SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Linda Ņikona
LV portāls
30. decembrī, 2019
Lasīšanai: 11 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Drošība
1
16
1
16

Neatbilstošas riepas ziemā. Uz kāda pamata tiek liegta dalība ceļu satiksmē?

Publicēts pirms 4 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Katru gadu no 1. decembra līdz 1. martam visiem transportlīdzekļiem obligāti jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām.

CSDD infografika

Decembra pirmajā pusē Ceļu satiksmes drošības direkcija paziņoja, ka turpmāk automobiļiem, kuri būs aprīkoti ar neatbilstošām riepām, tiks liegta dalība ceļu satiksmē, anulējot tehniskās apskates uzlīmi un atņemot numura zīmes. Atbilstoši normatīvajiem aktiem šādas sankcijas varēja piemērot arī iepriekš. LV portāls skaidro, kāpēc šogad par pārkāpumu piemēro maksimālo sodu, kā arī to, kādi normatīvie akti un kādos gadījumos atļauj veikt minētās darbības.

īsumā
  • Transportlīdzekļi ar neatbilstošām riepām apdraud ne tikai pašus autovadītājus, bet arī citus satiksmes dalībniekus.
  • Ja vieglajam transportlīdzeklim riepu protektora dziļums ziemas periodā ir bijis mazāks par 4 mm, bet lielāks par 1,6 mm, tiek piešķirts 2. vērtējums – transportlīdzeklim anulē tehniskās apskates uzlīmi un izsniedz pagaidu atļauju.
  • Ja vieglajam transportlīdzeklim riepu protektora dziļums ziemas periodā bijis mazāks par 1,6 mm tiek piešķirts 3. vērtējums – transportlīdzeklim anulē tehniskās apskates uzlīmi un aiztur valsts reģistrācijas numura zīmes.
  • Ja bīstamus trūkumus vai bojājumus nav tehniski iespējams novērst uz vietas, transportlīdzekļa vadītājs, izmantojot evakuatoru vai velkot cietajā sakabē, nogādā transportlīdzekli tuvākajā stāvvietā vai remonta vietā.

“Konstatētais uz Latvijas ceļiem rāda, ka diemžēl daļai autovadītāju attieksme pret sava auto tehnisko stāvokli nav uzlabojusies – tie uzskata, ka braukt ziemā ar “plikām” riepām ir pieņemami,” stāsta Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Sabiedrisko attiecību daļas vadītājs Jānis Aizpors. Viņš skaidro, ka to apstiprina decembra sākumā CSDD un Valsts policijas veikto transportlīdzekļu pārbaužu rezultāti – 4% automobiļu konstatētas neatbilstošas riepas.

Sākumā piemēroja tikai brīdinājumu

Transportlīdzekļi ar neatbilstošām riepām apdraud ne tikai pašus autovadītājus, bet arī citus satiksmes dalībniekus. Kā norāda J. Aizpors, pārbaužu rezultātu dēļ pieņemts lēmums turpmāk šādiem spēkratiem liegt dalību ceļu satiksmē, anulējot tehniskās apskates uzlīmi un atņemot numura zīmes.

Iespēja transportlīdzeklim anulēt tehniskās apskates uzlīmi un atņemt numura zīmes par bojājumiem, kuru dēļ transportlīdzekļa turpmāka piedalīšanās ceļu satiksmē ir aizliegta, nav nekas jauns. Šādas tiesības CSDD un Valsts policijai bija noteiktas arī iepriekš.

Valsts policijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vecākā speciāliste Līna Kaļķe skaidro, ka Valsts policijas likumsargi ir tiesīgi apturēt automašīnu un pārbaudīt tās riepu protektora dziļumu, kā arī, konstatējot spēkratam neatbilstošas riepas, sastādīt administratīvā pārkāpuma protokolu un piemērot administratīvo sodu. Savukārt CSDD inspektori ir tiesīgi anulēt tehniskās apskates uzlīmes un aizturēt numura zīmes. Šobrīd tiek rīkoti kopīgi Valsts policijas un CSDD inspektoru reidi, lai pārbaudītu gadalaikam atbilstošu riepu izmantošanu, stāsta L. Kaļķe.

J. Aizpors norāda, ka sākumā transportlīdzekļu vadītājiem tieši par braukšanu ar spēkratu bez atbilstošām riepām netika piemērots maksimālais sods: “Iepriekšējā gadā cilvēkiem tika izteikts brīdinājums, bet šobrīd tiem autovadītājiem, kuri no citu kļūdām nav mācījušies un turpina apdraudēt sevi un citus, nekādas atlaides netiks dotas.”

Kāds ir tiesiskais pamats

Ceļu satiksmes likuma (CSL) 16. panta 6.3 daļa nosaka – ja, veicot transportlīdzekļa tehnisko kontroli uz ceļiem, tiek konstatēta transportlīdzekļa tehniskā stāvokļa neatbilstība normatīvo aktu prasībām, attiecīgā atļauja piedalīties ceļu satiksmē atbilstoši Ministru kabineta (MK) noteikumos noteiktajai kārtībai tiek anulēta. Turklāt šāda lēmuma apstrīdēšana vai pārsūdzēšana neaptur anulētās atļaujas darbību.

Prasības transportlīdzekļu tehniskajam stāvoklim un šo prasību izpildes novērtēšanas kritēriji, tāpat  kārtība, kādā veic tehnisko kontroli, arī uz ceļa, noteikta MK noteikumos Nr. 295 “Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa” (turpmāk tekstā – MK noteikumi). Savukārt Ceļu satiksmes noteikumu (CSN) 222. punkts paredz, ka ar transportlīdzekli, kuram riepu protektora dziļums ir mazāks par normatīvajos aktos minimāli noteikto dziļumu, braukt ir aizliegts.

Saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa (LAPK) 149.24 panta 21. daļu par tāda transportlīdzekļa izmantošanu ceļu satiksmē, kuram ir nepietiekams normatīvajos aktos noteiktais riepu protektora dziļums vai ir riepu bojājums, kas apdraud satiksmes drošību, paredzēts izteikt brīdinājumu vai uzlikt naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no 15 līdz 55 eiro, personai, kas atbildīga par transportlīdzekļa ekspluatāciju, – no 55 līdz 140 eiro, bet juridiskajai personai – no 70 līdz 700 eiro.

Kāds ir minimālais riepas protektora dziļums

MK noteikumi paredz, ka minimālais pieļaujamais riepas protektora dziļums laikposmā, kad CSN neparedz obligātu ziemas riepu lietošanu, ir:

  • 1,6 mm – vieglajiem automobiļiem, kravas automobiļiem ar pilnu masu, ne lielāku par 3,5t, un to piekabēm (puspiekabēm) jeb Ml, Nl, O1, O2 kategoriju transportlīdzekļiem;
  • 2 mm – autobusiem (M2, M3 kategoriju transportlīdzekļiem);
  • 1,6 mm – kravas automobiļiem ar pilnu masu, lielāku par 3,5t, un to piekabēm (puspiekabēm) jeb N2, N3, O3, O4 kategoriju transportlīdzekļiem;
  • 0,8 mm – motocikliem.

Minimālais pieļaujamais riepas protektora dziļums laikposmā, kad CSN paredz obligātu ziemas riepu lietošanu, ir:

  • 4 mm – ziemas riepām, kas uzstādītas automobiļiem ar pilnu masu, ne lielāku par 3,5t;
  • 3 mm – jebkurām riepām, kas uzstādītas autobusiem ar pilnu masu, lielāku par 3,5t;
  • 2 mm – jebkurām riepām, kas uzstādītas automobiļiem ar pilnu masu, lielāku par 3,5t.

Kādus vērtējumus un par ko piešķir

Saskaņā ar MK noteikumu 10. punktu atkarībā no konstatēto trūkumu vai bojājumu ietekmes uz satiksmes drošību un vidi tiem var piešķirt šādus vērtējumus:

  • 1. vērtējums – sīks trūkums vai bojājums, kas būtiski neietekmē transportlīdzekļa drošību vai ietekmi uz vidi, un citas sīkas neatbilstības;
  • 2. vērtējums – būtisks trūkums vai bojājums, kas var ietekmēt transportlīdzekļa drošību, pasliktināt ietekmi uz vidi vai apdraudēt pārējos satiksmes dalībniekus, vai citas nozīmīgākas neatbilstības;
  • 3. vērtējums – bīstams trūkums vai bojājums, kurš tieši un tūlītēji apdraud ceļu satiksmes drošību vai ietekmē vidi un kura dēļ aizliegts transportlīdzekli izmantot uz koplietošanas ceļiem.

Ja transportlīdzeklim un tā aprīkojumam nav konstatēti trūkumi vai bojājumi, tā tehnisko stāvokli novērtē ar 0. vērtējumu.

MK noteikumu 1. pielikumā noteikts, ka 2. vērtējumu piešķir, ja transportlīdzeklim ir nepietiekams riepas protektora dziļums periodā, kad ziemas riepu lietošana nav obligāta, kā arī obligātas ziemas riepu lietošanas periodā, ja transportlīdzeklim tas nav mazāks par tam minimāli pieļaujamo riepas protektora dziļumu periodā, kad ziemas riepu lietošana nav obligāta.

Savukārt 3. vērtējumu piešķir, ja spēkratam ir nepietiekams riepas protektora dziļums obligātas ziemas riepu lietošanas periodā, turklāt tas ir mazāks par minimāli pieļaujamo riepas protektora dziļumu periodā, kad ziemas riepu lietošana nav obligāta.

Kādas sekas rada piešķirtie vērtējumi

J. Aizpors min divus piemērus, kad transportlīdzeklim ar neatbilstošām riepām anulē tehniskās apskates uzlīmi un aiztur numura zīmes.

1. piemērs

Ja vieglajam transportlīdzeklim riepu protektora dziļums ziemas periodā ir bijis mazāks par 4 mm, bet lielāks par 1,6 mm, tiek piešķirts 2. vērtējums šādā gadījumā transportlīdzeklim anulē tehniskās apskates uzlīmi jeb atļauju piedalīties ceļu satiksmē un izsniedz pagaidu atļauju. Spēkratam mēneša jeb pagaidu atļaujas derīguma termiņa laikā jāveic tehnikā apskate jebkurā tehnikās apskates stacijā.

LV portāls vērš uzmanību – saskaņā ar MK noteikumu 55. punktu, ja atkārtotajā pārbaudē konstatē, ka iepriekš atklātie trūkumi vai bojājumi ir novērsti un nav citu acīmredzamu trūkumu vai bojājumu, transportlīdzeklim atjauno iepriekšējo atļauju piedalīties ceļu satiksmē un noformē tehniskās apskates uzlīmi ar iepriekšējo derīguma termiņu.

2. piemērs

Ja vieglajam transportlīdzeklim riepu protektora dziļums ziemas periodā bijis mazāks par 1,6 mm, tiek piešķirts 3. vērtējums – šādā gadījumā transportlīdzeklim anulē tehniskās apskates uzlīmi un aiztur valsts reģistrācijas numura zīmes, liedzot konkrētajam spēkratam dalību ceļu satiksmē. Šādam transportlīdzeklim jānovērš bojājumi, un tas jānogādā tuvākajā CSDD klientu apkalpošanas centra tehniskās apskates stacijā (tā norādīta transportlīdzekļu tehniskās kontroles uz ceļa protokolā), kurā ir nogādātas arī konkrētā transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes.

MK noteikumu 58. punkts paredz, ka būtiski vai bīstami trūkumi vai bojājumi jānovērš pirms transportlīdzekļa turpmākas izmantošanas uz koplietošanas ceļiem. Savukārt, ja bīstamus trūkumus vai bojājumus nav tehniski iespējams novērst uz vietas, transportlīdzekļa vadītājs, izmantojot evakuatoru vai velkot cietajā sakabē, nogādā transportlīdzekli tuvākajā stāvvietā vai remonta vietā.

Ko darīt, ja anulē tehniskās apskates uzlīmi un aiztur numura zīmes

Ja spēkrats ir bijis bīstams satiksmei un tam anulēta tehniskās apskates uzlīme un atņemtas numura zīmes, vienīgais atļautais veids, kā to pārvietot, ir izmantot autoevakuatoru, skaidro J. Aizpors.

Aizturētās transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes līdz nākamās darbdienas beigām tiek nogādātas tuvākajā CSDD klientu apkalpošanas centrā, kurā atrodas attiecīgā transportlīdzekļa kategorijai atbilstoša tehniskās apskates stacija, vai tuvākajā transportlīdzekļa kategorijai atbilstošā tehniskās apskates stacijā.

MK noteikumu 59.1 punktā noteikts, ka aizturēto transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmi (zīmes) uzglabā ne ilgāk kā 6 mēnešus no pārbaudes veikšanas dienas. Savukārt, ja 6 mēnešu laikā numura zīme (zīmes) nav saņemtas atpakaļ, to (tās) iznīcina.

No 1. decembra līdz 1. martam

CSDD atgādina – katru gadu no 1. decembra līdz 1. martam visiem transportlīdzekļiem obligāti jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām. Vienam transportlīdzeklim ziemas sezonā vienlaikus nedrīkst būt riepas ar un bez radzēm (vai nu visas riepas ar radzēm, vai arī visas – bez radzēm). LV portāls papildus norāda, ka atbilstoši CSN 219. punktam laikaposmā no 1. maija līdz 1. oktobrim ir aizliegts braukt ar transportlīdzekli, kuram ir riepas ar radzēm.

Tāpat CSDD iesaka pievērst uzmanību riepu vecumam, jo riepām, kas ir vecākas par 5–6 gadiem, straujāk nodilst protektors, kā arī laika gaitā riepu gumija zaudē savas īpašības.

Visbeidzot CSDD atgādina, ka ziemas riepas nodrošina labāku saķeri ar ceļu un samazina slīdēšanu, taču neizslēdz to pilnībā. Līdz ar to ziemas periodā, kad uz ceļiem veidojas apledojums, ir ļoti svarīgi izvairīties arī no strauju manevru veikšanas un ievērot laikapstākļiem atbilstošu braukšanas ātrumu un drošu distanci, jo šādos apstākļos pagarinās bremzēšanas ceļš.

Labs saturs
16
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI