Meklējot lētāka ceļojuma iespējas, patērētāji bieži nepārliecinās par to, vai tūrisma pakalpojumu sniedzējs ir saņēmis speciālo atļauju (licenci) un ir reģistrēts tūrisma pakalpojumu sniedzēju datubāzē.
PTAC norāda, ka tūrisma pakalpojumus visbiežāk reklamē tūrisma aģenti, kuri tikai pārdod ceļojumu. Līdz ar to jānoskaidro, kurš ir ceļojuma organizators, jāpārliecinās, ka šis tūrisma operators ir licencēts, kā arī jāsaņem apstiprinājums no tūrisma operatora par rezervāciju un maksājuma saņemšanu.
Apjomīgākais, detalizētākais un precīzākais dokuments, kas satur informāciju par izvēlēto tūrisma, izmitināšanas vai transporta pakalpojumu, ir līgums, kura noslēgšana ir būtiska gan līguma saistību izpildē, gan iespējamo strīdu risināšanā.
Līguma forma var būt dažāda – mutiska, rakstiska vai elektroniska. Tomēr, lai vēlāk nerastos problēmas, līgumu par kompleksajiem tūrisma pakalpojumiem, piemēram, divu nedēļu ceļojumu uz Turciju, vēlams slēgt rakstveidā. Savukārt līgums par atsevišķu tūrisma papildpakalpojumu jau ceļojuma laikā (piemēram, ekskursiju, lēkšanu ar gumiju, makšķerēšanu maksas dīķī) visbiežāk tiek noslēgts mutiski, savstarpēji vienojoties.
Pat visrūpīgākos ceļojuma plānotājus var pārsteigt negaidītas situācijas, tāpēc vajadzīga ceļojuma apdrošināšana, kas pasargās no neparedzētiem izdevumiem. Lai izvēlētos sev piemērotāko apdrošināšanu, pirms līguma noslēgšanas apdrošinātājs jāinformē par iespējamajām aktivitātēm ceļojuma laikā.
Ja plānots doties tālākā ceļojumā, tad ērtākais un ātrākais pārvietošanās veids ir aviosatiksme. Nereti atpūtas baudītājiem nākas koriģēt savus plānus, jo paredzētais lidojums kavējas, tiek atteikta iekāpšana konkrētajā reisā vai tas ir atcelts.
Ja galamērķis ir sasniegts ar vairāk nekā trīs stundu kavēšanos, kas nav radusies ārkārtēju apstākļu dēļ, tad ceļotājam ir tiesības uz kompensāciju.
Ja lidojums ir anulēts, tad ceļotājs var pieprasīt aviobiļetes cenas atmaksu, maršruta maiņu vai atpakaļlidojumu. Tāpat aviosabiedrībai ir jānodrošina bezmaksas palīdzība, kurā ietilpst dzērieni un pārtika, izmitināšana, ja lidojums rezervēts uz nākamo dienu, transports uz izmitināšanas vietu, kā arī saziņas iespējas.
Arī tad, ja lidojums ir anulēts un informācija netika saņemta laikus (14 dienas pirms paredzētās izlidošanas dienas), un tam par iemeslu nav bijuši ārkārtēji apstākļi, aviosabiedrībai ir jāizmaksā kompensācija. Tāpat kompensāciju var prasīt tad, ja pasažieris uz reģistrāciju lidojumam ir ieradies laikus, taču viņam atteikta iekāpšana. Vienīgais izņēmums ir situācijas, kurās ir bijis pamatots iemesls liegt iekāpšanu, piemēram, bažas par veselību vai drošību. Kompensāciju nevarēs saņemt arī gadījumos, kad ceļotājam, ierodoties lidostā, līdzi nav bijis prasīto ceļošanas dokumentu.
Ārlietu ministrijas 10 atgādinājumi veiksmīgam ceļojumam Lai ceļojums būtu veiksmīgs un bez negaidītiem starpgadījumiem, Ārlietu ministrija pirms došanās ārpus Latvijas iesaka veikt desmit darbības, lai pārliecinātos par drošību un gatavību risināt iespējamās situācijas, kādās mēdz nonākt ceļotāji. Pirms dodies ceļojumā:
|
LV portāla infografika