Katru gadu no 1. decembra līdz 1. martam visiem transportlīdzekļiem obligāti jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām.
CSDD infografika
Decembra pirmajā pusē Ceļu satiksmes drošības direkcija paziņoja, ka turpmāk automobiļiem, kuri būs aprīkoti ar neatbilstošām riepām, tiks liegta dalība ceļu satiksmē, anulējot tehniskās apskates uzlīmi un atņemot numura zīmes. Atbilstoši normatīvajiem aktiem šādas sankcijas varēja piemērot arī iepriekš. LV portāls skaidro, kāpēc šogad par pārkāpumu piemēro maksimālo sodu, kā arī to, kādi normatīvie akti un kādos gadījumos atļauj veikt minētās darbības.
“Konstatētais uz Latvijas ceļiem rāda, ka diemžēl daļai autovadītāju attieksme pret sava auto tehnisko stāvokli nav uzlabojusies – tie uzskata, ka braukt ziemā ar “plikām” riepām ir pieņemami,” stāsta Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Sabiedrisko attiecību daļas vadītājs Jānis Aizpors. Viņš skaidro, ka to apstiprina decembra sākumā CSDD un Valsts policijas veikto transportlīdzekļu pārbaužu rezultāti – 4% automobiļu konstatētas neatbilstošas riepas.
Transportlīdzekļi ar neatbilstošām riepām apdraud ne tikai pašus autovadītājus, bet arī citus satiksmes dalībniekus. Kā norāda J. Aizpors, pārbaužu rezultātu dēļ pieņemts lēmums turpmāk šādiem spēkratiem liegt dalību ceļu satiksmē, anulējot tehniskās apskates uzlīmi un atņemot numura zīmes.
Iespēja transportlīdzeklim anulēt tehniskās apskates uzlīmi un atņemt numura zīmes par bojājumiem, kuru dēļ transportlīdzekļa turpmāka piedalīšanās ceļu satiksmē ir aizliegta, nav nekas jauns. Šādas tiesības CSDD un Valsts policijai bija noteiktas arī iepriekš.
Valsts policijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vecākā speciāliste Līna Kaļķe skaidro, ka Valsts policijas likumsargi ir tiesīgi apturēt automašīnu un pārbaudīt tās riepu protektora dziļumu, kā arī, konstatējot spēkratam neatbilstošas riepas, sastādīt administratīvā pārkāpuma protokolu un piemērot administratīvo sodu. Savukārt CSDD inspektori ir tiesīgi anulēt tehniskās apskates uzlīmes un aizturēt numura zīmes. Šobrīd tiek rīkoti kopīgi Valsts policijas un CSDD inspektoru reidi, lai pārbaudītu gadalaikam atbilstošu riepu izmantošanu, stāsta L. Kaļķe.
J. Aizpors norāda, ka sākumā transportlīdzekļu vadītājiem tieši par braukšanu ar spēkratu bez atbilstošām riepām netika piemērots maksimālais sods: “Iepriekšējā gadā cilvēkiem tika izteikts brīdinājums, bet šobrīd tiem autovadītājiem, kuri no citu kļūdām nav mācījušies un turpina apdraudēt sevi un citus, nekādas atlaides netiks dotas.”
Ceļu satiksmes likuma (CSL) 16. panta 6.3 daļa nosaka – ja, veicot transportlīdzekļa tehnisko kontroli uz ceļiem, tiek konstatēta transportlīdzekļa tehniskā stāvokļa neatbilstība normatīvo aktu prasībām, attiecīgā atļauja piedalīties ceļu satiksmē atbilstoši Ministru kabineta (MK) noteikumos noteiktajai kārtībai tiek anulēta. Turklāt šāda lēmuma apstrīdēšana vai pārsūdzēšana neaptur anulētās atļaujas darbību.
Prasības transportlīdzekļu tehniskajam stāvoklim un šo prasību izpildes novērtēšanas kritēriji, tāpat kārtība, kādā veic tehnisko kontroli, arī uz ceļa, noteikta MK noteikumos Nr. 295 “Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa” (turpmāk tekstā – MK noteikumi). Savukārt Ceļu satiksmes noteikumu (CSN) 222. punkts paredz, ka ar transportlīdzekli, kuram riepu protektora dziļums ir mazāks par normatīvajos aktos minimāli noteikto dziļumu, braukt ir aizliegts.
Saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa (LAPK) 149.24 panta 21. daļu par tāda transportlīdzekļa izmantošanu ceļu satiksmē, kuram ir nepietiekams normatīvajos aktos noteiktais riepu protektora dziļums vai ir riepu bojājums, kas apdraud satiksmes drošību, paredzēts izteikt brīdinājumu vai uzlikt naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no 15 līdz 55 eiro, personai, kas atbildīga par transportlīdzekļa ekspluatāciju, – no 55 līdz 140 eiro, bet juridiskajai personai – no 70 līdz 700 eiro.
MK noteikumi paredz, ka minimālais pieļaujamais riepas protektora dziļums laikposmā, kad CSN neparedz obligātu ziemas riepu lietošanu, ir:
Minimālais pieļaujamais riepas protektora dziļums laikposmā, kad CSN paredz obligātu ziemas riepu lietošanu, ir:
|
Saskaņā ar MK noteikumu 10. punktu atkarībā no konstatēto trūkumu vai bojājumu ietekmes uz satiksmes drošību un vidi tiem var piešķirt šādus vērtējumus:
Ja transportlīdzeklim un tā aprīkojumam nav konstatēti trūkumi vai bojājumi, tā tehnisko stāvokli novērtē ar 0. vērtējumu.
MK noteikumu 1. pielikumā noteikts, ka 2. vērtējumu piešķir, ja transportlīdzeklim ir nepietiekams riepas protektora dziļums periodā, kad ziemas riepu lietošana nav obligāta, kā arī obligātas ziemas riepu lietošanas periodā, ja transportlīdzeklim tas nav mazāks par tam minimāli pieļaujamo riepas protektora dziļumu periodā, kad ziemas riepu lietošana nav obligāta.
Savukārt 3. vērtējumu piešķir, ja spēkratam ir nepietiekams riepas protektora dziļums obligātas ziemas riepu lietošanas periodā, turklāt tas ir mazāks par minimāli pieļaujamo riepas protektora dziļumu periodā, kad ziemas riepu lietošana nav obligāta.
J. Aizpors min divus piemērus, kad transportlīdzeklim ar neatbilstošām riepām anulē tehniskās apskates uzlīmi un aiztur numura zīmes.
1. piemērs
Ja vieglajam transportlīdzeklim riepu protektora dziļums ziemas periodā ir bijis mazāks par 4 mm, bet lielāks par 1,6 mm, tiek piešķirts 2. vērtējums – šādā gadījumā transportlīdzeklim anulē tehniskās apskates uzlīmi jeb atļauju piedalīties ceļu satiksmē un izsniedz pagaidu atļauju. Spēkratam mēneša jeb pagaidu atļaujas derīguma termiņa laikā jāveic tehnikā apskate jebkurā tehnikās apskates stacijā.
LV portāls vērš uzmanību – saskaņā ar MK noteikumu 55. punktu, ja atkārtotajā pārbaudē konstatē, ka iepriekš atklātie trūkumi vai bojājumi ir novērsti un nav citu acīmredzamu trūkumu vai bojājumu, transportlīdzeklim atjauno iepriekšējo atļauju piedalīties ceļu satiksmē un noformē tehniskās apskates uzlīmi ar iepriekšējo derīguma termiņu.
2. piemērs
Ja vieglajam transportlīdzeklim riepu protektora dziļums ziemas periodā bijis mazāks par 1,6 mm, tiek piešķirts 3. vērtējums – šādā gadījumā transportlīdzeklim anulē tehniskās apskates uzlīmi un aiztur valsts reģistrācijas numura zīmes, liedzot konkrētajam spēkratam dalību ceļu satiksmē. Šādam transportlīdzeklim jānovērš bojājumi, un tas jānogādā tuvākajā CSDD klientu apkalpošanas centra tehniskās apskates stacijā (tā norādīta transportlīdzekļu tehniskās kontroles uz ceļa protokolā), kurā ir nogādātas arī konkrētā transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes.
MK noteikumu 58. punkts paredz, ka būtiski vai bīstami trūkumi vai bojājumi jānovērš pirms transportlīdzekļa turpmākas izmantošanas uz koplietošanas ceļiem. Savukārt, ja bīstamus trūkumus vai bojājumus nav tehniski iespējams novērst uz vietas, transportlīdzekļa vadītājs, izmantojot evakuatoru vai velkot cietajā sakabē, nogādā transportlīdzekli tuvākajā stāvvietā vai remonta vietā.
Ja spēkrats ir bijis bīstams satiksmei un tam anulēta tehniskās apskates uzlīme un atņemtas numura zīmes, vienīgais atļautais veids, kā to pārvietot, ir izmantot autoevakuatoru, skaidro J. Aizpors.
Aizturētās transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes līdz nākamās darbdienas beigām tiek nogādātas tuvākajā CSDD klientu apkalpošanas centrā, kurā atrodas attiecīgā transportlīdzekļa kategorijai atbilstoša tehniskās apskates stacija, vai tuvākajā transportlīdzekļa kategorijai atbilstošā tehniskās apskates stacijā.
MK noteikumu 59.1 punktā noteikts, ka aizturēto transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmi (zīmes) uzglabā ne ilgāk kā 6 mēnešus no pārbaudes veikšanas dienas. Savukārt, ja 6 mēnešu laikā numura zīme (zīmes) nav saņemtas atpakaļ, to (tās) iznīcina.
CSDD atgādina – katru gadu no 1. decembra līdz 1. martam visiem transportlīdzekļiem obligāti jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām. Vienam transportlīdzeklim ziemas sezonā vienlaikus nedrīkst būt riepas ar un bez radzēm (vai nu visas riepas ar radzēm, vai arī visas – bez radzēm). LV portāls papildus norāda, ka atbilstoši CSN 219. punktam laikaposmā no 1. maija līdz 1. oktobrim ir aizliegts braukt ar transportlīdzekli, kuram ir riepas ar radzēm.
Tāpat CSDD iesaka pievērst uzmanību riepu vecumam, jo riepām, kas ir vecākas par 5–6 gadiem, straujāk nodilst protektors, kā arī laika gaitā riepu gumija zaudē savas īpašības.
Visbeidzot CSDD atgādina, ka ziemas riepas nodrošina labāku saķeri ar ceļu un samazina slīdēšanu, taču neizslēdz to pilnībā. Līdz ar to ziemas periodā, kad uz ceļiem veidojas apledojums, ir ļoti svarīgi izvairīties arī no strauju manevru veikšanas un ievērot laikapstākļiem atbilstošu braukšanas ātrumu un drošu distanci, jo šādos apstākļos pagarinās bremzēšanas ceļš.