FOTO: Freepik
Līdz ar ārkārtējās situācijas pagarināšanu aktuāls ir jautājums, ko darīt ar nopirktajām pasākumu biļetēm un kādas ir iespējas atgūt par tām samaksāto naudu.
Atbilstoši Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 7. pantam, ja Covid-19 noteikto pulcēšanās ierobežojumu dēļ nenotiek kultūras, izklaides un vai sporta pasākums, tad tā organizētājam ir tiesības pasākumu pārcelt uz citu tā norisei piemērotu laiku.
Par jauno norises datumu jāpaziņo ne vēlāk kā sešus mēnešus pēc ierobežojumu atcelšanas dienas. Tāpat likums paredz, ka pasākumam jānotiek ne vēlāk kā gada laikā pēc ierobežojumu atcelšanas dienas.
Tiek uzskatīts, ka biļetes pircējs ir informēts par izmaiņām, ja šī informācija ir publicēta pasākuma organizatora oficiālajos informācijas kanālos un/vai biļešu iegādes vietnē, pasākuma norises vietā, stāsta Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) Patērētāju atbalsta, sabiedrības informēšanas un komunikāciju daļas vecākā konsultante Agnese Tauriņa.
Arī patērētājam, kas biļetes iegādājies, pašam būtu jāseko līdzi, vai pasākums notiks. Tāpat patērētājs var jau iepriekš sniegt savu kontaktinformāciju, lai viņu var informēt, ja pasākums tiek atcelts.
Kā skaidro PTAC pārstāve, centram iesniegtās patērētāju sūdzības parāda, ka Latvijā pasākumu organizatori vai biļešu pārdevēji neizmanto personalizētu pieeju, lai informētu par pasākuma atcelšanu, piemēram, nosūtot SMS vai e-pastu. Informācija par, piemēram, atceltu koncertu tiek publicēta biļešu pārdevēju, pasākumu organizatoru vai pasākuma vietas mājaslapā.
Dažās situācijās organizētājs var piedāvāt patērētājam apmeklēt citu, līdzvērtīgu pasākumu, jo tādas tiesības tam piešķir likums. Piemēram, nenotikuša koncerta vietā var piedāvāt biļetes uz kāda cita mūziķa koncertu. Tādā gadījumā patērētājs var izvērtēt, vai šo piedāvājumu pieņemt vai ne.
Ja viņš izvēlas no šī piedāvājuma atteikties, tad nauda par biļetēm tiks atmaksāta sešu mēnešu laikā.
Tomēr ir gadījumi, kad pasākums tiek pārcelts, bet ir attaisnojoši iemesli, kāpēc patērētājs to nevar apmeklēt.
Piemēram, patērētājs nemaz nebūs valstī brīdī, kad noritēs pārceltais pasākums, vai arī viņam ir kādi veselības ierobežojumi, kas liegtu apmeklējumu. Tādā gadījumā patērētājam ir tiesības vērsties pie pakalpojuma sniedzēja un lūgt atmaksāt naudu. To paredz Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 7. panta otrā daļa.
Tas organizētājam jāpaveic ne vēlāk kā sešus mēnešus pēc Covid-19 ierobežojumu (piemēram, ārkārtējās situācijas) atcelšanas beigu termiņa.
Lai atgūtu samaksāto naudu, patērētājam ir jāvēršas pie pakalpojuma sniedzēja (organizētāja) ar rakstveida iesniegumu.
Tāpat arī jāpievieno pamatojums, kāpēc nav iespējams apmeklēt pasākumu, ja tas pārcelts.
Ja pakalpojuma sniedzējs neatmaksā par pakalpojumu samaksāto naudas summu, strīda risināšanai patērētājam ir tiesības vērsties PTAC, kas konsultēs par labāko risinājumu strīdā ar pasākuma organizatoru, zvanot uz 65452554 vai rakstot uz pasts@ptac.gov.lv.
Ja strīds par atmaksu ir ieildzis un pasākuma organizators nav atmaksājis par biļetēm samaksāto naudu, patērētājs var vērsties arī Patērētāju strīdu risināšanas komisijā, kas ir neatkarīga koleģiāla lēmējinstitūcija (ārpustiesas strīdu risināšanas veids), kura, pamatojoties uz patērētāja iesniegumu, risina strīdu starp patērētāju un pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju. Tāpat strīdu var risināt tiesā.