LV portāla infografika; Avots: SPRK
Mobilo operatoru pārstāvji LV portālam gan teica, ka viņu klientiem būs iespēja atsacīties no paaugstinātiem tarifiem un izvēlēties tarifu plānus ar ierobežotām zvanīšanas un interneta lietošanas iespējām ārzemēs. Taču šie zemākie un/vai minimālie tarifu plāni katram klientam būs jālūdz individuāli savam operatoram, kamēr jaunie, augstākie, tarifi stāsies spēkā automātiski.
Visā ES vienota tarifu zona
LV portāla publikācijā "Mobilie operatori lēnām pielāgojas Eiropas vienotajiem tarifiem" jau izskanēja, ka vienotais tirgus, kas no 2017. gada 15. jūnija pilnībā atcels tā saukto viesabonēšanas maksu (maksa par zvanīšanu ārpus savas valsts) mobilo sakaru lietotājiem, nozīmē to, ka visā Eiropas Savienībā (ES) būs vienota tarifu zona. "Viesabonē kā mājās" paredz, ka ikvienam lietotājam, atrodoties kādā no Eiropas Ekonomiskās zonas valstīm, zvani, īsziņas un datu pārraide maksās tieši tikpat, cik atrodoties mājās. Līdz ar to operatori vairs nevarēs no lietotājiem iekasēt papildu maksu par viesabonēšanas pakalpojuma sniegšanu.
Regula, kas saistīta ar viesabonēšanas principa "Viesabonē kā mājās" ieviešanu, neskar iekšzemes tarifus.
Aicina nepiekrist jaunajām izmaiņām
Konkurences padome (KP), Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (Regulators) un Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) pēdējā mēneša laikā ir saņēmuši apmēram 150 sūdzības un zvanus no neapmierinātiem klientiem, kurus uztrauc dārgākie mobilo operatoru tarifu plāni. Gan KP vadītāja Skaidrīte Ābrama, gan PTAC vadītāja Baiba Vītoliņa šonedēļ preses konferencē skaidroja, ka iestādēs vērsušies daudzi iedzīvotāji, kuriem ir minimālas vajadzības pēc datu pārraides un kuriem nav nepieciešamības zvanīt uz Latviju no ārzemēm. Paaugstinātie tarifu plāni īpaši skar sociāli mazaizsargātos iedzīvotājus – pensionārus, cilvēkus ar zemākiem ienākumiem.
"Latvijas tirgū līdz šim bija pieejami apmēram 170 dažādi tarifu plāni, ļoti daudzi vēl tiek piedāvāti kā individualizēti risinājumi."
PTAC uzsvēra, ka gadījumā, ja tiek paaugstinātas mobilo sakaru pakalpojumu cenas, ir svarīgi, lai patērētājs netiek maldināts par to celšanas patieso iemeslu. Tāpat PTAC aicina mobilo telekomunikāciju operatorus izvērtēt un izmantot iespējas diferencēt tarifus, lai tiem patērētājiem, kam nav aktuāli Eiropas Ekonomiskās zonas līmeņa vienādotie tarifi, būtu iespēja izvēlēties vienkāršākus, iekšzemes lietošanai piemērotākus un arī lētākus tarifu plānus.
Jāsazinās ar operatoru
KP, PTAC un Regulators aicina ikvienu mobilo sakaru lietotāju, pirms izvēlēties konkrētu tarifu plānu, sazināties ar savu operatoru un noskaidrot, vai piedāvājums ir klientam izdevīgākais.
Latvijas tirgū līdz šim bija pieejami apmēram 170 dažādi tarifu plāni, ļoti daudzi vēl tiek piedāvāti kā individualizēti risinājumi, atklāja Regulatora Elektronisko sakaru un pasta departamenta direktora vietnieks Andrejs Dombrovskis.
Iestādes pieļāva, ka pirmais mobilo sakaru operatoru piedāvātais tarifs, kas informatīvajos paziņojumos tiek minēts kā alternatīva klienta pašreizējam, varētu iekļaut pakalpojumus, kas atsevišķiem patērētājiem ir lieki. Šādos gadījumos patērētājiem ir jābūt aktīviem un jāvēršas pie sava mobilo sakaru pakalpojumu sniedzēja ar lūgumu piedāvāt citu pieejamo tarifu plānu, kas ir atbilstošāks individuālajām ikdienas vajadzībām un iespējām izmantot mobilos sakarus un datu pārraidi.
Ja piedāvātais risinājums neapmierina, patērētāji var izvērtēt iespēju izvēlēties cita operatora piedāvājumu. Savukārt, ja rodas kādi šķēršļi pakalpojuma nomaiņā vai arī rodas konfliktsituācija, ir jāvēršas Regulatorā un/vai PTAC.
Papildus KP vērsa uzmanību, ka visi mobilo sakaru operatori arī turpmāk piedāvās lētākos pēcapmaksu tarifu plānus, kuros ir iekļauts ierobežotāks pakalpojumu apjoms. KP konstatēja, ka visi lielākie mobilo sakaru operatori pašlaik piedāvā šādus tarifu plānus, kuri atkarībā no iekļauto pakalpojumu klāsta varētu būt izdevīgi tādām patērētāju grupām kā skolēni, seniori, patērētāji, kuri plāno izmantot mobilos sakarus tikai Latvijā minimālā apjomā, u.c.
Atbilst regulai
Regulatora Elektronisko sakaru un pasta departamenta direktora vietnieks A. Dombrovskis skaidroja, ka situācija tieši tagad ir saasinājusies tāpēc, ka Elektronisko sakaru likums paredz, ka gala lietotāji par jebkurām izmaiņām ir jābrīdina vismaz mēnesi iepriekš, t.i., vismaz mēnesi pirms 15. jūnija.
"2007. gadā ES tika pieņemts lēmums, ka jānosaka mazumtirdzniecības un vairumtirdzniecības cena. Kāda ir mijiedarība? Līdz šim vairumtirdzniecības cenu vienmēr noteica zemāku nekā mazumtirdzniecības cenu un starpība palika operatora rīcībā. Vairumtirdzniecības cena ir tā, ko maksā viens operators otram, ja kāds galalietotājs, atrodoties ES, izmanto viesabonēšanas pakalpojumu. Protams, ir tikai loģiski, ka cena, ko maksā viens operators otram, ir zemāka, nekā tā tiek saņemta no galalietotāja," klāstīja Regulatora pārstāvis.
"No 15. jūnija, kad tiek ieviests princips "viesabonē kā mājās", mobilo pakalpojumu cenas, kas pieejamas Latvijas tirgū, būs pieejamas visā ES. Līdz šim esam lietojuši vienus no lētākajiem un kvalitatīvākajiem mobilajiem pakalpojumiem ES, tāpēc var droši teikt, ka Latvijā elektroniskie pakalpojumi ir vairākkārt lētāki nekā vidēji ES, kas ir radījis zināmu tarifu pieaugumu mūsu valstī."
"Latvijā elektroniskie pakalpojumi ir vairākkārt lētāki, nekā tie ir vidēji ES, kas ir radījis zināmu tarifu pieaugumu mūsu valstī."
Pašreizējo tarifu pieaugumu ir izraisījusi vairumtirdzniecības tarifu noteikšana. "Rodas situācija, ka ieņēmumi, kas tiek ģenerēti no pakalpojumu sniegšanas galalietotājiem Latvijā, nesedz tos izdevumus, kādi ir operatoriem, norēķinoties vairumtirdzniecībā par viesabonēšanas pakalpojumiem, kurus tie nodrošina Latvijas galalietotājiem," situāciju komentē A. Dombrovskis.
Tiesa, ir paredzēts, ka līdz 2022. gadam pakāpeniski vairumtirdzniecības cenas samazināsies trīs reizes.
Vairākas iespējas
ES regula operatoriem piedāvā trīs iespējas:
Latvijas operatori tarifu izmaiņu plānos ir izvēlējušies pirmo variantu, t.i., visiem elektronisko sakaru pakalpojumu lietotājiem ir pieejami pakalpojumi tādā pašā apjomā kā Latvijā, izņemot datu pārraides daļu.
A. Dombrovskis uzsvēra, ka neviens no operatoriem nav vērsies Regulatorā, lai izvēlētos otro iespēju – viesabonē kā mājās ar Regulatora apstiprinātu papildu maksu. Turklāt operatoriem nav pienākuma piedāvāt galapatērētājiem viesabonēšanu.
Taču ES regula nav pārkāpta – tarifu plānu viesabonēšanas komponente atbilst regulas prasībām un mazumtirdzniecības piedāvājumi atbilst Elektronisko sakaru likuma prasībām, uzsvēra A. Dombrovskis.
Regulators cer, ka parādīsies citi tarifu plāni, individualizēti, kuros nav iekļauta viesabonēšana.
Operatori: Ir padomāts par visiem klientiem
"Latvijas Mobilā telefona" (LMT) preses sekretāre Elīna Lidere LV portālam apgalvoja, ka "LMT piedāvā plašas iespējas klientiem izvēlēties saviem pakalpojuma lietošanas paradumiem un vajadzībām atbilstošu pieslēgumu. LMT pēdējās nedēļās vērojams īpaši liels jauno klientu skaits, kuri pārnāk uz LMT no citiem operatoriem. Šogad ieviestās izmaiņas ļauj pakalpojumu bez papildu maksas izmantot arī Eiropas Ekonomiskās zonas valstīs, turklāt lielākajai daļai klientu par tādu pašu maksu tagad pieejams daudz vairāk datu (līdz 5 reizēm) nekā līdz šim. Savukārt LMT pēcapmaksas balss pakalpojumiem izmaiņu šogad nav bijis."
"Bite Latvija" mārketinga vadītāja Diāna Šmite apgalvoja, ka, izstrādājot tarifu plānus, ir padomāts arī par klientiem, kuru prasības pret mobilajiem sakariem ir nelielas, tostarp tiem, kuriem saziņa Eiropā nav aktuāla. "Piemēram, tarifu plāns "Vietējais 100MB" paredzēts tiem, kuri neceļo vispār vai ceļo reti. Tiem, kuriem ir svarīgi būt galvenokārt sazvanāmiem un ārvalstīs dzīvojošajiem Latvijas iedzīvotājiem, kuri uz mājām brauc laiku pa laikam, piedāvājam pēcapmaksas plānu "Starts". Priekšapmaksas tarifu plāniem "Bite Priekšapmaksa" un "Bite Priekšapmaksa Starts" viesabonēšanas pakalpojums nav pieejams, turklāt to nav iespējams pieslēgt papildus, kad lietotājs atrodas ārvalstīs. Ar jaunajiem tarifu plāniem no 1. jūnija tiks aizstāts viss pašreizējais "Bites" tarifu plānu piedāvājums, tāpēc saglabāt tagadējos tarifu plānus un/vai šā brīža pakalpojuma cenu diemžēl nav iespējams."
Savukārt "Tele2" pārstāve Laura Homka akcentēja: ""Tele2" piedāvājums ir pietiekami plašs, lai atrastu katram piemērotāko risinājumu. Ar "Tele2" paplašinātajiem tarifu plāniem mūsu klienti Eiropā jutīsies kā mājās, kā arī zvanīs uz visiem tīkliem Latvijā, lietos ātrāko mobilo internetu Latvijā un lielāko tarifu plānos iekļauto mobilā interneta apjomu Eiropā. "Zelta zivtiņas" pēcapmaksas plāns "Visi" turpmāk būs lieliska alternatīva tiem, kas vēlas mobilos pakalpojumus izmantot Latvijas teritorijā, turklāt iekļaus zvanus uz visiem tīkliem Latvijā. Kā sociāli atbildīga kompānija esam radījuši arī īpašus tarifu plānus senioriem un junioriem, un tie par pievilcīgu cenu piedāvā mūsu senioru un junioru pieprasītākos mobilo sakaru pakalpojumus."
Tarifu celšana
Pirms viesabonēšanas pilnīgas atcelšanas ES visi trīs Latvijas mobilo sakaru operatori publiski paziņoja par izmaiņām tarifu plānos un ar to saistīto cenu paaugstināšanu.
Sākot ar 1. aprīli, LMT sāka klientiem piedāvāt jaunus tarifu plānus mobilajam internetam telefonā, kas visiem klientiem stājās spēkā 1. maijā, ziņoja aģentūra LETA.
Ar izmaiņām tarifu piedāvājumā un cenās aprīļa beigās nāca klajā "Bite Latvija".
Arī "Tele2" ziņoja par izmaiņām savos tarifos, kas no 1. jūnija paredz vairāk datu tērēšanai Eiropā bez piemaksas un citas papildiespējas.
Aizdomas par saskaņotu vienošanos
Konkurences padomei (KP) vienlaicīgā mobilo operatoru darbība radīja aizdomas par saskaņotu darbošanos, tāpēc maija vidū tā paziņoja, ka ir sākusi apstākļu noskaidrošanu, lai izvērtētu, vai cenu pieaugums ir saistīts ar ekonomiski pamatotiem apstākļiem, vai arī tam nav saistības ar objektīvo tirgus situāciju. KP vadītāja S. Ābrama preses konferencē nevarēja pateikt, kad izvērtēšana noslēgsies, taču apgalvoja, ka tā ir padomes prioritāte.
KP tuvākajā laikā apkopos un izvērtēs no mobilo sakaru operatoriem iegūto informāciju un savas kompetences ietvaros turpinās sekot līdzi situācijai mobilo operatoru tirgū, lai novērstu iespējamus konkurences tiesību pārkāpumu riskus. Vienlaikus KP norādīja, ka brīvā tirgus apstākļos uzņēmumiem nav aizliegts paaugstināt cenas par pakalpojumiem. Tajā pašā laikā ir būtiski, lai uzņēmumi, īstenojot izmaiņas savā cenu politikā, to darītu individuāli un nesaskaņoti ar konkurentiem.