Līdz ar paziņošanu par pakalpojuma uzsākšanu, sabiedrībai tiks nodrošināta informācija par skaistumkopšanas un tetovēšanas pakalpojumu sniedzējiem, kā arī konstatētajiem pārkāpumiem.
FOTO: Aiga Dambe, LV portāls
Lai gan dažādas skaistumkopšanas procedūras lielākoties asociējas ar patīkamām izjūtām un emocijām, šie pakalpojumi ir saistīti ar paaugstinātu infekcijas slimību izplatīšanas risku. Nenodrošinot higiēnas prasību ievērošanu, skaistumkopšanas vai tetovēšanas salona apmeklējums var būt viens no inficēšanās ar C vai B hepatītu, tuberkulozi un citām infekcijas slimībām iemesliem. Tāpēc to uzraudzība no sabiedrības veselības viedokļa ir ārkārtīgi nozīmīga.
Skaistumkopšanas pakalpojuma sniedzējiem atbilstoši pakalpojuma sniegšanas veidam ir jāievēro dažādas normatīvajos aktos noteiktas prasības. Piemēram, skaistumkopšanas saloniem, studijām un citiem uzņēmumiem, kuri sniedz skaistumkopšanas pakalpojumus, izmantojot fiziskās, fizikālās un ķīmiskās metodes, jāievēro Ministru kabineta noteikumu Nr.22 "Noteikumi par higiēnas prasībām kosmētiskajiem kabinetiem" prasības. Pēdējos gados, pieaugot saslimstībai ar ādas vēzi, pakāpeniski tiek ieviests arvien stingrāks regulējums solāriju pakalpojumiem, un tiem saistoši ir Ministru kabineta noteikumi Nr.834 "Noteikumi par kosmētiskā iedeguma iegūšanas pakalpojuma higiēnas un nekaitīguma prasībām un šo prasību uzraudzības kārtību." No nākamā gada 1.janvāra spēkā stāsies Veselības ministrijas izstrādātās higiēnas prasības tetovēšanas, tai skaitā mikropigmentācijas, permanentā grima, skarifikācijas un pīrsinga pakalpojumiem. Kas sagaida un jāņem vērā šīs ķermeņa mākslas pārstāvjiem no 2016.gada, sīkāk izklāstīts LV portāla skaidrojumā "Stingrāki noteikumi tetovēšanas un pīrsinga pakalpojumiem".
Nav informācijas par pakalpojuma sniedzējiem
Neskatoties uz dažādu higiēnas prasību ieviešanu, to, vai noteikumi tiek ievēroti, klientam lielākoties jāpaļaujas uz pakalpojuma sniedzēja godaprātu. Lai gan uzraudzīt higiēnas prasību ievērošanu ir Veselības inspekcijas uzdevums, šobrīd skaistumkopšanas un tetovēšanas pakalpojumu sniedzējiem nav pienākuma paziņot par savas darbības uzsākšanu uzraudzības iestādei. Tāpēc Veselības inspekcijas rīcībā nemaz nav datu par visiem skaistumkopšanas pakalpojuma sniedzējiem un to pilnvērtīga uzraudzība nav iespējama. Īpaši tas attiecas uz individuāliem pakalpojuma sniedzējiem, kuri pakalpojumu sniedz ārpus saloniem, strādājot mājās vai izbraucot pie klientiem.
"Nenodrošinot higiēnas prasību ievērošanu, skaistumkopšanas salona apmeklējums var būt viens no inficēšanās ar infekcijas slimībām iemesliem."
Lai veicinātu minētās problēmas risināšanu, 2014.gada 23.oktobrī Saeima pieņēma grozījumus Epidemioloģiskās drošības likumā, kas paredz visiem pakalpojuma sniedzējiem, kuru darbība saistīta ar skaistumkopšanas un tetovēšanas pakalpojuma sniegšanu, pienākumu pirms saimnieciskās darbības uzsākšanas par to paziņot Veselības inspekcijai.
Šogad, 9.jūlijā, Valsts sekretāru sanāksmē attiecīgi tika izsludināts Veselības ministrijas sagatavotais Ministru kabineta noteikumu projekts, kurā tiek noteikta kārtība, kādā skaistumkopšanas un tetovēšanas pakalpojumu sniedzēji paziņo par saimnieciskās darbības uzsākšanu. Atbilstoši Epidemioloģiskās drošības likuma pārejas noteikumu 10.punktam jaunajai kārtībai jāstājas spēkā 2016.gada 1.janvārī.
Par darbības uzsākšanu būs jāinformē Veselības inspekcija
"Noteikumu projekts izstrādāts, lai pilnveidotu higiēnas prasību ievērošanas uzraudzības funkciju," skaidro Veselības ministrijas Komunikācijas nodaļas vadītājs Oskars Šneiders.
Projekts paredz, ka pakalpojuma sniedzējs aizpilda noteikta parauga iesnieguma veidlapu un to iesniedz Veselības inspekcijai, sniedzot informāciju par pakalpojuma sniegšanas veidu, vietu, kontaktinformāciju, kā arī apliecinot pakalpojuma, telpu un darbinieku izglītības atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām. Veselības inspekcija ir tiesīga veikt pakalpojuma sniedzēja iesniegtās informācijas atbilstības pārbaudi.
Iesniegumu par skaistumkopšanas un tetovēšanas pakalpojuma sniegšanu pakalpojuma sniedzējs varēs iesniegt sev ērtākajā veidā – personiski, elektroniski (ja ir drošs elektroniskais paraksts), nosūtot pa pastu vai izmantojot vienotās valsts un pašvaldību pakalpojumu portālu www.latvija.lv.
Jaunā kārtība jāievēro arī individuāliem pakalpojuma sniedzējiem
Plānots, ka jaunā kārtība attieksies uz saimniecisko darbību, kas saistīta ar šāda veida pakalpojumiem (tajā skaitā ārpus salona, izbraucot pie klienta):
Pēc Veselības inspekcijas rīcībā esošās informācijas, paziņojums par savu darbību no nākamā gada būtu jāiesniedz aptuveni 3000 pakalpojuma sniedzējiem. Taču uzraudzības iestāde lēš, ka pakalpojuma sniedzēju skaits varētu būt daudz lielāks, jo nav informācijas par tiem pakalpojuma sniedzējiem, kas strādā individuāli.
Jaunā kārtība attieksies arī uz tiem, kuri savus pakalpojumus piedāvā jau šobrīd. Ja skaistumkopšanas un tetovēšanas pakalpojuma sniegšana ir uzsākta pirms šo noteikumu spēkā stāšanās dienai, paziņojums Veselības inspekcijai par savu saimniecisko darbību būs jāiesniedz līdz nākamā gada beigām, proti, 2016.gada 31.decembrim.
Informācija būs pieejama Veselības inspekcijas mājaslapā
Veselības ministrijas ieskatā, minētais paziņošanas pienākums par saimniecisko darbību neradīs nesamērīgu papildu administratīvo slogu uzņēmējiem. Taču līdz ar paziņošanu par pakalpojuma uzsākšanu būs nodrošināta apkopota informācija par skaistumkopšanas un tetovēšanas pakalpojuma sniedzējiem, dodot iespēju Veselības inspekcijai uzraudzīt higiēnas prasību ievērošanu un, konstatējot pārkāpumus, efektīvāk ar tiem cīnīties.
"Noteikumu projekts izstrādāts, lai pilnveidotu higiēnas prasību ievērošanas uzraudzības funkciju."
Turklāt Veselības inspekcijai iesniegtā informācija par skaistumkopšanas un tetovēšanas pakalpojumu sniedzējiem būs pieejama sabiedrībai. Plānots, ka Veselības inspekcijas tīmekļa vietnē tiks publiskotas ne tikai vispārīgas ziņas par pakalpojuma sniedzēju (vārds un uzvārds, ja pakalpojuma sniedzējs ir fiziska persona, vai uzņēmuma nosaukums, ja pakalpojuma sniedzējs ir juridiska persona; pakalpojuma sniegšanas vietas (salona) nosaukums un adrese, sniegto pakalpojumu veids), bet arī informācija par Veselības inspekcijas konstatētajiem pārkāpumiem, darbības apturēšanu vai izbeigšanu.
"Paredzēts, ka Veselības inspekcija, konstatējot higiēnas prasību pārkāpumus, uz pakalpojuma sniedzēja apturēšanas laiku līdz pārkāpumu novēršanai par to pakalpojumu sniedzēju sarakstā ievietos attiecīgu informāciju," informē Veselības ministrijas pārstāvis. Tas nodrošinās klientam iespēju pārliecināties, vai attiecīgais pakalpojuma sniedzējs piedāvā veselībai drošu pakalpojumu, ko normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā uzrauga Veselības inspekcija.
Izstrādātais noteikumu projekts vēl jāapstiprina Ministru kabinetā.