Ādažu novada būvvalde ir pirmā, kas aktīvi izmanto automātisko būvju pirmsreģistrāciju jau kopš 17. augusta. Ceturtdien, 17. septembrī, pirmo būves pirmsreģistrāciju ierosināja Rēzeknes novada būvvalde.
Šobrīd pavisam septiņas būvvaldes var veikt būvju pirmsreģistrāciju. Tās ir Ādažu, Baldones, Viļakas, Tukuma, Rēzeknes, Bauskas un Līvānu novadu būvvaldes, kā arī Būvniecības valsts kontroles birojs. Līguma projekti par BIS lietošanu, t.sk. būvju pirmsreģistrācijas servisa izmantošanu, izsūtīti 40 būvvaldēm. Līdz šim līgumi noslēgti ar nedaudz vairāk nekā 30 būvvaldēm.
Saņemot būvniecības ieceres iesniegumu un pievienotos dokumentus, būvvalde pieņem lēmumu par būvniecības ieceres apstiprināšanu un būvatļaujas izdošanu vai atteikumu izdot būvatļauju. Ja būvniecības iecere tiek apstiprināta, būvvalde ierosina būves pirmsreģistrāciju Kadastrā, lai būve visā tās turpmākajā pastāvēšanas laikā būtu identificējama ar tai piešķirto kadastra apzīmējumu.
Būvju pirmsreģistrāciju Kadastrā no BIS veic būvniecības saskaņošanas laikā ikvienai būvei (ēkai, inženierbūvei) piešķirot kadastra apzīmējumu, kas ir viennozīmīga, neatkārtojama un nemainīga ciparu kombinācija (identifikators). Būves kadastra apzīmējums sastāv no 14 cipariem, kur pirmie 11 cipari ir tās zemes vienības kadastra apzīmējums, uz kuras reģistrācijas brīdī atrodas būve vai ir iecerēts to būvēt, un beidzamie 3 cipari ir būves kārtas numurs zemes vienībā.
Pirmsreģistrācijas process tagad ir pilnībā automatizēts. Vispirms būvvaldes speciālists BIS ievada būves datus, kas nepieciešami būvniecības procesa nodrošināšanai, t.sk. pirmsreģistrācijai. Sistēma automātiski pirmsreģistrācijai nepieciešamos datus nosūta Kadastram. Savukārt Kadastrs automātiski pirmsreģistrē būvi, kā arī automātiski nodod būves kadastra apzīmējumu BIS. Piešķirto kadastra apzīmējumu pēc tam izmanto būvniecības un citu ar to saistīto procesu turpmākai nodrošināšanai. Kopumā būves pirmsreģistrācijas process aizņem ne vairāk kā pāris minūtes laika.
Būvju pirmreģistrācija ir pirmais solis, lai nākotnē mazinātu administratīvo slogu gan iedzīvotājiem un uzņēmējiem, gan būvvaldēm, jo tiks ieviesta elektroniska būvniecības dokumentācijas aprite, nodrošinot sabiedrības vajadzības vienuviet saņemt visus nepieciešamos dokumentus un ziņas, kas attiecas uz konkrētu būvi vai būvniecības procesu.
Sandra Vīgante, sabiedrisko attiecību vadītāja
Valsts zemes dienests