SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
18. maijā, 2011
Lasīšanai: 11 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Labklājība
1
1

Sākas parakstīšanās par pabalstu griestiem, kuru saglabāšanu LM skaidro kā nesāpīgāko risinājumu

Publicēts pirms 13 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Šodien sākas parakstīšanās, kurā jānoskaidro, vai referendumu apturēto pabalstu likumu atcelšanai atbalsta ne mazāk kā 153 232 vēlētāji. Pabalstu ierobežojumi pēc LM aplēsēm attiektos uz apmēram 16 tūkstošiem to saņēmēju ik mēnesi.

FOTO: Boriss Koļesņikovs, LV

Šodien sākas parakstu vākšana tautas nobalsošanas ierosināšanai par apturētajiem pabalstu likumu grozījumiem. Labklājības ministrija skaidro: sociālā budžeta īstermiņa līdzsvarošanai tieši šo sociālo izdevumu ierobežošanas termiņa pagarinājums vēl uz diviem gadiem ir izraudzīts kā mazāk sāpīgais variants, jo skar nosacīti nelielu daļu sabiedrības - no visiem pabalsta saņēmējiem piekto daļu jeb apmēram 16 tūkstošus cilvēku mēnesī, kuru ienākumi ir salīdzinoši augsti. Likumu grozījumu apturēšanas ierosinātāji norāda: ierobežojumi attieksies uz daudz lielāku iedzīvotāju skaitu.

Valsts prezidents Valdis Zatlers 19. aprīlī apturēja Saeimā pieņemtos grozījumus trijos likumos: "Par valsts pabalstu izmaksu laika periodā no 2009. gada līdz 2012. gadam", "Par maternitātes un slimības apdrošināšanu" un "Par apdrošināšanu bezdarba gadījumam". Saeimas 37 deputāti pieprasīja prezidentam apturēt pabalstus ierobežojošos likumus, kuri tika pieņemti 2011. gada budžeta grozījumu likumu paketē, paredzot līdz 2014. gadam saglabāt griestus pieciem pabalstu veidiem: vecāku, maternitātes, paternitātes, bezdarbnieka un slimības pabalstiem.

Labklājības ministre Ilona Jurševska vakar, skaidrojot, kāpēc ministrija izšķīrusies par griestu saglabāšanu,  atgādināja, ka tuvākajos gados ir plānots ļoti būtisks speciālā budžeta deficīts: 2011. gadā - 237,4 miljoni latu, 2012. gadā – 210,9 milj. latu. Un tiek prognozēts, ka arī nākamajos divos gados situācija būtiski nemainīsies -  speciālais budžets būs ar ievērojamu deficītu. Saglabājot pabalstu griestus, speciālā budžetā izdevumos 2013. un 2014. gadā tiks ietaupīti 50 miljoni latu.

"Saglabājot pabalstu griestus, speciālā budžetā izdevumos 2013. un 2014. gadā tiks ietaupīti 50 miljoni latu."

Šis īstermiņa risinājums attiecas uz nosacīti nelielu sabiedrības daļu, kura kādā periodā saņem kādu no likumos paredzētajiem pabalstiem. Ministre uzsvēra, ka pabalstu ierobežojumi neskar iedzīvotājus ar salīdzinoši zemiem ienākumiem, bet attiecas uz 16 tūkstošiem jeb 21% iedzīvotāju, kam ir salīdzinoši augsti ienākumi. Pabalstu griestu ierobežošana neskars lielāko daļu pabalstu saņēmēju – aptuveni 62 000 jeb 79 procentus.

Pašreiz ierobežojumi paredz:  ja pabalsta apmērs pārsniedz 11,51 latu dienā (aptuveni 350 latus mēnesī), pabalsta summa, kas ir virs 11,51 latiem dienā, tiek samazināta par 50 procentiem. Griestu noteikšana saglabā sociālās apdrošināšanas principus – tie cilvēki, kuri vairāk iemaksā, kaut arī ar ierobežojumiem, saņem lielāku pabalstu (sk. tabulu).

Kas saņems mazāk

Vecāku pabalstu ierobežojumi neskar un neskars tos pabalstu saņēmējus, kuriem bruto alga (pirms nodokļu nomaksas) ir līdz 500 latiem mēnesī. Ja bruto alga ir no 501 līdz 3000 latiem, pabalsts ik mēnesi samazinās no 35 santīmiem līdz 875 latiem. Šis ierobežojums attiektos uz 3360 vecāku pabalsta saņēmējiem.

Maternitātes un paternitātes, kā arī slimības pabalstu ierobežojumi neskars tos saņēmējus, kuriem bruto alga ir līdz 431 latam mēnesī. Ja alga ir no 432 līdz 3000 latiem, pabalsta samazinājums visā maternitātes periodā ir, sākot no 63 santīmiem līdz 4314,87 latiem.

Ja šāda alga ir paternitātes pabalsta saņēmējam, tas samazinātos no 5 santīmiem līdz 342,45 latiem.  Maternitātes un paternitātes pabalsta ierobežojums vidēji attiektos uz 544 saņēmējiem.

"Speciālā budžeta stabilizācijai jau ir izstrādāta virkne pasākumu."

Savukārt slimības pabalsts (atkarībā no bruto algas) virs 431 lata proporcionāli samazinātos no 17 santīmiem līdz 1164,33 latiem, ja alga ir 3000 latu. Šī pabalsta ierobežojumi attiektos vidēji uz 3939 sasirgušajiem.

Bezdarbnieku pabalstiem algas slieksnis ir augstāks: ja cilvēkiem bruto alga ir līdz 609 latiem, tad viņus šī pabalsta ierobežojumi neskars. Ar lielāku apdrošināšanas stāžu šī robeža ir zemāka, ar mazāku – augstāka. Sākot no 610 līdz 3000 latiem, pabalsta samazinājums ir no 38 santīmiem līdz 687,50 latiem. Tas attiektos uz 8370 cilvēkiem.

Saskaņā ar LM datiem maternitātes, paternitātes, kā arī slimības pabalstu ierobežojumi attiektos uz 32,5 procentiem pabalstu saņēmēju mēnesī, vecāku pabalstu ierobežojumi – uz 28 procentiem, bezdarbnieku pabalstu ierobežojumi – uz 16 procentiem pabalsta saņēmēju mēnesī.

Termiņu var saīsināt, ja ir ieņēmumi. Par alternatīvām spekulēt pāragri

Apturētie grozījumi paredz, ka pabalstus ierobežos līdz 2014. gada beigām. LM ir tiesības, pārskatot speciālā budžeta bilanci, lemt par ierobežojumu atcelšanu. Kā skaidro I. Jurševska, ministrijas pienākums ir divas reizes gadā izvērtēt speciālā budžeta ieņēmumu un izdevumu sadaļu, un "redzot, ka mūsu ieņēmumi sāk pildīties labāk, nekā plānots, mēs varam pārskatīt šo situāciju un lemt par pabalstu griestu ierobežojumu atcelšanu".

Ministre uz jautājumu, kādas vēl iespējas vērtētas speciālā budžeta izdevumu samazināšanai,  atbildēja, ka izskatītas arī alternatīvas, tostarp iespēja paaugstināt sociālo iemaksu likmi, kas attiektos uz visiem sociālā nodokļa maksātājiem, arī iespēja pārskatīt vecuma pensiju apmēru. Taču tas iedzīvotājiem būtu daudz sāpīgāk nekā pabalstu apmēru ierobežošana vēl uz diviem gadiem.

LM valsts sekretāra vietnieks Ingus Alliks aicināja nespekulēt ar pensijām kā alternatīvu izdevumu samazināšanai. Ja gadījumā būs referendums un ja gadījumā referenduma rezultāts būs nelabvēlīgs tam, kas ietverts šajos pabalstu likumos, tad būs vispār jāatgriežas pie diskusijas, kā 2013. un 2014. gadā samazināt speciālā budžeta izdevumus par 50 miljoniem latu. Un risinājumi būs jāmeklē.

"LM piedāvā pabalstu kalkulatoru."

Pabalstu ierobežojumu termiņa pagarināšanu Labklājības ministrija ir atbalstījusi kā niecīgāko no ļaunumiem, jo tas skar vismazāko sabiedrības daļu, norādīja arī I. Alliks. Latvijas valsts mērķis ir līdz 2014. gadam sabalansēt valsts finanšu situāciju, lai ieņēmumi būtu atbilstoši ar izdevumiem, lai spētu izpildīt kritērijus, ko Latvijas valsts ir uzņēmusies, lai mēs nedzīvotu pāri saviem ieņēmumiem.

Saskaņā ar Finanšu ministrijas un Ekonomikas ministrijas makroekonomiskajām prognozēm, situācija, sākot ar 2015. gadu, nodarbinātībā varētu uzlaboties. Tas nozīmē, ka arī maksātāju skaits sociālajā budžetā varētu stabilizēties un kļūt lielāks, piebilda valsts sekretāra vietnieks.

I. Jurševska atgādināja, ka speciālā budžeta stabilizācijai jau ir izstrādāta virkne pasākumu: pensionēšanās vecuma paaugstināšana, sākot ar 2016. gadu, piemaksu pie vecuma un invaliditātes pensijām izmaksu avotu pārstrukturizēšana uz pamatbudžetu, minimālā apdrošināšanas stāža paaugstināšana, pāriešana uz pensiju kapitāla uzskaiti pēc faktiski veiktajām iemaksām, atteikšanās no atvieglotajām pensijām, pensiju indeksācijas iesaldēšana. Tie ir jautājumi, kas valdībā ir apstiprināti un vērsti uz mērķi – stabilizēt situāciju ilgtermiņā.

Savu pabalstu var izrēķināt internetā

LM mājaslapā piedāvā pabalstu kalkulatoru (sadarbībā ar "Swedbank" Privātpersonu finanšu institūtu), kur ikviens interesents, uz kuru varētu attiekties pabalstu likumu ierobežojumi, var pārliecināties, cik lielā mērā tas skars cilvēka plānoto pabalstu. Pašreiz pieejams kalkulators vecāku un bērnu pabalstiem:  http://www.manasfinanses.lv/2010/01/15/maminalaga. Tuvākajā laikā tikšot piedāvāts arī kalkulators, lai katrs varētu aprēķināt iespējamo bezdarbnieka un slimības pabalstu.

Likumu apturēšanas ierosinātāji: ierobežojumi skars vairāk

Pabalstu griestu ierobežojumi attieksies uz daudz lielāku cilvēku skaitu, nekā min LM, vakar paziņoja opozīcijas deputāti Edgars Zalāns ("Par labu Latviju") un Imants Parādnieks (Nacionālā apvienība). Viņi uzsvēra, ka pabalstu ierobežojumi attiecas uz 200 tūkstošiem iedzīvotāju, kuri saņem vairāk nekā 500 latu mēnesī, vēsta BNS. LM ņēmusi vērā pabalstu saņēmēju vidējo skaitu mēnesī, kāds tas ir tagad. Opozīcijas deputāti uzskata, ka jāskaita visi potenciālie pabalstu saņēmēji. "Mēs domājam, ka ar pieņemtajiem lēmumiem pakāpeniski zūd motivācija maksāt nodokļus, domāt par ģimenes pieaugumu un kādam no šiem 200 tūkstošiem cilvēku palikt Latvijā," E. Zalāns minēja sekas griestu saglabāšanai.

Centrālā vēlēšanu komisija informē

Centrālās vēlēšanu komisijas mājaslapā www.cvk.lv ir plaša informācija par to, kādā veidā notiks parakstu vākšana tautas nobalsošanas ierosināšanai par apturētajiem likumiem. Parakstīšanās sākas šodien, 18. maijā, un ilgs līdz 16. jūnijam.

Parakstīties par apturēto likumu nodošanu tautas nobalsošanai vēlētāji varēs pašvaldību noteiktajās parakstu vākšanas vietās Latvijā, kā arī Latvijas diplomātiskajās un konsulārajās pārstāvniecībās ārvalstīs.

Tiesības piedalīties parakstu vākšanā ir visiem balsstiesīgajiem Latvijas pilsoņiem, kuri parakstīšanās brīdī ir sasnieguši 18 gadu vecumu. Lai piedalītos parakstu vākšanā, vēlētājam nepieciešama derīga Latvijas pilsoņa pase.

Saskaņā ar likumu "Par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu" pēc tam, kad Valsts prezidents ir apturējis likumus, parakstu vākšanā jānoskaidro, vai tautas nobalsošanas sarīkošanu apturēto likumu atcelšanai atbalsta ne mazāk kā viena desmitā daļā no pēdējās Saeimas vēlēšanās balsstiesīgo pilsoņu skaita jeb ne mazāk kā 153 232 vēlētāji.

Uzziņu tālrunis par parakstu vākšanu – 67049999.

Pabalstu aprēķina piemēri un "robežalga", pie kuras, piemērojot pabalsta griestus, attiecas izmaiņas pabalsta apjomā

Vecāku pabalsts

Bruto alga mēnesī, Ls

Pabalsta apmērs mēnesī, nepiemērojot griestus, Ls

Pabalsta apmērs mēnesī, piemērojot griestus, Ls

Samazinājums,

Ls

Samazinājums,

%

300,00

210,00

210,00

0,00

0,0%

400,00

280,00

280,00

0,00

0,0%

500,00

350,00

350,00

0,00

0,0%

501,00

350,70

350,35

-0,35

-0,1%

600,00

420,00

385,00

-35,00

-8,3%

1000,00

700,00

525,00

-175,00

-25,0%

1500,00

1050,00

700,00

-350,00

-33,3%

2000,00

1400,00

875,00

-525,00

-37,5%

3000,00

2100,00

1225,00

-875,00

-41,7%

Maternitātes pabalsts

Bruto alga mēnesī, Ls

Pabalsta apmērs, nepiemērojot griestus, Ls

Pabalsta apmērs, piemērojot griestus, Ls

Samazinājums,

Ls

Samazinājums,

%

300,00

1008,00

1008,00

0,00

0,0%

400,00

1344,00

1344,00

0,00

0,0%

432,00

1451,52

1450,89

-0,63

0,0%

500,00

1680,00

1565,13

-114,87

-6,8%

600,00

2016,00

1733,13

-282,87

-14,0%

1000,00

3360,00

2405,13

-954,87

-28,4%

1500,00

5040,00

3245,13

-1794,87

-35,6%

2000,00

6720,00

4085,13

-2634,87

-39,2%

3000,00

10080,00

5765,13

-4314,87

-42,8%

Paternitātes pabalsts

Bruto alga mēnesī, Ls

Pabalsta apmērs, nepiemērojot griestus, Ls

Pabalsta apmērs, piemērojot griestus, Ls

Samazinājums,

Ls

Samazinājums,

%

300,00

80,00

80,00

0,00

0,0%

400,00

106,67

106,67

0,00

0,0%

432,00

115,20

115,15

-0,05

0,0%

500,00

133,33

124,22

-9,12

-6,8%

600,00

160,00

137,55

-22,45

-14,0%

1000,00

266,67

190,88

-75,78

-28,4%

1500,00

400,00

257,55

-142,45

-35,6%

2000,00

533,33

324,22

-209,12

-39,2%

3000,00

800,00

457,55

-342,45

-42,8%

Slimības pabalsts

Bruto alga mēnesī, Ls

Pabalsta apmērs, nepiemērojot griestus, Ls

Pabalsta apmērs, piemērojot griestus, Ls

Samazinājums,

Ls

Samazinājums,

%

300,00

272,00

272,00

0,00

0,0%

400,00

362,67

362,67

0,00

0,0%

432,00

391,68

391,51

-0,17

0,0%

500,00

453,33

422,34

-31,00

-6,8%

600,00

544,00

467,67

-76,33

-14,0%

1000,00

906,67

649,00

-257,66

-28,4%

1500,00

1360,00

875,67

-484,33

-35,6%

2000,00

1813,33

1102,34

-711,00

-39,2%

3000,00

2720,00

1555,67

-1164,33

-42,8%

Bezdarbnieka pabalsts

Bruto alga mēnesī, lati

Vidējais pabalsta apmērs mēnesī piešķiršanas brīdī, nepiemērojot griestus, Ls

Pabalsta apmērs mēnesī, piemērojot griestus, Ls

Samazinājums,

Ls

Samazinājums, %

300,00

172,50

172,50

0,00

0,0%

400,00

230,00

230,00

0,00

0,0%

600,00

345,00

345,00

0,00

0,0%

610,00

350,75

350,38

-0,38

-0,1%

1000,00

575,00

462,50

-112,50

-19,6%

1500,00

862,50

606,25

-256,25

-29,7%

2000,00

1150,00

750,00

-400,00

-34,8%

3000,00

1725,00

1037,50

-687,50

-39,9%

Avots: Labklājības ministrija

Labs saturs
1
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI