Jaunajā likumā izmaiņas reversā PVN piemērošanā ir būvniecības pakalpojumiem: no 2013.gada apgrieztā kārtībā PVN būs maksājams arī par projektēšanas un apzaļumošanas pakalpojumiem, ja tie ietilpst būvniecības pakalpojumā.
FOTO: Māris Kaparkalējs, LV portāls
Jaunā PVN likuma ieguvumi nodokļu maksātājiem:
Jāorientējas vairākos normatīvajos aktos
Uzreiz jāsaka – sākotnēji tika solīts, ka jaunais likums būs daudz plašāks un tādēļ nebūs nepieciešami likuma piemērošanas noteikumi, tomēr, neskatoties uz likuma apjomīgumu, tiek gatavoti arī tā piemērošanas noteikumi. Tādējādi, tāpat kā līdz šim, meklējot atbildes uz jautājumiem par savu darījumu aplikšanu, nodokļu maksātājiem būs jāspēj orientēties vienlaikus vismaz divos normatīvajos aktos.
Pievienotās vērtības nodokļa likums izsludināts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" 2012.gada 14.decembrī.
Runājot par jauno likumu, īpaši atgādinām, ka PVN piemērošanu regulē ne tikai PVN likums (vecais vai jaunais), bet arī PVN Regula Nr. 282/2011 (Regula). Regula ir spēkā no 2011.gada 1.jūlija un tiek tieši piemērota visās dalībvalstīs, tādēļ tā nekad netiks iestrādāta likumā.
Nodokļu maksātājiem regulas normas ir jāskata vienlaikus gan ar jaunā, gan vecā likuma normām. Tomēr mūsu praksē bieži sastopamies ar gadījumiem, kad nodokļu maksātāji pat nezina par regulu vai ir aizmirsuši par tās esamību, un Valsts ieņēmumu dienests (VID), skaidrojot PVN piemērošanu, arī diemžēl to nereklamē. Sevišķi svarīgi iepazīties ar regulu ir tad, ja sniedzat pakalpojumus citu Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu vai trešo valstu personām.
Ieguvumi no jaunā PVN likuma
Būtiskākie uzlabojumi, ko daudzi nodokļu maksātāji gaidīja jaunajā PVN likumā, ir šādi:
Būtiskākie jaunumi, kam vajadzētu uzlabot un atvieglot nodokļu maksātāju ikdienas darbu – ir notikusi likuma terminoloģijas saskaņošana ar Direktīvas 2006/112/EC terminiem.
Piemēram:
Ir precizētas normas attiecībā uz savlaicīgu rēķinu izrakstīšanu ES sabiedrību starpā, proti – par ilgstoši sniegtiem pakalpojumiem rēķins jāizraksta vismaz gada beigās. Šīs izmaiņas ir īpaši būtiskas sabiedrībām, kas sniedz un saņem pakalpojumus no citām ES dalībvalstīm. Darījumiem ar trešajām valstīm problēma gan netiek atrisināta.
Tagad radīta iespēja izrakstīt rēķinus sev, par to vienojoties ar savu darījumu partneri, no kura tiek saņemtas preces vai pakalpojumi. Lai to izmantotu, ir jāievieš savstarpējā rēķinu apmaiņas un atzīšanas procedūra, kas abām darījuma pusēm ir pieņemama.
"PVN piemērošanu regulē ne tikai PVN likums, bet arī Regula."
Ir rasta iespēja reģistrēties kā PVN maksātājam uz laiku – šāds jauninājums ir vērtējams pozitīvi, ja ārvalstu vai iekšzemes persona plāno veikt tikai vienu vai dažus darījumus un neplāno tos turpināt ilgtermiņā.
Papildu administratīvais slogs
Mainoties PVN likumam, nodokļu maksātājiem ir arī jārēķinās ar papildu administratīvo slogu, kas saistīts ar pāreju uz jaunā likuma piemērošanu:
Neatrisinātās problēmas
Jaunais likums neatrisina dažas no līdzšinējām PVN piemērošanas problēmām. Piemēram, mainoties regulējumam attiecībā uz atsevišķu nekustamo īpašumu veidu aplikšanu, saglabājas situācija, ka par vienu un to pašu īpašumu valsts budžetā PVN tiek samaksāts divas reizes, kas nosaka gan cenu sadārdzinājumu šiem īpašumiem, gan arī var radīt konkurences izkropļojumu. Šo problēmu risināšanai 2013.gada vidū plānoti pirmie grozījumi jaunajā likumā.
Neraugoties uz šīm problēmām, kopumā jauno PVN likumu vērtējam pozitīvi – likums ir kļuvis gan pārskatāmāks struktūras ziņā, gan arī ir saskaņots ar Direktīvu 2006/112/EC, tādējādi nodokļu maksātājiem nākotnē būs mazāk problēmu likuma normu interpretēšanā un piemērošanā. Turklāt nodokļu maksātājiem būs gandrīz mēnesis, lai sagatavotos jaunajam likumam un tā piemērošanai dzīvē, kas ir progress, salīdzinot ar krietni īsākiem jaunumu apgūšanas termiņiem iepriekš. Tomēr uzskatām, ka pārejas periods varēja būt garāks.