Jaunās higiēnas prasības skaistumkopšanas pakalpojumu sniegšanai izstrādātas ar mērķi mazināt infekcijas slimību, tai skaitā vīrushepatīta B un C, saslimšanas risku un nodrošināt drošākus skaistumkopšanas pakalpojumus patērētājiem, tostarp ierobežojot nekvalitatīvu instrumentu apstrādes ierīču izmantošanu.
Kāpēc nepieciešams jauns regulējums
Daudzu skaistumkopšanas procedūru, tai skaitā manikīra un pedikīra, mikrodermabrāzijas, kosmētisko injekciju, laikā var tikt traumēta āda, kas ir augsta riska faktors, lai, lietojot nesterilus, nepietiekami vai nepareizi apstrādātus instrumentus, notiktu inficēšanās ar cilvēka imūndeficīta vīrusu HIV vai vīrushepatītu B vai C.
Veselības inspekcijas veiktajās kontrolēs laika posmā no 2014. līdz 2016. gadam vidēji katrā otrajā skaistumkopšanas salonā tika konstatētas dažāda veida neatbilstības normatīvo aktu prasībām. Savukārt vidēji katrā ceturtajā (24%) skaistumkopšanas objektā tika konstatēti pārkāpumi tieši saistībā ar dezinfekcijas un sterilizācijas prasību ievērošanu.
“Normatīvo aktu prasības skaistumkopšanas un frizieru pakalpojumiem ir pārskatītas, atmetot novecojušas un neaktuālas prasības, kā arī nosakot jaunas, ņemot vērā jaunākās instrumentu apstrādes metodes un tendences pakalpojumu drošībai,” teikts noteikumu projekta anotācijā.
Precizētas prasības dezinfekcijai un sterilizēšanai
Cita starpā jaunās higiēnas prasības skaistumkopšanas pakalpojumu sniegšanai nosaka:
- higiēnas prasības mobilajiem skaistumkopšanas pakalpojumu sniedzējiem, paredzot augsta riska pakalpojumu sniegšanu tikai speciāli šim mērķim iekārtotās telpās vai vietās;
- aizliegumu izmantot ultravioleto starojumu emitējošas iekārtas instrumentu sterilizācijas procesa nodrošināšanai (jo tās nenodrošina sterilizāciju);
- zema, vidēja un augsta inficēšanās riska instrumentu iedalījumu un detalizētākas prasības instrumentu apstrādei pirms pakalpojuma sniegšanas;
- augsta riska/invazīvu pakalpojumu definīciju u. c.
Daļai no prasībām (instrumentu tīrīšanas, dezinfekcijas un sterilizācijas plāna izstrādei, uzskaites nodrošināšanai par instrumentu dezinfekciju un sterilizāciju, aizliegumam lietot ultravioleto staru iekārtas instrumentu sterilizācijas procesam, apmācību programmas par higiēnas prasībām apgūšanai) noteikts viena gada pārejas periods, ļaujot pakalpojumu sniedzējiem pielāgoties to izpildei līdz 2019. gada 1. oktobrim.
Līdz ar jauno higiēnas noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē līdzšinējie Ministru kabineta noteikumi: Nr. 22 “Noteikumi par higiēnas prasībām kosmētiskajiem kabinetiem” un Nr. 71 “Noteikumi par higiēnas prasībām frizētavām”.