 2022. gada janvāra. Arī pārtikas produktu cenas turpina pieaugt, kas ietekmē pārtikas preču apgrozījumu.

Degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums degvielas uzpildes stacijās martā samazinājās – par 1,0 %, salīdzinot ar 2024. gada martu, neskatoties uz zemākām degvielas cenām, salīdzinot ar iepriekšējā gada martu, kas liecina par pircēju aktivitātes kritumu.

Kopumā š.g. janvārī-martā mazumtirdzniecības apgrozījums bija par 0,5 % zemāks nekā 2024. gada janvārī-martā, ko lielā mērā noteica pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījuma kritums par 5,5 % pārtikas preču augto cenu dēļ. Nepārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 1,6 %, bet degvielas mazumtirdzniecība saglabājās nemainīga.

Tuvākajos mēnešos pircēju aktivitāti varētu veicināt pieaugošais atalgojums un pensiju apmērs pēc nodokļu izmaiņām, kā arī procentu likmju samazinājums un cenu stabilizēšanās. Tomēr augstais pārtikas cenu līmenis joprojām radīs spiedienu uz mājsaimniecību budžetiem, tādēļ patēriņa pieaugums varētu būt pakāpenisks un nevienmērīgs.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI