SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
21. maijā, 2012
Lasīšanai: 8 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Valsts pārvalde
5
5

Kā klātienē satikt kādu no valsts amatpersonām?

Publicēts pirms 12 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Vajadzības gadījumā ikvienam iedzīvotājam ir iespēja klātienē sastapt kādu no valsts amatpersonām.

FOTO: Boriss Koļesņikovs

Kādam nopietna sūdzība, vienam sasāpējuša jautājuma apspriešana un vēl kādam neatliekams lūgums, savukārt citam vienkārši vēlme satikties – ikviens no šiem iemesliem var būt pietiekams, lai iedzīvotājs vēlētos sastapt klātienē kādu valsts amatpersonu. Nav tā, ka iedzīvotāju kādā no valsts pārvaldes iestādēm nepieņems, jo valsts pārvalde darbojas sabiedrības interesēs.
LV portāls skaidro to, kā ir iespējams klātienē sastapt amatpersonas no Ministru kabineta un Saeimas, arī to, vai ir iespējams satikt Valsts prezidentu.

2002.gada 6.jūnija Valsts pārvaldes iestādes likuma 10.pants nosaka, ka valsts pārvalde darbojas sabiedrības interesēs un savā darbībā ievēro labas pārvaldības principu. Tas nozīmē, ka valsts pārvaldes iestādēs strādājošajiem ir jāsniedz atbildes uz iedzīvotāju jautājumiem, lai arī kādā formā tie būtu iesniegti (mutiski, rakstveidā vai elektroniski). Tomēr jāatminas, ka konkrētā amatpersona vai valsts pārvaldes iestāde izskata un spēj palīdzēt tikai tajās jomās, kas ir to kompetencē. 

Amatpersona darbojas sabiedrības interesēs

Amatpersona Valsts pārvaldes iekārtas likuma izpratnē ir persona, kura vispārīgi vai konkrētajā gadījumā ir pilnvarota pieņemt vai sagatavot pārvaldes lēmumu.

Šā paša likuma 32.pants nosaka, ka ikviena amatpersona darbojas savas kompetences ietvaros un savus pienākumus pilda un tiesības īsteno patstāvīgi. Kļūstot par amatpersonu, cilvēks uzņemas pildīt pienākumus ne tikai pret valsti, bet arī pret iedzīvotājiem. Amatpersonām savā ikdienas darbā ir jānodrošina atgriezeniskā saite ar iedzīvotājiem un jādarbojas to interesēs.

Līdz ar to gadījumos, kad iedzīvotājam ir aktuāls kāds jautājums, priekšlikums, sūdzība vai lūgums, viņš var vērsties pie attiecīgās amatpersonas, kura pārzina konkrēto jomu, lai kopīgi meklētu risinājumu.

Ikvienam iedzīvotājam, kurš izlemj, ka viņa konkrēto jautājumu var atrisināt kāda valsts amatpersona, ir jārēķinās – daļā gadījumu atbildi, konsultāciju vai skaidrojumu var sniegt, piemēram, nevis ministrs, bet kāds cits ministrijas darbinieks.

Ar prezidentu ir iespējams sastapties klātienē

Valsts prezidenta Preses dienesta vadītāja palīgs Oskars Volfs skaidro, ka "Valsts prezidenta dienas kārtība ir saspringta un stingri saplānota, turklāt pat vairākus mēnešus uz priekšu. Tādēļ personīgu tikšanos ar Valsts prezidentu ikvienam Latvijas iedzīvotājam nav iespējams noorganizēt". Tomēr gadījumos, kad kāds iedzīvotājs, izmantojot savas tiesības līdzdarboties valsts pārvaldē (saskaņā ar Satversmes 104.pantu un Iesniegumu likumu) ir iesniedzis iesniegumu, kas skar Valsts prezidenta kompetencē esošu vajadzību, sūdzību, priekšlikumu vai jautājumu, tad to izskatīs, izvērtēs un atbildi sniegs Valsts prezidenta kanceleja.

"Valsts pārvalde darbojas sabiedrības interesēs un savā darbībā ievēro labas pārvaldības principu."

O.Volfs uzsver, ka pastāv gadījumi, kad prezidents tiekas ar kādu iedzīvotāju klātienē: "Valsts prezidents, izvērtējot konkrētos apstākļus, tiek regulāri informēts par saņemtajiem iesniegumiem, kā arī no iesniegumiem izrietošos svarīgākos jautājumus viņš pārrunā ar Valsts prezidenta kancelejas vadītāju vai Valsts prezidenta padomniekiem. Personīgas tikšanās ar Valsts prezidentu tiek organizētas gadījumos, kad šādas tikšanās (un ne cita veida palīdzība) var sniegt palīdzību konkrētu risinājumu meklēšanai."

Sazināties ar Valsts prezidenta kanceleju ir iespējams, zvanot pa tālruni 67093106 vai rakstot uz e-pastu info@president.lv

Atbildīgie - Valsts kancelejas darbinieki

Ministru kabineta (MK) preses sekretāre Zanda Šadre informē, ka "Ministru prezidents savas aizņemtības dēļ apmeklētājus individuāli nepieņem. Valdības vadītājs regulāri satiekas un aktuālos jautājumus pārrunā ar dažādu organizāciju  - arodbiedrību, darba devēju, pašvaldību u.c. – pārstāvjiem, kā arī nevalstiskajām organizācijām, kas apvienojušās Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta memoranda padomē". Gadījumos kad kāds iedzīvotājs izrādīs vēlmi personīgi tikties ar Ministru prezidentu, iespējams, palīdzēt spēs Valsts kancelejas Komunikācijas departamenta darbinieki.

"Valsts kancelejas Komunikācijas departamenta darbinieki ir tie, kas uzklausa un konsultē MK, Ministru prezidenta un Valsts kancelejas apmeklētājus," skaidro Z.Šadre. Tas nozīmē, ka, lai klātienē risinātu jautājumus, iesniegtu  sūdzības, ierosinājumus, kas ir Ministru kabineta kompetencē, ir jāvēršas pie VK Komunikācijas departamenta darbiniekiem.

VK Komunikāciju departamenta darbinieki apmeklētājus pieņem katru darba dienu no plkst. 9.00 līdz 16.00 un katru mēneša pirmo pirmdienu no plkst. 9.00 līdz 18.00, iepriekš piesakoties pa tālruņiem 67082800, 67082934, 67082987. Kā arī ar VK un MK kopš šā gada marta var sazināties, izmantojot bezmaksas informatīvā tālruņa līniju 80000120.

Ieteicams sazināties ar attiecīgo ministriju

Lai klātienē sastaptu kādu no ministriem, sākotnēji ir jāvēršas attiecīgajā ministrijā, kas atbild par konkrēto jautājumu un kur ir noteikti pieņemšanas laiki un arī kārtība, kādā tikšanās var notikt.

"Lielākoties iedzīvotāji sākumā raksta iesniegumu, kurā norāda jautājumu loku, par ko vēlas runāt. Protams, pastāv iespēja zvanīt vai rakstīt e-pastu. Pēc tam cilvēks saņem iestādes atbildi, kur norādīts vēlamais tikšanās laiks un datums.  Lielākajā daļā gadījumu tikšanās notiek ar ministrijas darbinieku, kas pārrunā interesējošos jautājumus," skaidro Ministru kabineta preses sekretāre.

Lai saņemtu ātrāku atbildi no konkrētas amatpersonas vai valsts pārvaldes iestādes, ieteicams uzreiz vērsties pie attiecīgās amatpersonas vai institūcijas. Piemēram, ja jautājums skar veselības jomu, tas adresējams veselības ministrei.

Ministriju kontaktinformāciju var atrast attiecīgās ministrijas mājaslapā sadaļā "kontakti".

Apmeklētāju un informācijas centrs Saeimā

"Viena no Saeimas darba prioritātēm ir parlamenta atvērtība, sadarbība ar sabiedrību un iedzīvotāju iesaistīšana likumdošanas procesā," paskaidro Saeimas Preses dienesta darbinieki. Tāpēc kopš 2009.gada Saeimā ir atvērts Apmeklētāju un informācijas centrs, kurā ikvienam ir iespēja tikties ar Saeimas deputātiem un amatpersonām, iepriekš vienojoties par apmeklējuma laiku.

Papildus šai iespējai ikviens centra apmeklētājs var uzzināt sev interesējošu informāciju par Saeimas darbu, piemēram,  Saeimas deputātu un amatpersonu kontaktinformāciju, likumprojektu virzību Saeimā, Saeimas sēžu balsojumu, stenogrammu, video un audio tiešraides iespējas, izmantot arhīvu, kā arī iepazīties ar informatīvi izglītojošiem materiāliem par Saeimas darbu.

"Kļūstot par amatpersonu, indivīds uzņemas pildīt pienākumus ne tikai pret valsti, bet arī pret iedzīvotājiem."

Tāpat var uzzināt par ekskursiju iespējām Saeimas namā un iespējām apmeklēt Saeimas un komisiju sēdes. Apmeklētāju un informācijas centrā iedzīvotāji var iesniegt arī rakstveida iesniegumus Saeimai, uzzināt par to virzību un atbildes sniegšanas termiņiem.

Tā kā tikšanās ar iedzīvotājiem notiek centra telpās, tad apmeklējumam nav nepieciešama Saeimas caurlaide. Kā norāda Saeimas Preses dienesta darbinieki, vidēji mēneša laikā 45 interesenti  izmanto iespēju centra telpās tikties ar deputātiem un amatpersonām. Savukārt 2011.gadā ar deputātiem tikušies 525 apmeklētāji.

Visu nepieciešamo informāciju par to, kā sazināties ar deputātiem un amatpersonām, ikviens var iegūt, zvanot pa Saeimas informatīvo tālruni 67087321, rakstot uz e-pastu info@saeima.lv vai ierodoties personīgi Apmeklētāju un informācijas centrā Jēkaba ielā 16 (ieeja no Trokšņu ielas). Apmeklētāji centrā tiek pieņemti katru darba dienu no plkst. 9.00 līdz 16.30.
Labs saturs
5
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI