E-pakalpojumi ir iespēja saņemt valsts un pašvaldību iestāžu pakalpojumus ar interneta starpniecību jebkurā sev izdevīgā laikā un vietā. Elektroniskus pakalpojumus var saņemt www.latvija.lv, iestāžu tīmekļu vietnēs un arī uz iestādes oficiālo e-pasta adresi nosūtot ar drošu elektronisko parakstu parakstītu veidlapu vai iesniegumu. Valsts e-pakalpojumu lietošanai primāri nepieciešams tikai dators un interneta pieslēgums, bet, lai izmantotu tos e-pakalpojumus, kam nepieciešama lietotāja identificēšana un autentifikācija, var izmantot internetbanku datus vai eID jeb personu apliecinošo dokumentu, ko izsniedz Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde.
Lētāka, ātrāka saziņa ar valsti jebkurā sev izdevīgā laikā un vietā ir daži no iemesliem, kādēļ vērts apgūt e-pakalpojumus un turpmāk sazināties ar valsti internetā. Atliek vien spert pirmo soli un pamēģināt kaut vienu no vairāk nekā 200 pieejamajiem e-pakalpojumiem. Turklāt neskaidrību gadījumā vienmēr var pajautāt padomu pakalpojuma sniedzējam, norāda kampaņas "Valsts ir internetā" koordinatore Elīna Kalniņa.
Portālā "Latvija.lv" tradicionāli populārākie e-pakalpojumi ir dzīvesvietas deklarēšana un pieteikšanās studijām. Daudzi iedzīvotāji izmanto iespēju uzzināt informāciju par sociālās apdrošināšanas maksājumiem, kādus darba devējs ir veicis par strādājošo, jo no šiem maksājumiem ir atkarīga katra cilvēka pensija, pabalsti, ko aprēķina un izmaksā Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (VSAA). Ziņas par sociālās apdrošināšanas iemaksām var uzzināt e-pakalpojumā Informācija par sociālās apdrošināšanas iemaksām un apdrošināšanas periodiem.
"Izmantojot internetu, tā ir lētāka, ātrāka saziņa ar valsti jebkurā sev izdevīgā laikā un vietā."
Valsts ieņēmumu dienests (VID), viena no pirmajām valsts iestādēm, kas ieviesa e-pakalpojumus, pēdējā laikā ir paplašinājis un ļoti vienkāršojis e-vidi, lai tā būtu pieejama un izmantojama jebkuram nodokļu maksātājam, internetbankas lietotājam, arī iesniedzot gada ienākumu deklarāciju pārmaksātā nodokļa atgūšanai.
VID ģenerāldirektore Ināra Pētersone norāda: "Lai elektroniskajā vidē atvieglotu iedzīvotāju sadarbību ar valsts pārvaldes iestādēm, sadarbībai ar nodokļu administrāciju – Valsts ieņēmumu dienestu – jākļūst pēc iespējas vienkāršākai un ērtākai. Elektroniskā pakalpojuma ieviešana liek mainīt pastāvošo pakalpojumu sniegšanas kārtību – uzlabojot sistēmu funkcionalitāti, tiek ieviesta arī pašapkalpošanās iespēja, tādējādi lietotājs sev ērtā laikā un vietā var iesniegt deklarācijas un pārskatus, piekļūt datubāzēm un reģistriem un sazināties ar mums. Viena no galvenajām prioritātēm Valsts ieņēmumu dienestam ir nodokļu un muitas informācijas sistēmu pilnveidošana un klientu apkalpošanas kvalitātes uzlabošana, kas sekmē e-pakalpojumu attīstību."
Lai neapjuktu plašajā e-pakalpojumu klāstā, kampaņas īstenotāji aicina paturēt prātā trīs vienkāršus principus:
- pirms apmeklē iestādi klātienē, pārbaudi, vai pakalpojums ir pieejams elektroniski,
- tas ir arī droši, ja ievēro personīgo piesardzību,
- šaubu vai neskaidrību gadījumā nebaidies jautāt padomu pakalpojuma sniedzējam.
Savukārt www.latvija.lv "ē!" sadaļā var iepazīties ar visiem e-pakalpojumiem, kā soli pa solim sākt tos lietot un kāda tehniska sagatavošanās nepieciešama.
Kā rīkoties, lai ar valsti sazinātos attālināti? Iesaka kampaņas "Valsts ir internetā" organizētāji
1.Nepieciešams dators ar interneta pieslēgumu, ko lieto mājās, darbā, bibliotēkā vai citviet.
E-pakalpojumus vari saņemt:
- portālā www.latvija.lv (sadaļā "E-pakalpojumi" un "Izvēlies e-pakalpojumus"),
- iestāžu mājaslapās (sadaļā "Pakalpojumi" vai "E-pakalpojumi").
Daudzi e-pakalpojumi un datubāzes ir pieejamas bez reģistrācijas. Savukārt vairākumam e-pakalpojumu nepieciešams apliecināt savu identitāti, ko var paveikt trīs veidos:
- ar internetbankas paroli un kodu karti vai kalkulatoru,
- eID karti – e-pakalpojumus vari izmantot ar šo personu apliecinošo dokumentu, ja tajā ir aktivizēts e-paraksts,
- e-paraksta viedkarti – risinājums juridiskām personām, ko arī var izmantot, lai autentificētos.
2. E-pakalpojums ir arī jebkuru dokumentu vai iesniegumu elektroniska parakstīšana ar drošu e-parakstu, un tam ir tāds pats juridiskais spēks kā papīra formātā parakstītam. Atliek vien parakstīt un nosūtīt pa e-pastu!
3. Datora sagatavošana darbam ar eID var šķist laikietilpīga, bet turpmāk saziņa ar valsti būs krietni ātrāka un ērtāka. Nepieciešamais:
- eID ar aktivizētu e-parakstu – ietver divas iespējas – gan autentifikāciju, lai izmantotu e-pakalpojumus, gan 120 bezmaksas e-parakstus. eID karti var iegūt un e-parakstu aktivizēt Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē;
- kartes lasītājs – neliela ierīce pievienošanai pie datora, ko var iegādāties elektropreču veikalos. Ir datori, kuros šāds lasītājs jau ir iebūvēts;
- datora sagatavošana darbam – atliek apmeklēt eparaksts.lv un instalēt bezmaksas programmatūru, nepieciešamības gadījumā konsultējoties ar e-paraksta klientu atbalsta dienestu (t. 67018989, e-pasts: eparaksts@eparaksts.lv).
E-iespējas arī pašvaldībās
E-prasmju nedēļas ietvaros piektdien, 27.martā plkst. 10:30 Ogres kultūras centrā notiks VARAM organizēts seminārs "E-iespējas pašvaldībās", ko būs iespēja vērot arī video tiešraidē, informē ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Kristīne Kļaveniece.
Pasākuma piedalīsies pašvaldību darbinieki, uzņēmēji un citi interesenti.
Semināra pirmajā daļā dalībniekiem būs iespējams uzzināt par publisko pakalpojumu reformu, iespējām uzlabot pašvaldību pakalpojumus, e-indeksa pētījumu, droša elektroniskā paraksta juridiskiem aspektiem, mašīntulkošanas risinājumu Hugo.lv un Jelgavas pašvaldības pieredzi.
Semināra otrā daļa būs veltīta drošības apzināšanās un informācijas aizsardzības jautājumiem, Valsts reģionālās attīstības aģentūra informēs par elektroniskiem risinājumiem un semināra noslēgumā Valsts ieņēmumu dienests - par VID datiem pašvaldībām.
Plašāku informāciju par E-prasmju nedēļu iespējams uzzināt tīmekļa vietnē www.eprasmes.lv.
E-prasmju nedēļu rīko VARAM sadarbībā ar Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju asociāciju.