Atbalsta saņemšana ir viena no cilvēka pamattiesībām, tomēr ne visiem Latvijas iedzīvotājiem līdz šim bijis pieejams kvalitatīvs juridiskais atbalsts dažādu dzīves situāciju risināšanā.
Taču savlaicīga juridisko problēmu nerisināšana būtiski palielina sociālās atstumtības un nabadzības risku.
Piemēram, nesakārtoti ātrie kredīti, mantojuma un nekustamā īpašuma lietas vai ilgstoša uzturlīdzekļu piedziņas prasības necelšana ietekmē ģimenes labklājību. Valsts ir atbildīga par tiesiskuma stiprināšanu, tāpēc esam uzsākuši pilotprojektu, lai nodrošinātu bezmaksas juridisko atbalstu savlaicīgai jautājumu risināšanai. Ja šādam pakalpojumam būs pieprasījums, tad turpmāk valsts to varētu nodrošināt pastāvīgi visā Latvijas teritorijā,” uzsākot pilotprojektu, norādījusi tieslietu ministre Inese Lībiņa-Egnere.
Šoreiz projekts norisināsies astoņās pilsētās – Aucē, Madonā, Kuldīgā, Liepājā, Ogrē, Rīgā, Siguldā un Mālpilī. Par konsultāciju vietām lielākoties ir izvēlēti pašvaldību sociālie dienesti, tāpat tās tiks sniegtas krīžu un konsultāciju centros, kā arī Latvijas Universitātes Juridiskās prakses un palīdzības centrā.
Līdzīgs projekts ticis īstenots arī 2020. gadā, un iedzīvotāju ieinteresētība apliecinājusi, ka sākotnējā juridiskā palīdzība ir ļoti pieprasīta.
Par kādiem jautājumiem varēs saņemt konsultāciju
Konsultēties varēs par mantojumu, īpašumu un parādiem, dzīvokļa īri un darba attiecībām, ģimenes problēmām, kuras nav izdevies atrisināt saviem spēkiem, kā arī gadījumos, kad saņemtas vēstules no tiesas, valsts un pašvaldību iestādēm, par kuru saturu un nepieciešamo tālāko rīcību nav radusies skaidra izpratne.
Proti, ja prātu nomāc kāda tiesiska rakstura problēma, kuras risināšanai noderētu kompetenta speciālista padoms, tad ir īstais brīdis pieteikties konsultācijai.
“Šo konsultāciju galvenais uzdevums ir panākt, lai cilvēki apzinās savu problēmu un sāk to risināt, pirms tā samilzusi,” atzīst Juridiskās palīdzības administrācijas direktora vietniece Jeļena Bārbale.
Kas sniegs konsultācijas
Konsultācijas sniegs speciālisti, pie kuriem cilvēki parasti vispirms vēršas pēc palīdzības, – pašvaldību sociālo dienestu, krīžu centru un nevalstisko organizāciju darbinieki.
Projektam piesaistīta arī zvērinātu advokātu biroja “CersJurkāns” komanda, kas nodrošinās projekta organizāciju, apmācības un atbalstu konsultāciju sniedzējiem.
Juristi no “CersJurkāns” gan nedosies uz reģioniem un konsultācijas iedzīvotājiem paši nesniegs, bet palīdzēs konsultantiem, ja viņiem vajadzēs atbalstu.
Kā pieteikties uz konsultāciju
Lai cienītu konsultāciju sniedzēju laiku, iedzīvotāji ir aicināti pieteikties konsultācijām iepriekš, vai nu piezvanot uz norādītajiem telefona numuriem, vai arī rakstot pieteikumu brīvā tekstā uz e-pastu pilotprojektsjpa@gmail.com.
Informācija par konsultāciju norises vietām un pieteikšanās kontakttālruņiem pieejama šeit.
“Tiem, kas ieradīsies bez pieraksta, konsultācija tiks sniegta, ja būs tāda iespēja, proti, rindas kārtībā, priekšroku dodot personām ar pierakstu,” skaidro projekta koordinatore Inga Bite.
Ko ņemt līdzi, dodoties uz konsultāciju
Konsultācijas laikā nav plānots sniegt tādus pakalpojumus vai izsniegt tādu informāciju, kas prasītu drošu personas identifikāciju, tādēļ personu apliecinoši dokumenti netiks pārbaudīti.
Tomēr ir vēlams ņemt līdzi personu apliecinošu dokumentu, jo tad konsultācijas laikā varēs saņemt palīdzību, piemēram, iesnieguma veidlapas aizpildīšanā u. tml. Tāpat iedzīvotāji, dodoties uz konsultāciju, var ņemt līdzi ar problēmu vai lietu saistītos dokumentus.
“Jāpatur prātā, ka konsultācija tiek sniegta sākotnējās juridiskās palīdzības ietvaros. Tas nozīmē, ka konsultācija nav padziļināta. Tādēļ lielu dokumentu apjomu tās laikā analizēt nebūs iespējams,” skaidro I. Bite.
Lai kvalitatīvi analizētu projekta laikā iegūtos datus, noskaidrotu iedzīvotāju apmierinātību ar pakalpojumu un to, vai sniegtie padomi ir izmantoti, projekta ietvaros tiks apstrādāti personas dati – vārds, uzvārds un telefona numurs vai e-pasta adrese.
Cik ilga būs konsultācija
Vienas personas konsultācijai plānotais laiks ir līdz 30 minūtēm.
Paredzēta viena konsultācija vienai personai, un tās laikā netiek sagatavoti juridiski dokumenti vai sniegti juridiski atzinumi.
Ir iespējams, ka konsultants palīdzēs sagatavot vienkāršu iesniegumu vai aizpildīt iesnieguma veidlapu, ja to varēs pagūt konsultācijai atvēlētajās 30 minūtēs.
“Konsultants sarunas laikā pārliecināsies, vai persona ir sapratusi sniegtās informācijas būtību. Atkarībā no konkrētās situācijas un konsultācijas saņēmēja personības ir iespējams, ka norādījumi tiek sniegti rakstveidā vai konsultācijas sniedzējs pārliecinās, ka pats saņēmējs tos pieraksta. Tomēr juridiska dokumenta formā ieteikumi netiks noformēti,” norāda I. Bite.