Piemērojot zonu tarifu, aptuveni 8% pasažieru braukšanas maksas izmaiņas neskars, pārējiem gaidāms neliels braukšanas maksas samazinājums vai pieaugums, skaidro AS "Pasažieru vilciens".
Braukšanas maksa līdz 10 centiem samazināsies 11% pasažieru, no 10 centiem līdz 30 centiem - 27% pasažieru, par vairāk nekā 30 centiem - 6% pasažieru. Savukārt biļetes cenas pieaugums līdz 10 centiem varētu skart 27% pasažieru, no 10 centiem līdz 30 centiem - 18% pasažieru, vairāk nekā 30 centiem - 3% pasažieru.
Zonējuma shēmas un cenas jau ir izliktas dzelzceļa stacijās, un regulārie braucēji vispirms salīdzina viena brauciena biļetes cenas izmaiņas.
Maršruti Rīga–Skulte, Rīga–Sigulda un Rīga–Jelgava sadalīti 3 zonās, maršrutā Rīga–Tukums būs 4 zonas, un maršrutā Rīga–Aizkraukle – 5 zonas. Viena brauciena cena būs atkarīga no šķērsoto zonu skaitu. A zonā biļete maksās 80 centu, ja jābrauc līdz stacijai B zonā – 1,40 eiro, C zonā – 1,90 eiro, D zonā – 2,40 eiro, E zonā – 2,90 eiro. Tātad, iebraucot nākamajā zonā, biļetes cena pieaugs par 50-60 centiem.
Ar iegādāto zonu biļeti varēs braukt ne tikai līdz biļetē norādītajam galamērķim, bet līdz pat zonas robežai. Piemēram, biļete Rīga-Ikšķile maksās 1,40 eiro un būs derīga braucienam visas Aizkraukles līnijas A - B zonas ietvaros, līdz pat Pārogrei, skaidrots uzņēmuma informācijā pasažieriem.
Biļetes kļūst dārgākas īsākos posmos
Pirmajā zonā A ir Rīga. Biļete A zonā (līdz zonas robežstacijām Vecāķiem, Juglai, Dārziņiem, Baložiem, Babītei) maksās 80 centus. Pašreiz biļete gandrīz līdz visām šīm stacijām maksā 70 centus. Taču, piemēram, uz Vecāķiem ceļš no Rīgas centra ar vilcienu kļūs lētāks, jo pašreiz viens brauciens maksā 1,05 eiro.
Ja no Rīgas centra brauc uz zonu B (galējās šīs zonas stacijas Lilaste, Vangaži, Pārogre, Cena, Vaivari), biļete maksās 1,40 eiro. Pašreiz līdz jaunā zonējuma robežstacijām biļete no Rīgas maksā 1,65 eiro (Vaivari), 1,70 eiro (Vangaži, Cena), 1,85 eiro (Lilaste, Pārogre). Līdz ar zonējumu, piemēram, Skultes maršrutā biļete no Rīgas centra līdz B zonas tālākajām stacijām kļūs lētāka. Līdz Garciemam un Garupei biļete pašreiz maksā 1,50 eiro, līdz Carnikavai un Gaujai – 1,65, līdz Lilastei – 1,85 eiro. Taču līdz pirmajai stacijai B zonā – Kalngalei – biļete kļūs dārgāka – 1,40 eiro (pašreiz – 1,30 eiro).
Pārvietojoties Rīgas robežās vienas līnijas ietvaros būs neliels braukšanas maksas pieaugums, skaidro AS "Pasažieru vilciens" Sabiedrisko attiecību daļas vadītājs Egons Ālers. Gadījumā, ja Rīgas robežās pārvietojaties divās līnijās, braukšanas maksa nemainīsies.
Cenas divu veidu starpzonās – 90 centi un 1 eiro
Līdztekus pamatzonām tiek izveidotas arī starpzonas, lai nepieļautu būtisku braukšanas maksas pieaugumu, īpaši tiem pasažieriem, kas pārvietojas starp stacijām, kas atrodas netālu no zonas robežas, norāda E.Ālers.
Braukšanas maksa starpzonā katrā virzienā no stacijām Rīgā līdz virknei tuvāko staciju ārpus Rīgas būs 1 eiro. Starpzonas (viena vai vairākas) ir noteiktas arī maršutu attālākajos posmos ārpus Rīgas, kur biļete maksās 90 centu.
Katram maršrutam starpzonas nogriežņi ir atšķirīgi, tikai Aizkraukles virzienam starpzona sākas Rīgā. Piemēram, Skultes vilcieniem viena starpzona ir no Brasas līdz Gaujai (turpmāk biļetes cena 1 eiro), otra starpzona – no Garupes līdz Zvejniekciemam (90 centi). Pašreiz biļete no Brasas līdz Gaujai; no Garupes līdz Zvejniekciemam maksā 1,50 eiro.
Taču būs arī pasažieri, kuriem netiks starpzonas saudzējums, un brauciens kļūs dārgāks. Piemēram, ja brauc no Brasas līdz Kalngalei (B zonas pirmā stacija), pašreiz biļete maksā 85 centus, pēc 1.aprīļa būs jāmaksā 1 eiro (starpzonas biļete).
Ja brauc no Zemitāniem līdz Garciemam, pašreiz biļete maksā 1,30 eiro, jaunā cena būs augstāka – 1,40 eiro. Savukārt, ja brauc no Brasas līdz Garciemam, biļete pašreiz maksā 1,15 eiro, pēc 1.aprīļa – 1 eiro (ceļš ietilpst starpzonā).
"Pasažieru vilciena" mājaslapā skaidrots: ar iegādāto starpzonas biļeti var braukt ne tikai līdz biļetē norādītajam galamērķim, bet gan līdz pat starpzonas robežai. Piemēram, biļete braucienam Torņakalns-Majori izmaksā 1 eiro, un ar šādu biļeti var braukt līdz Mellužiem, kas ir starpzonas robeža.
Dažādoti biļešu komplekti
Informējot par zonu ieviešanu un biļešu cenu izmaiņām, pārvadātāji īpaši uzsver abonementu izdevīgumu.
No 1.aprīļa pasažieru ērtībām tiks piedāvāti jauni īstermiņa biļešu veidi – vienas dienas biļete, kā arī trīs un četru dienu biļetes. Arī pēc 1.aprīļa varēs iegādāties pašreiz pieejamo piecu dienu abonementu. Saglabāsies iepriekš spēkā esošie biļešu veidi - abonements mēneša darba dienām; abonements visām mēneša dienām u.c.
Vienas dienas biļete –derīga neierobežotam braucienu skaitam dienā uz biļetes norādītajā maršruta līnijā abu galapunktu vai zonu ietvaros abos virzienos.
Trīs dienu biļete vienā vai abos virzienos – derīga neierobežotam braucienu skaitam dienās, kuras norādītas uz biļetes un norādītajā maršruta līnijā abu galapunktu vai zonu ietvaros.
Četru dienu biļete vienā vai abos virzienos – derīga neierobežotam braucienu skaitam dienās, kuras norādītas uz biļetes un norādītajā maršruta līnijā abu galapunktu vai zonu ietvaros.
Gan jaunajiem biļešu komplektiem, gan iepriekšējiem salīdzināšanai cenas un izmaiņas var apskatīties "Pasažieru vilciena" mājaslapā.
Piemēram, mēnešbiļete no Rīgas uz Garciemu mēneša darba dienām (turp un atpakaļ) pašreiz maksā 42,90 eiro. Jaunā cena – 40,04 eiro.
Jauno komplektu piemēri. Rīga-Garciems (viena brauciena cena 1,40 eiro).
Vienas dienas biļete – 4,20 eiro.
Trīs dienu biļete (turp un atpakaļ) – 6,30 eiro.
Četru dienu biļete (turp un atpakaļ) – 8,40 eiro.
Piecu dienu biļete (turp un atpakaļ) – 10,50 eiro.
Mēnešbiļete no Brasas uz Garciemu mēneša darba dienām (turp un atpakaļ) pašreiz maksā 32,89 eiro, cena pēc 1.aprīļa – 28,60 eiro.
Jauno komplektu piemēri. Brasa-Garciems (viena brauciena cena – 1 eiro).
Vienas dienas biļete – 3 eiro.
Trīs dienu biļete (turp un atpakaļ) – 4,50 eiro.
Četru dienu biļete (turp un atpakaļ) – 6,00 eiro.
Piecu dienu biļete (turp un atpakaļ) – 7,50 eiro.
Abonementu biļešu cenu izmaiņas ir tieši proporcionālas vienreizējo biļešu cenu izmaiņām, skaidro E.Ālers. Ja izvēlētajā maršrutā vienreizējās biļetes cena samazinās, tad arī abonementa biļetes cena būs mazāka, vai otrādi. Precīzi konkrētā maršruta biļešu un abonementa biļešu cenu pēc 1.aprīļa jāmeklē "Pasažieru vilciena" mājaslapā, mobilo ierīču aplikācijā vai stacijās un pieturas punktos.
Lūgts kopumā raksturot zonu cenu atšķirības, E.Ālers norāda, ka pāreja uz zonu tarifu tiešā veidā AS "Pasažieru vilciens" nedos papildu ienākumus. Vidējā biļetes cena samazināsies par 1,5 procentiem. Uzņēmums cer, ka pasažieri novērtēs jauno zonu tarifu, papildu piedāvāto abonementa biļešu klāstu, kā arī jauninājumus klientu apkalpošanas kvalitātes celšanai, kas tiks ieviesti jau tuvākajā nākotnē. Uzņēmums plāno, ka jau aprīlī konduktori tiks apgādāti ar mobiliem multifunkcionāliem kases aparātiem, un turpmāk vairs nebūs nepieciešamības vilcienā iegādātās biļetes izrakstīt ar roku.
Vasarā pasažieriem tiks piedāvātas iespējas iegādāties biļetes internetā un mobilo ierīču aplikācijās, un līdz gada beigām noslogotākajās stacijās uzstādīs pašapkalpošanās biļešu tirdzniecības automātus. Līdz gada beigām tiks piedāvāta iespēja vilcienos par braucienu norēķināties ar bankas kartēm, tai skaitā bezkontakta kartēm.
Elektrovilcienu kustības zonā un posmā līdz Siguldai pārvietojas ap 90% AS "Pasažieru vilciens" pārvadāto pasažieru, informācijā medijiem norāda uzņēmums.