SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
09. oktobrī, 2024
Lasīšanai: 8 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Finanses
29
29

Stājas spēkā likuma grozījumi, kas veicinās skaidras naudas un klātienes finanšu pakalpojumu pieejamību reģionos

Stājas spēkā 09.10.2024.

Likuma grozījumu mērķis ir nodrošināt skaidrās naudas pieejamību iedzīvotājiem visā Latvijas teritorijā.

FOTO: Freepik.

Lai Latvijas iedzīvotājiem, īpaši reģionos, nodrošinātu skaidrās naudas pieejamību un maksāšanas līdzekļu izvēles brīvību, veikti grozījumi Kredītiestāžu likumā, kas stājas spēkā 9. oktobrī. 

Līdz šim normatīvie akti neparedzēja skaidri noteiktu pienākumu kredītiestādēm nodrošināt skaidrās naudas izmaksas pakalpojuma pieejamību ikdienā.

Tagad šāds pienākums ir noteikts tām kredītiestādēm, kurām likuma izpratnē ir būtiska nozīme skaidrās naudas pieejamības nodrošināšanā Latvijā.

Kredītiestāžu likums papildināts ar 73.1 pantu, kurā noteikts, ka kredītiestāde ir uzskatāma par būtisku skaidrās naudas pieejamības nodrošināšanā Latvijā, ja tā vienlaikus atbilst šādiem trim kritērijiem:

  • kredītiestāde Latvijā sniedz ar maksājumu kontu saistītus pakalpojumus Eiropas Savienības rezidentiem – patērētājiem;
  • kredītiestādē atvērto klientu maksājumu kontu skaits iepriekšējā gada 31. decembrī bija vismaz 5% no kopējā maksājumu kontu skaita Latvijā reģistrētajās kredītiestādēs, ārvalstu kredītiestāžu filiālēs Latvijā un citās dalībvalstīs reģistrēto kredītiestāžu filiālēs Latvijā;
  • kredītiestādē rezidentu mājsaimniecību noguldījumi iepriekšējā gada 31. decembrī bija vismaz 5% no kopējiem rezidentu mājsaimniecību noguldījumiem Latvijā reģistrētajās kredītiestādēs, ārvalstu kredītiestāžu filiālēs Latvijā un citās dalībvalstīs reģistrēto kredītiestāžu filiālēs Latvijā.

2024. gada jūnijā pēc klientu maksājumu kontu skaita un iekšzemes mājsaimniecību noguldījumu apjoma par nozīmīgām kredītiestādēm bija atzīstamas četras, proti, AS “Swedbank”, AS “SEB banka”, AS “Citadele banka” un AS “Luminor Bank” Latvijas filiāles.

Plašāk par tēmu >>

Prasības bankomātu ģeogrāfiskajam izvietojumam

Likumdevējs ir deleģējis Latvijas Banku līdz 2024. gada 1. novembrim noteikt konkrētas prasības par attālumu, kādā ir pieejami bankomāti, to skaitu, darba laiku un skaidrās naudas izmaksas pakalpojuma bankomātos mēneša limitu un izņemšanas reižu skaitu.

Savukārt kredītiestādei, kas ir uzskatāma par būtisku skaidrās naudas pieejamības nodrošināšanā Latvijā, jāgādā, ka tās klientam sniegtie maksājumu pakalpojumi, kuri nodrošina viņam iespēju izņemt skaidro naudu no maksājumu konta kredītiestādē, atbilst Latvijas Bankas prasībām:

  • noteiktā attālumā no jebkuras vietas Latvijas teritorijā klientam ir pieejams vismaz viens šīs kredītiestādes vai jebkuras citas kredītiestādes, kas ir uzskatāma par būtisku skaidrās naudas pieejamības nodrošināšanā Latvijā, nodrošināts bankomāts, kurā klients var saņemt skaidrās naudas izmaksas pakalpojumu;
  • kredītiestādes nodrošināto bankomātu skaits Latvijā nav mazāks par Latvijas Bankas noteikto skaitu;
  • kredītiestādes nodrošinātais bankomāts ir klientam pieejams un darbojas Latvijas Bankas noteiktajā bankomātu darba laikā.

Likumā paredzēts, ka pirms minēto prasību noteikšanas Latvijas Bankai ir jākonsultējas ar Latvijas Pašvaldību savienību un Ekonomikas ministriju.

Šīs prasības būs jāpārskata ik pēc diviem gadiem, ņemot vērā šādus aspektus:

  • skaidrās naudas izmaksas pakalpojuma pieprasījuma izmaiņas;
  • tirgū esošos skaidrās naudas izmaksas pakalpojuma nodrošināšanas veidus un alternatīvas;
  • Latvijas Bankas novērtējumu par skaidrās naudas izmaksas pakalpojuma infrastruktūras izvietojuma un kapacitātes pietiekamību skaidrās naudas izmaksas pakalpojuma nodrošināšanai strauja pieprasījuma pieauguma gadījumā.

Minētajām bankām iespēja saviem klientiem izņemt skaidru naudu bankomātos ir jānodrošina bez maksas apmērā, kas nav mazāks par Latvijas Bankas noteikto mēneša limitu un izņemšanas reižu skaitu.

Bankomāti bez krievu valodas

Likumprojekta izskatīšanas laikā prasību saraksts tika papildināts ar nosacījumu, ka kredītiestādes nodrošināto bankomātu Latvijā klienta saskarnēm ir jābūt iestatītām latviešu valodā.

Likumā nostiprināts, ka papildus tos drīkst iestatīt vēl tikai Eiropas Savienības dalībvalstu vai kandidātvalstu oficiālajās valodās.

Lai kredītiestādes varētu ieviest jauno nosacījumu, kas prasa bankomātu pārprogrammēšanu, šīs izmaiņas stāsies spēkā 2025. gada 30. janvārī.

Nosacījumi pakalpojumu pieejamībai, tostarp klātienē

Kredītiestāžu likums papildināts ar jaunu 73.2 pantu, kas paredz vairākus kredītiestādēm saistošus nosacījumus, kuri būs jāievēro, nodrošinot finanšu pakalpojumus saviem klientiem no 2026. gada 1. janvāra.

Proti, jebkurai kredītiestādei, kas ir reģistrēta Latvijā vai ir ārvalstu kredītiestādes filiāle Latvijā vai citā dalībvalstī reģistrētas kredītiestādes filiāle Latvijā un sniedz finanšu pakalpojumus Eiropas Savienības rezidentiem Latvijā, būs jāizpilda noteiktas piekļūstamības prasības. Piemēram, bankai būs jānodrošina iespēja pieteikties finanšu pakalpojumam vismaz divos veidos.

Kredītiestādei būs jāņem vērā, ka klientam var nebūt nepieciešamo prasmju un spēju rīkoties ar elektroniskās identifikācijas un distances saziņas līdzekļiem.

Likuma grozījumi paredz, ka kredītiestādei ir jāspēj identificēt klientu grupa, kurai varētu būt vajadzīgs papildu atbalsts finanšu pakalpojuma saņemšanai attālināti, un ar to jāsazinās par alternatīvām pakalpojuma saņemšanas iespējām. Tāpat noteikts, ka bankas, nodrošinot pakalpojumu klātienē, nedrīkst noteikt nesamērīgu papildu samaksu.

Kredītiestādēm, kas šī likuma izpratnē ir uzskatāmas par būtiskām skaidras naudas pieejamības nodrošināšanā, saviem klientiem klātienē jānodrošina vismaz šādi pakalpojumi:

  • konsultācijas kreditēšanas, ieguldījumu pakalpojumu un ar uzkrājumiem saistītos jautājumos;
  • konsultācijas finanšu pratības veicināšanai;
  • konta atvēršana, slēgšana un citi ar kontu apkalpošanu saistīti pakalpojumi, tai skaitā jebkura maksājuma instrumenta izsniegšana, atjaunošana vai slēgšana;
  • klienta identifikācija klātienē un autentifikācijas rīku nodrošināšana, citas darbības ar tiem;
  • klienta un kredītiestādes savstarpējo tiesisko attiecību noformēšana un šo attiecību noslēgšanai, grozīšanai vai izbeigšanai nepieciešamās informācijas iegūšana;
  • naudas pārvedums no klienta maksājumu konta uz citu maksājumu kontu, sniedzot atbalstu klientam vai klienta uzdevumā noformējot un izpildot naudas pārveduma uz maksājumu kontu rīkojumu.

Šie klātienes pakalpojumi lielākajām bankām Latvijā ir jānodrošina katrā valstspilsētā un novadu administratīvajos centros, ņemot vērā likuma 73.2 panta ceturtajā daļā ietvertos nosacījumus un ievērojot gan ģeogrāfisko novietojumu, gan iedzīvotāju un konkrētās bankas klientu skaitu. Gadījumos, kad administratīvajā teritorijā nav pietiekams iedzīvotāju vai bankas klientu skaits, kredītiestāde varēs piedāvāt pakalpojumus klātienē atbilstoši klientu pieprasījumam pēc iepriekšēja pieraksta.

Likumā paredzēta arī iespēja sadarbībā ar Latvijas Banku noteikt izņēmumus, kad pakalpojumus noteiktā teritorijā varētu sniegt mazākā apjomā.

Paredzēts, ka kredītiestādei par noteikto prasību nodrošināt skaidras naudas pieejamību saviem klientiem varēs piemērot brīdinājumu vai naudas sodu līdz 50 tūkstošiem eiro.

Labs saturs
29
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI