FOTO: Edijs Pālens, LETA
No 1. jūlija stājušies spēkā grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumā, paredzot, ka turpmāk, slēdzot apdrošināšanas līgumu, polises pircējam būs jāsniedz sava un transportlīdzekļa īpašnieka kontaktinformācija, lai gadījumos, kad apdrošināšanas līgums zaudēs spēku, pirms tā beigu termiņa būtu iespējams informēt transportlīdzekļa īpašnieku par OCTA polises derīguma beigām un polises pircēju par apdrošināšanas prēmijas atmaksas iespējām.
Grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā stājās spēkā 2022. gada 4. janvārī un paredz to piemērošanu no šīgada 1. jūlija. Likums papildināts ar jaunu 9.2 pantu “Paziņošanai par apdrošināšanas līguma izbeigšanos pirms termiņa un neizmantotās apdrošināšanas prēmijas vai tās daļas atmaksu nepieciešamie dati”.
“Esam secinājuši, ka ir ievērojams tādu gadījumu skaits, kad autoīpašnieki nezina, ka OCTA polise ir zaudējusi spēku vēl pirms tās beigu termiņa. Kaut arī vairums zina, ka OCTA polise vairs nav spēkā esoša, piemēram, ja mainās transportlīdzekļa īpašnieks, tomēr ir arī citi likumā noteiktie gadījumi, kad polise zaudē spēku,” informē Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (turpmāk – LTAB) valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins, piebilstot, ka pēdējā laikā šis jautājums bijis īpaši aktuāls taksometru vadītājiem, kuriem, saņemot jaunu licences kartīti pasažieru komercpārvadājumiem, OCTA polise automātiski zaudē spēku.
Lai novērstu gadījumus, kad transportlīdzekļa īpašnieks nezina, ka apdrošināšanas līgums zaudējis spēku pirms tā beigu termiņa, turpmāk, slēdzot apdrošināšanas līgumu, apdrošinājuma ņēmējam būs jāsniedz apdrošinātājiem transportlīdzekļa īpašnieka (līzinga gadījumā – turētāja) un paša apdrošinājuma ņēmēja kontaktinformācija – e-pasts vai mobilā tālruņa numurs.
“Šie dati tiks nodoti LTAB, kas uz norādīto kontaktinformāciju nosūtīs paziņojumu par apdrošināšanas līguma izbeigšanos pirms termiņa,” skaidro Abāšins.
LTAB valdes priekšsēdētājs norāda, ka jaunā apziņošanas kārtība polises pircējam sniegs informāciju arī par apdrošināšanas prēmijas atmaksas iespējām: “Gadījumā, ja OCTA polise zaudēs spēku pirms tās beigu termiņa, transportlīdzekļa īpašnieks var vērsties pie apdrošināšanas kompānijas, kurā iegādāta polise, lai vienotos, kā saņemt atmaksu par neizmantoto periodu. Summa par neizmantoto periodu var tikt pārskaitīta uz norādīto bankas kontu vai arī novirzīta samaksai par citu OCTA polisi tajā pašā apdrošināšanas kompānijā.”
LTAB savā mobilajā lietotnē LTAB OCTA jau pērn ieviesa jaunu funkciju – informācijas nosūtīšanu autoīpašniekiem gadījumā, ja OCTA polise zaudē spēku vēl pirms tās beigu termiņa.
“Pēc mūsu aprēķiniem LTAB OCTA mobilo lietotni lejupielādējuši aptuveni 100 tūkstoši autovadītāju. Mūsu mērķis ir nemitīgi pilnveidot lietotni ar ērtu funkcionalitāti un autovadītājiem noderīgu informāciju,” stāsta Abāšins.
Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 10. pantā noteikts, ka apdrošināšanas līgums pirms termiņa tiek izbeigts, ja:
LTAB norāda –, kaut arī arvien vairāk autovadītāju apzinās, ka OCTA vai tehniskā apskate nav tikai formāls pienākums, bet arī drošības garants pašam autovadītājam, pasažieriem un citiem satiksmes dalībniekiem, tomēr joprojām aptuveni katra septiņdesmit piektā automašīna ceļu satiksmē piedalās bez derīgas OCTA.
Aptuveni katra septiņdesmit piektā automašīna ceļu satiksmē piedalās bez derīgas OCTA.
Apkopojot datus no stacionārajiem un pārvietojamajiem fotoradariem, kuri 17 vietās visā Latvijā kopumā pārbaudīja 7500 transportlīdzekļu, secināts, ka 54 (0,72%) gadījumos nav derīgas OCTA, savukārt 22 (0,29%) gadījumos beigusies tehniskā apskate.
Specializētais transportlīdzeklis, satiksmes plūsmā pārbaudot 28 039 auto, fiksēja 427 (1,52%) gadījumus bez derīgas OCTA un 397 (1,41%) gadījumus bez tehniskās apskates.
“Ja analizējam šos datus ar pirms trijiem gadiem līdzīgā kampaņā iegūtajiem, varam secināt, ka transportlīdzekļu skaits, kuri piedalās ceļu satiksmē bez derīgas OCTA, palicis salīdzinoši nemainīgs. Tāpat iegūtie dati apliecina mūsu iepriekš paustās aplēses, ka kopējais neapdrošināto transportlīdzekļu skaits uz Latvijas ceļiem ir 1–2%,” skaidro Abāšins.
Pavasarī LTAB sadarbībā ar Ceļu satiksmes drošības direkciju (CSDD) īstenoja sociālo kampaņu “Ja Tev nav OC/TA – nebrauc!”. Tajā gan ar fotoradariem, gan ar specializēti aprīkotu transportlīdzekli tika veikta satiksmes plūsmas kontrole visā Latvijā, lai noskaidrotu, vai automašīnai ir derīga OCTA un tehniskā apskate.
Divu nedēļu laikā specializētais transportlīdzeklis pārbaudīja vairāk nekā 28 tūkstošus spēkratu, no kuriem 427 nav bijis derīgas OCTA, bet 397 – beidzies tehniskās apskates derīguma termiņš.
Pārbaudot vairāk nekā 28 tūkstošus transportlīdzekļu, noskaidrots, ka uz Latvijas ceļiem ir aptuveni 1–2% neapdrošināto transportlīdzekļu.
Visvairāk – 1,91% – neapdrošināto transportlīdzekļu fiksēts Vidzemē, turpretim vismazāk (1,35%) – Latgalē. Specializētais transportlīdzeklis Kurzemē fiksējis 1,45% auto bez derīgas OCTA, savukārt Zemgalē tādu bijis 1,37%.
1997. gadā Latvijā tika ieviesta OCTA sistēma. Tiesības veikt OCTA apdrošināšanu Latvijā ir AAS “Balta”, AAS “Baltijas Apdrošināšanas Nams”, AAS “BTA Baltic Insurance Company”, “Compensa Vienna Insurance Group” ADB Latvijas filiāle, “ERGO Insurance” SE Latvijas filiāle, ADB “Gjensidige” Latvijas filiāle, “If P&C Insurance” AS Latvijas filiāle, “Swedbank P&C Insurance” AS Latvijas filiāle un “Balcia Insurance” SE.