DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
03. oktobrī, 2014
Lasīšanai: 7 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Finanses

Pirms pārbaudes VID veic detalizētu nodokļu maksātāju izvērtēšanu

Publicēts pirms 11 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>
2014.gada 3.oktobra laikraksta „Latvijas Avīze” raksta „Par melnajām kasēm un nepiedzītajiem nodokļiem” apakšsadaļā „Nepiedzītie 540 miljoni” sniegta neprecīza un nepilnīga informācija par VID nodokļu kontroles procesu un Valsts kontroles sniegtajiem ieteikumiem. Lai nepieļautu, ka šādi tiek būtiski kaitēts VID tēlam un tiek mazināta uzticamība dienestam nodokļu maksātāju un sadarbības partneru vidū, sniedzam plašāku skaidrojumu par to, kādā veidā un pēc kādiem kritērijiem dienestā tiek īstenoti nodokļu nomaksas uzraudzības un kontroles pasākumi.

VID ģenerāldirektore Ināra Pētersone: "Man ir tiešām skumji joprojām lasīt tādus aplamus un nepatiesus apgalvojumus, ka ir nodokļu maksātāji, kurus VID nepārtraukti uzrauga, bet citus – ļoti riskantus nodokļu maksātājus, vispār nepamana. Es pati esmu visdažādākajām auditorijām skaidrojusi nodokļu nomaksas uzraudzības un kontroles procesu dienestā un vienmēr esmu uzsvērusi, ka tās galvenie stūrakmeņi ir datorizētas riska analīzes sistēmas, rūpīgi izstrādāti un regulāri aktualizēti vienoti riska kritēriji, kas izslēdz subjektīvo faktoru ietekmi. Un tas nav tikai mans personīgais vērtējums – arī Valsts kontrole, kas regulāri pārbauda, kā VID notiek kontrolējamo nodokļu maksātāju atlase, savās revīzijās līdz šim nav izteikusi tādus aizrādījumus vai izmaiņu ieteikumus, kādi parādās šajā rakstā".

Vēlreiz vēršam uzmanību, uz to, ka pirms uzsākt kontroles pasākumus vienmēr tiek veikta detalizēta nodokļu maksātāja izvērtēšana. Pirms nodokļu audita uzsākšanas pašam uzņēmumam, nosūtot par to informatīvu vēstuli, tiek dota iespēja novērst pārkāpumus savā saimnieciskajā darbībā.

VID nepiekrīt minētajā "Latvijas Avīze" rakstā sniegtajai informācijai, ko it kā konstatējusi Valsts kontrole, par to, ka: "…viens un  tas pats nodokļu maksātājs tiek analizēts vairākkārtīgi, galu galā tam neveicot auditu,  bet citi būtiski riskantie netiek analizēti vispār". Jāatzīmē, ka tādi secinājumi Valsts kontroles revīzijas aktā nemaz  nav izdarīti.

Nodokļu kontroles darba plānošanai VID informatīvajā sistēmā veiktā automātiskā riska analīze pilnīgi visām juridiskajām personām notiek četras reizes gadā. Līdz ar to apgalvojums, ka kāds nodokļu maksātājs netiek analizēts, nav patiess, savukārt secinājums, ka nodokļu maksātājs  tiek vērtēts vairākkārtīgi – ir pilnīgi objektīvi.  Lai noteiktu, kuru nodokļu maksātāju iekļaut nodokļu kontroles pasākumu plānos, pēc automātiskās riska analīzes rezultātiem tiek veikta detalizēta nodokļu maksātāju  izvērtēšana. Izvērtējot ņem vērā  ne tikai sistēmā konstatētos riskus, bet arī visas  VID nodokļu administrēšanas procesā veiktās  darbības un to rezultātā notikušās izmaiņas nodokļu maksātāja uzvedībā jeb attieksmē pret nodokļu saistību izpildi. Nereti ir gadījumi, kad nodokļu maksātājs, kuram ir konstatēti augsti riski, un tam jau ir paziņots par nodokļu audita veikšanu, līdz audita uzsākšanai veic labojumus deklarācijās un līdz ar to nodokļu audits tam netiek veikts. Tāpat bieži ir situācijas, kad augsta riska nodokļu maksātājiem VID veic saimnieciskās darbības ierobežojošos pasākumus – izslēdz no PVN maksātāju reģistra, aptur saimniecisko darbību, pieņem lēmumu par vienkāršoto likvidāciju, kontroles pasākumus nemaz neveicot.

Arī visām fiziskajām personām (izņemot bērnus) VID informatīvajā sistēmā tiek veikta automātiskā riska analīze  par iepriekšējo taksācijas gadu – tiek identificēti riski saistībā ar personas izdevumu pārsniegumu pār ienākumiem. Lai izvērtētu, kurai fiziskajai personai ir nepieciešams veikt nodokļu auditu, notiek detalizēts VID rīcībā esošās informācijas izvērtēšanas  process, tai skaitā, konkrētai fiziskajai personai  var tikt  pieprasītas papildu deklarācijas par ienākumiem, ieņēmumiem, naudas un citiem uzkrājumiem, īpašumiem un to vērtības maiņu. Tāpat tiek iegūta informācija no personas darījumu partneriem, piemēram, naudas aizdevēji u.tml.

Gadījumos, ja šīs izvērtēšanas rezultāti liecina, ka nodokļu maksātājam ir nepieciešams veikt kontroles pasākumus, tas  tiek iekļauts kontroles pasākumu plānos, jo VID ļoti labi apzinās, ka nodokļu audits ir visdārgākais nodokļu administrēšanas pasākums gan no VID resursu viedokļa, gan arī nodokļu maksātājam tas nav viegls pārbaudījums.

Jāatzīmē, ka revīzijas aktā Valsts kontroles ieteikumos teikts: "VID  izvērtēt  iespēju noteikt sasniedzamos rādītājus  riska analīzei, nosakot veicamā darba apjomu, kas ļautu vērtēt nepieciešamos resursus".  Savukārt par sistēmu uzlabošanu ir ieteikts: "VID  izvērtēt iespēju informācijas sistēmā reģistrējamās informācijas nepieciešamību vai procesa automatizācijas iespēju", nevis kā minētajā "Latvijas Avīze" rakstā, ka "… VID izvērtēs nodokļu analīzes sistēmu un ziņos Valsts kontrolei, kādi uzlabojumi tiks veikti". Valsts kontroles ieteikums atteicas uz nepieciešamību, veicot padziļinātu analīzi,  paredzēt iespēju viena veida specifisku informāciju iekļaut informācijas sistēmā automātiski. To VID ir apņēmies izdarīt  līdz noteiktajam termiņam.

Protams, šo padziļināti izvērtēto nodokļu maksātāju skaits, ko virzīt nodokļu kontroles pasākumiem, pret kopējo personu skaitu (gan juridisko, gan fizisko) ir salīdzinoši neliels. Tādēļ pārmetumi, ka nodokļu kontrolei padziļināti netiek vērtēts lielāks skaits nodokļu maksātāju, nav pamatots. Jāatzīmē, ka analīzes veikšanas apjomi ir cieši saistīti ar nodokļu kontroles pasākumu veikšanā iesaistīto inspektoru skaitu. VID kapacitāte, līdzīgi kā arī citās Eiropas Savienības dalībvalstīs, pieļauj pārbaudīt 4% no juridiskām personām. Svarīgi, lai visiem komersantiem tiktu veikta vienveidīga nodokļu nenomaksas riska analīze un, ņemot vērā pieejamos resursus, tiktu pārbaudīti tie, kuriem ir visaugstākais nodokļu nenomaksas risks! Kā konstatēts gan  iepriekšējās Valsts kontroles revīzijās, gan secināts SVF uzraudzības pasākumos,  tieši šādu kontroli VID nodrošina.

VID Sabiedrisko attiecību daļa

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI