E-iesniegums ir jauns e-pakalpojums portālā „Latvija.lv”, kas ļauj iedzīvotājiem iesniegt elektronisko iesniegumu bez elektroniskā paraksta.
LV portāla infografika
Ir iespējami vairāki iemesli, kāpēc iedzīvotāji vēršas valsts pārvaldē ar savu iesniegumu, piemēram, sūdzības vai priekšlikumu iesniegšana. Kā vēsta Valsts reģionālās attīstības aģentūras (VRAA) direktores vietniece elektroniskās pārvaldes jautājumos Vita Narnicka, aptuveni 5% no visas valsts pārvaldes dokumentu aprites ir iedzīvotāju dažādu veidu iesniegumi un gadā to skaits sasniedz aptuveni pusmiljonu.
Iesniedzot iesniegumu kādā no valsts pārvaldes iestādēm, iedzīvotāji var līdzdarboties valsts pārvaldes darbā. Lai šo līdzdalību padarītu efektīvāku, šā gada 15.martā Saeima pieņēma grozījumus 2007.gada 27.septembra likumā "Iesniegumu likums". Viena daļa no grozījumiem stājās spēkā 5.aprīlī, savukārt otra daļa stājās spēkā šā gada 1.septembrī.
E-iesniegums
E-iesniegums ļauj iedzīvotājiem nosūtīt dažāda veida elektroniskus iesniegumus valsts iestādēm. VRAA direktore Solvita Zvidriņa skaidro, ka e-iesniegums ir "jauns kanāls, kā iedzīvotājiem sazināties ar valsti. Šim iesniegumam ir arī oficiāli juridiskais statuss kā elektroniskajam dokumentam, līdz ar to visas tās izrietošās saistības, kas ir jāuzņemas valsts vai pašvaldību institūcijai vai tai institūcijai, kas ir saņēmusi šo iesniegumu, ir atbilstoši jau esošajām likuma normām".
Iesniegumu likums nosaka, ka ikviens iesniegums iedalās lūgumā, sūdzībā, priekšlikumā vai jautājumā. Jebkuru iesniegumu iedzīvotājs var iesniegt rakstveidā, elektroniski vai mutvārdos, un ierēdņiem ir jāsniedz atbilde neatkarīgi no tā, kādā veidā iedzīvotājs ir vērsies valsts iestādēs.
"E-iesniegums ļauj iedzīvotājiem nosūtīt dažāda veida elektroniskus iesniegumus valsts iestādēm."
Līdz šim Iesniegumu likums noteica: ja iedzīvotājs savu iesniegumu iestādei sūta elektroniski, tad tam ir jābūt parakstītam ar elektronisko parakstu jeb e-parakstu. Tajos gadījumos, ja šā elektroniskā paraksta nav, tad iestādes vadītājs nosaka kārtību, kādā jāsniedz atbilde uz konkrēto iesniegumu. Šī kārtība arī turpmāk nemainās, tomēr ar grozījumiem Iesniegumu likumā tiek noteikta papildu alternatīva, kurā var iztikt bez elektroniskā paraksta.
Papildu iespēja
Jau pāris dienas iedzīvotāji var sūtīt savus iesniegumus neparakstītus ar elektronisko parakstu, ja izvēlas sūtīt iesniegumu caur vienoto valsts un pašvaldību pakalpojumu portālu "Latvija.lv". Elektroniskais paraksts šajā gadījumā nav nepieciešams, jo iedzīvotājs sevi identificē ar interneta bankas vai elektroniskās identifikācijas kartes starpniecību. Tas nozīmē, ka, sākot ar 1.septembri, valsts pārvaldes iestādēm iesniegums ir jāizskata arī tad, ja tas nav parakstīts ar elektronisko parakstu, ja iedzīvotājs būs to sūtījis, autentificējoties portālā "Latvija.lv", tādējādi apliecinot savu identitāti.
Portālā "Latvija.lv" iesūtītais iesniegums kopumā veic četrus soļus:
Jāatzīmē, ka ar grozījumiem Iesniegumu likumā netiek mainīta iepriekš esošā kārtība, kādā iedzīvotāji sūta iesniegumus valsts iestādēm, bet tiek sniegta papildu iespēja, kā nosūtīt iesniegumu valsts iestādēm.
E-iesnieguma iesniegšana
Vita Narnicka skaidro, kas iedzīvotājam ir jādara, lai sekmīgi nosūtītu iesniegumu, izmantojot portālu "Latvija.lv". Speciāliste skaidro: lai nosūtītu e-iesniegumu, iedzīvotājam portāla sākumlapā ir jāizvēlas sadaļa "e-pakalpojumi". Šajā sadaļā ir jāatrod sadaļa "visi e-pakalpojumi", kurā ir pakalpojums "e-iesniegums iestādei".
Izvēloties šo e-pakalpojumu, ir jāautentificējas, jo šim pakalpojumam var piekļūt tikai tie iedzīvotāji, kuri sākotnēji būs autentificējušies ar piedāvātajiem internetbankas autentifikācijas līdzekļiem, e-parakstu, elektronisko identifikācijas karti vai mobilā ID autentifikācijas sertifikātu. Tādējādi iedzīvotājs atbilstoši Iesnieguma likumā noteiktajam tiek identificēts un tiek novērsti gadījumi, kad kāds vēlas iesniegt elektronisko iesniegumu cita cilvēka vārdā.
"E-iesniegums nav jāparaksta ar elektronisko parakstu."
Pēc autentifikācijas ikviens varēs iepazīties ar pakalpojuma lietošanas noteikumiem un uzsākt pakalpojumu. Tālāk būs redzama iesnieguma sagatavošanas forma, kurā būs iespējams izvēlēties iestādi, kam adresēt iesniegumu un kādu no tēmām (lūgums, priekšlikums, jautājums vai sūdzība). Kā arī iesnieguma sagatavošanas formā varēs norādīt, par ko tiks iesniegts iesniegums. Nepieciešamības gadījumā būs arī iespējams pievienot klāt neliela izmēra datni.
Pēc iesnieguma sagatavošanas formas aizpildīšanas iedzīvotājam būs jānorāda sava adrese un e-pasta adrese, uz kuru paziņot, ka atbilde no iestādes ir sniegta. Pēc visu nepieciešamo lauku aizpildīšanas būs iespējams pārbaudīt iesnieguma saturu, pārliecināties, ka tajā nav kļūdu, un nepieciešamības gadījumā arī lejupielādēt aizpildīto iesniegumu. Tālāk, nospiežot pogu "Iesniegt iesniegumu", iesniegums tiks iesūtīts konkrētās iestādes darba vidē un iedzīvotājiem atliks tikai gaidīt atbildi no atbildīgās institūcijas.
Atbildes sniegšana
Vita Narnicka skaidro, ka atbilde uz iesniegumu iestādei ir jāsniedz pēc būtības.
Valsts iestāde, saņemot e-iesniegumu, sākotnēji izvērtē, vai iestādes kompetencē ir sniegt atbildi uz to. Ja nepieciešams, tad septiņu dienu laikā pēc e-iesnieguma saņemšanas iestāde pārsūta iesniegumu citai valsts institūcijai, kuras kompetencē ir atbildes sniegšana uz konkrēto iesniegumu, un līdztekus informē iesnieguma iesniedzēju par to.
"Atbilde uz iesniegumu iestādei ir jāsniedz pēc būtības."
Kā norāda Solvita Zvidriņa, ikviens iesniegums tiek izskatīts, izvērtēts un uz to tiek sniegta atbilde viena mēneša laikā. Atbilde uz e-iesniegumu tiek sniegta portālā "Latvija.lv". Ja atbilde mēneša laikā netiek sniegta, tad iedzīvotājs var vērsties tiesā.
Uzziņai
Priekšlikumus par e-iesnieguma vajadzīgajām izmaiņām ikviens var sūtīt elektroniski uz e-pasta adresi idd@vraa.gov.lv.