Šis gads atnācis ar jaunumu - pasažieriem, kas izlido no lidostas „Rīga” , jāmaksā jauna nodeva par drošības pasākumiem.
FOTO: www.sxc.hu
Līdz 1.janvārim minēto pasākumu īstenošanai starptautiskā lidosta "Rīga" saņēma dotāciju no valsts budžeta. Piemēram, 2008.gadā, kad lidostā tika apkalpoti 3,7 milj. pasažieru, dotācija bija 5,7 milj. latu, turpmākajos divos gados attiecīgi – 3,9 un 3,5 milj., pērn sarūkot līdz 624 tūkst. latu, bet šogad salīdzinājumā ar četru gadu pagātni tā samazināta teju desmit reižu – līdz 58 tūkst. latu, liecina lidostas "Rīga" informācija. Turpretī apkalpoto pasažieru skaits arvien ir audzis, un pērn tas sasniedza piecus miljonus. Šogad gan apkalpoto pasažieru skaits prognozēts par 400 tūkstošiem mazāks.
Jaunā nodeva – biļetes cenā, izņēmums – "Ryanair"
Kā uzsver lidostas "Rīga" valdes loceklis Aldis Mūrnieks, aviācijas drošībai ir noteikti ļoti augsti starptautiskie standarti; arī Latvijas valsts noslēgusi vairākas starptautiskas vienošanās šajā jomā, ko lidosta allaž pildījusi. Taču prasības arvien pieaug; atbilstoši tām ir jāapmāca darbinieki, nolietojas tehniskais aprīkojums un to nepieciešams modernizēt. Šīs vajadzības palīdzēs atrisināt jaunā kārtība, kad drošības nodevu nomaksā lidmašīnas pasažieris. Tas novērš arī it kā netaisnīgo valsts naudas tērējumu: finansējums aviācijas drošības un glābšanas pasākumiem tika piešķirts no visu nodokļu maksātāju naudas, taču to izmantoja tikai neliela daļa – lidostas "Rīga" klienti.
Tātad saskaņā ar MK noteikumiem "Par lidlaukā sniegto drošības un glābšanas pasākumu maksu" no 1.janvāra ieviesta kārtība, ka pasažieriem, kuri izlido no lidostas "Rīga", ir jāmaksā jaunā nodeva jeb drošības maksa: ja pasažieris drošības maksu veic ar aviosabiedrības starpniecību, tā ir 6,5 eiro (Ls 4,57); ja maksu iekasē lidosta – tad 7 eiro (Ls 4,92).
"Lidsabiedrībām drošības nodeva ir jāiekļauj biļetes cenā."
Sākotnējā nostādne bija tāda, ka lidsabiedrībām drošības nodeva ir jāiekļauj biļetes cenā, taču "Ryanair" vienīgā atteicās to darīt, un aviokompānijas vietā nodevu iekasē lidosta. Tāpēc arī ir ieviesti šie divi atšķirīgie nodevas apmēri.
Jāuzsver, ka citu lidsabiedrību pasažieri, izņemot nelielo biļetes sadārdzinājumu, citām neērtībām nav pakļauti.
No drošības maksas ir atbrīvoti tranzīta un transfēra pasažieri, pasažieri līdz divu gadu vecumam, kā arī personas, kas iegādājušās biļetes līdz 2011.gada 31.decembrim.
Kā rīkoties "Ryanair" pasažieriem
Ja aviobiļete nopirkta līdz 31.decembrim, bet lidojums paredzēts 2012.gadā, izejot drošības pārbaudi, pasažierim ir jāapliecina biļetes iegādes datums, uzrādot no "Ryanair" saņemto izdrukāto biļetes pirkuma apstiprinājumu e-pastā.
"Ryanair" pasažieriem lidostā ir jāierodas agrāk (vismaz divarpus stundas pirms lidojuma), lai līdztekus reģistrācijai atsevišķi samaksātu arī drošības nodevu. To var izdarīt, reģistrējoties reisam lidostā (taču tikai ar bankas maksājumu karti), lidostas pakalpojumu birojā "Sveicināti Rīgā!"(skaidrā naudā latos vai ar bankas maksājumu karti).
Lidosta sola, ka tuvākajā nākotnē tiks ieviesti papildu risinājumi ērtākai drošības nodevas samaksai, tostarp iespēja nodevu apmaksāt arī internetā.
PTAC pretenzijas pret Īrijas lidsabiedrību
Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) skatījumā, situācija, kas izveidojusies lidostas drošības nodevas iekasēšanā no "Ryanair" pasažieriem, vērtējama divējādi – gan no kolektīvo interešu aizsardzības viedokļa (kontekstā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu Nr.1008/2008 "Par kopīgiem noteikumiem gaisa pārvadājumu pakalpojumu sniegšanai kopienā"), gan no individuālā patērētāja aizsardzības pozīcijām, norāda PTAC Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas vadītāja Sanita Gertmane.
Regulas 23.pants paredz, ka aviopārvadātājs vienmēr norāda galīgo cenu, kas jāmaksā, un tajā ir ierēķināta gaisa pārvadājuma maksa vai tarifs, kā arī uzliktie nodokļi un maksājumi. Tālab PTAC saskata, ka "Ryanair" ir pārkāpis minēto pantu un izsver iespēju vērsties pret aviokompāniju, izmantojot Eiropas patērētāju aizsardzības sadarbības sistēmu, par kuru Īrijā ir atbildīga šīs valsts kompetentā iestāde. Taču pārliecība par to, ka tādējādi izdotos aviokompāniju pārliecināt iekļaut nodevu biļetes cenā, nerodas.
S.Gertmane arī informē, ka PTAC kopā ar kolēģiem no vairākām citām Eiropas Savienības dalībvalstīm jau 2010.gadā Īrijā vērsies ar pretenzijām par kompānijas "Ryanair" pārkāpumiem, taču atbilde no kompetentās iestādes vēl arvien nav saņemta.
"„Ryanair” pasažieriem lidostā ir jāierodas agrāk."
No patērētāja individuālo interešu viedokļa drošības nodevas iekasēšana nav uzskatāma par pārkāpumu, un tā ir jāmaksā, tomēr patērētājiem ir jābūt informētiem par šādu vajadzību un ir jābūt nodrošinātiem ērtiem mehānismiem, lai šo nodevu iekasētu, norāda PTAC.
Lai izvairītos no neskaidrībām saistībā ar jaunās nodevas ieviešanu, arī PTAC saistībā ar jauno maksājumu informē iedzīvotājus pa konsultāciju tālruni 65452554, e-pastu ptac@ptac.gov.lv, tāpat arī konsultācijas iespējams saņemt klātienē K.Valdemāra ielā 157, 213.kab.
Par ko maksā pasažieri
Kā liecina iepriekšējās aplēses, šogad drošības nodeva kopumā varētu attiekties kopskaitā uz 1,5 milj. izlidojošo pasažieru, informē A.Mūrnieks.
Drošības pakalpojumi, par kuriem tiek iekasēta maksa, ietver pasažieru drošības pārbaudi, pasažieru reģistrētās un rokas bagāžas pārbaudi, lidostas drošības un krīzes vadības (tajā skaitā glābšanas pasākumu) nodrošināšanu, kā arī valsts aģentūras "Civilās aviācijas aģentūra" sniegtos gaisa kuģu lidojumu drošuma un civilās aviācijas drošības uzraudzības pakalpojumus.
Kopumā gandrīz septiņus miljonus latu, kas tiks iekasēti no pasažieriem, paredzēts izlietot drošības pasākumiem - gan algām 450 drošības darbiniekiem, gan tehniskajam nodrošinājumam, piemēram, jaunu skeneru iegādei, kas maksājot aptuveni 7000 latu katrs. Eiropas Savienības direktīva no 2013.gada lidostās prasa uzstādīt šķidruma skenerus, kas arī prasīs papildu izdevumus. Taču tas radīs pasažieriem papildu ērtības, jo vairs nebūs jākonfiscē šķidrumi, kuri absolūti nav bīstami aviosatiksmei, uzsver A.Mūrnieks.
Par iekasēto naudu plānots izveidot operatīvās vadības centru un iegādāties jaunas ugunsdzēsēju mašīnas, jo vecās ir nolietojušās.
Savu daļu finansējuma saņems Civilās aviācijas aģentūras gaisa kuģu lidojuma drošuma un civilās aviācijas drošības uzraudzības nodrošināšanas pasākumiem. MK noteikumi reglamentē – aģentūrai pienākas EUR 1,10 par katru izlidojošo pasažieri.
A.Mūrnieks pieļauj, ka pēc nepieciešamo drošības pasākumu īstenošanas nodevu varētu atcelt. Savukārt MK noteikumos lasāms: "Drošības maksu pārskata reizi trijos gados vai gadījumā, ja pasažieru skaita izmaiņas gadā pārsniedz 15%, atbilstoši aktuālajam pasažieru skaitam un drošības pakalpojumu izmaksām."
A.Mūrnieks norāda, ka starptautiskā lidosta "Rīga" arī pēc drošības maksu ieviešanas joprojām paliek lētākā lidosta Baltijas reģionā, un bažas, ka nodevas dēļ tā var zaudēt savas pozīcijas un konkurētspēju aviopārvadājumu tirgū, nav pamatotas.